6 km de metrou în București costă 500 mil EURO. Clujul are nevoie de 15 - 20 de km


Metroul Clujului este un proiect discutat de aproape 2 ani și până acum nu s-a făcut nimic. Fără o sursă de finanțare clară, acest proiect pare aruncat pe piață în Cluj-Napoca mai mult ca o miză electorală.

Pare tot mai evident că primarul Emil Boc a promis metroul numai pentru a se asigura că adversarii de la viitoarele alegeri nu îl vor acuza că a stat cu mâinile în sân și nu a făcut ceva în acest sens. Acum se face ceva pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate, adică o variantă minimală care să arate un posibil traseu și un potențial preț, iar primarul Emil Boc va putea să mai prelungească controversele până după 2020, când fie proiectul va fi îngropat, fie iluzia va fi prelungită prin noi promisiuni.

De ce proiectul de la Cluj pare o iluzie? Spre exemplu, miercuri, 13 februarie, comisarul european Corina Creţu a aprobat alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul major ”Construcţia liniei de metro 6 (1 Mai-Tokyo)”, ce a fost inclus de autorităţile române în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, anunță Mediafax. La Cluj, pentru o linie funcțională de metrou suma ar fi de cîteva ori mai mare.

Bucureștiul, un oraș de peste 2 milioane de locuitori, primește 500 milioane de euro pentru 6 km de linie de metrou și e greu de crezut că municipiul Cluj-Napoca, un oraș cu numai 350 de mii de oameni, va primi pentru o linie de minim 15 km (Polus - Aeroport) de trei ori mai mulți bani de la Comisia Europeană (1,8 miliarde de euro). 

Acest lucru este puțin probabil să se întâmple, iar din fonduri locale (tot bugetul municipiului Cluj-Napoca pentru 2018 a fost de 257 milioane de euro) este imposibil de realizat metroul. Oricum, metroul din București iese din discuție, pentru că edilul șef al Clujului a spus că este depășit și nu reprezintă un ideal pentru clujeni. Boc crede că metroul din București este depășit ca tehnologie: Noi vrem un metrou al viitorului

Primarul Emil Boc a aruncat pe piață varianta realizării unui metrou al viitorului, până în 2050, când tehnologia va fi mult mai avansată și astfel de investiții vor fi mult mai ieftine. ”Totul e după tehnologiile viitorului. Metroul nu îl facem după tehnologia de azi, ci după tehnologia care anticipăm că va fi uzuală peste 20 - 30 de ani, cu levitație magnetică, cu baterii electrice, fără acest sistem de bilete, ci pe sistem de ticketing / telefon (folosit de circa 10 ani în toată lumea), care să țină cont de tehnologia ce se preconizează a fi în materie de metrou. Facem aceste lucruri, gândindu-ne la viitorul Clujului. Muncim la un tren urban, dar totul este de viitor. Nicăieri nu s-au făcut peste noapte. Cer timp, dar important este să fim pe direcția bună”, spunea primarul Emil Boc.

Cert este că de circa 2 - 3 luni elanul primarului în privința acestui proiect s-a estompat, acesta nemaivorbind la emisiunile radio unde este invitat (n.red. nu mai face conferințe de presă) despre metroul viitorului.  

Boc: Metroul de la Cluj, realizat după tehnologia din 2050, cu levitație și sistem de ticketing

Clujul rămâne, însă, un etalon în România pentru transportul public, având o flotă nouă de mijloace de transport în comun, cea mai nouă din România, dar proiectul metroului este o himeră greu de digerat. Probabil, municipalitatea ar face mai bine să se concentreze pe liniile dedicate de transport în comun și pe dezvoltarea transportului în comun cu autobuze, troleibuze și tramvaie. 

Comentarii Facebook