Soluția arhitectului șef al județului Cluj pentru traficul infernal de la primele ore ale dimineții: modelul Viena. Ar rezista părinții fără mașină?

Municipalitatea din Viena a introdus în 2018 o măsură de limitare a traficului auto în proximitatea școlilor, în intervalul 7.45 – 8.15, cu scopul reducerii riscului de accidente și al creșterii siguranței elevilor. Măsura a fost testată inițial la școala din Vereinsgasse, în districtul Leopoldstadt, pe o perioadă de aproape două luni, între 10 septembrie și 2 noiembrie. În acest interval, accesul mașinilor a fost restricționat pe străzile adiacente unității de învățământ în timpul sosirii elevilor.

Soluția arhitectului șef al județului Cluj pentru traficul infernal de la primele ore ale dimineții: modelul Viena


Potrivit datelor publicate de autoritățile vieneze la finalul testării, rezultatele au indicat o scădere a aglomerației din jurul școlii și o creștere vizibilă a mobilității active în rândul elevilor. O parte semnificativă a copiilor a renunțat la a mai fi aduși cu autoturismele părinților și a început să utilizeze bicicleta, trotineta sau mersul pe jos pentru a ajunge la cursuri. Municipalitatea a atribuit această schimbare atât reducerii traficului rutier, cât și îmbunătățirii siguranței în proximitatea instituțiilor de învățământ implicate.

În urma rezultatelor pozitive, măsura a fost adoptată permanent. Ulterior, alte aproximativ 20 de școli din diferite cartiere ale Vienei au solicitat extinderea programului și în zonele lor, invocând beneficiile observate în Leopoldstadt. Implementarea restricțiilor a necesitat semnalizare specifică, echipe de monitorizare și colaborare între administrația locală, direcțiile școlare și poliția municipală.

În prezent, exemplul Vienei este readus în atenția publicului din România, după ce arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanța, a făcut referire la modelul austriac. Într-un mesaj public, acesta a prezentat modul în care măsura a fost aplicată în capitala Austriei și a întrebat retoric dacă un sistem similar ar putea funcționa și în România, în special în municipiul Cluj-Napoca. „Ar funcționa și la noi?”, s-a întrebat Salanță.

În Cluj-Napoca traficul se blochează în fiecare dimineață pentru că oamenii merg la lucru sau își duc copiii la școală


Deși în Cluj traficul intens din jurul școlilor reprezintă un subiect frecvent discutat la începutul fiecărui an școlar, până în prezent nu au fost implementate restricții temporare comparabile cu cele aplicate în Viena. Măsura propusă de Salanța reactivează discuțiile privind mobilitatea urbană, siguranța elevilor și politicile de gestionare a traficului în proximitatea instituțiilor de învățământ.

În acest moment, nu există un anunț oficial privind adoptarea unei astfel de inițiative la nivel local, însă exemplul Vienei continuă să fie analizat ca posibil studiu de caz pentru orașele interesate de reducerea traficului în jurul școlilor.

Comentarii Facebook