Bloc cu 7 etaje în centrul Clujului pe Paris. Nu facem parcări în centru că nu e loc, dar ÎNCĂ vrem să ridicăm clădiri uriașe FOTO
Clujul se dezvoltă pe verticală, dar „uită” de parcări. Un nou ansamblu de 7 etaje propus în centrul orașului ridică semne de întrebare – proiectul este în dezbatere azi la CTATU
UPDATE: ora 14:27
În cadrul Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU) Cluj-Napoca s-a propus emiterea unui aviz de oportunitate pentru inițierea Planului de Urbanism Zonal (PUZ). Avizul de oportunitate este un document necesar în procesul de amenajare a teritoriului și urbanism, care are rolul de a evalua conformitatea proiectelor cu reglementările legale.
------------------------------------
Într-un Cluj care suferă deja de o acută lipsă de spațiu public, locuri de parcare și coerență urbanistică, un nou proiect imobiliar de anvergură este supus astăzi analizei Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU) Cluj-Napoca. Este vorba despre un ansamblu mixt – locuințe colective și servicii – ce ar urma să fie edificat pe strada Paris nr. 78A, în inima Clujului.
Proiectul, elaborat de SC Morărescu Design Studio SRL pentru beneficiarul SC Neon Lighting SRL, vizează dezvoltarea unui imobil de până la 7 niveluri supraterane (P+6), cu până la 3 subsoluri, pe o suprafață totală de 4.747 mp, obținută prin alipirea a nu mai puțin de 10 parcele, dintre care una aparține chiar Primăriei Cluj-Napoca.

Terenul este situat într-o zonă clasificată urbanistic drept RrM1 – parcelar riveran principalelor artere, conform Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului Cluj-Napoca. Este o zonă mixtă destinată restructurării, cu regim de construire închis, ceea ce permite construirea în aliniament, pe toată lățimea parcelei, în stil „front urban” continuu. Aici se încadrează perfect propunerea investitorului: un imobil masiv, care va ocupa un teren semnificativ, înconjurat de străzile Paris și Mărășești – două axe deja suprasolicitate din punct de vedere al traficului și infrastructurii.

Conform documentației depuse, proiectul prevede ca o porțiune de aprox. 1035 mp să fie cedată cu titlu gratuit domeniului public, pentru lărgirea străzii Paris și amenajarea spațiilor publice. Însă restul de 3.711 mp este rezervat exclusiv pentru construcția de locuințe colective și spații de servicii.

Locuințe și servicii, dar fără parcări la vedere
Documentul tehnic menționează că „staționarea autovehiculelor se va realiza în proporție de minimum 75% la subsol/demisol/parter”.
Într-o zonă unde fiecare loc de parcare este vânat, iar traficul este aproape paralizat în orele de vârf, un astfel de proiect pare să continue tendința de urbanism orientat exclusiv spre profit – înălțăm blocuri, dar nu ne gândim ce facem cu mașinile, cu pietonii sau cu spațiile verzi reale, pe o stradă care este oricum extrem de îngustă din centrul Clujului.

O dezvoltare „smart” doar pe hârtie?
Conform PUG, clădirile din această zonă pot atinge o înălțime maximă de 25 m, iar proiectul profită la maximum de această reglementare. Se propune un regim de (1–3 subsoluri) + Parter + 5 Etaje + 1 Etaj retras, cu destinații mixte: locuire la etaje și servicii (obligatoriu la parter, conform normelor zonei).
Se afirmă că spațiile verzi vor ocupa minimum 15%–20% din suprafața terenului, iar curtea interioară va fi amenajată „cu zone de loisir, terase și vegetație de talie joasă și medie”. Cu toate acestea, în absența unei delimitări clare între spațiu comun și spațiu privat, rămâne incert cât din aceste amenajări vor fi efectiv accesibile comunității și cât vor rămâne închise în spatele barierelor rezidențiale.
Dezvoltare în centrul orașului, fără viziune pe termen lung?
Din punct de vedere tehnic, proiectul „bifează” o serie de criterii prevăzute de regulamentul de urbanism, însă nu oferă soluții la problemele reale ale Clujului contemporan: trafic aglomerat, supraîncărcarea rețelei edilitare, scăderea calității spațiului public.
În memoriul de fundamentare, se afirmă că proiectul va „ridica nivelul calitativ al construcțiilor și serviciilor din zonă” și că va contribui la „restructurarea urbană a unui front important de trafic”. Dar, în lipsa unei infrastructuri publice dimensionate corespunzător și fără parcări reale, riscăm să repetăm greșelile ultimului deceniu: blocuri înalte, străzi înguste, trotuare ocupate, haos cotidian.
Context: Clujul crește, dar se sufocă
În ultimii ani, Cluj-Napoca a cunoscut o dezvoltare urbanistică accelerată, adesea în absența unei viziuni strategice coerente. Orașul se întinde pe verticală, dar infrastructura rămâne la nivel de cartier vechi. În centrul orașului, fiecare metru pătrat liber este transformat în zonă construită, în timp ce locuitorii continuă să lupte pentru un loc de parcare, și treptat locurile de parcare dispar rând pe rând.
Proiectul de pe strada Paris este doar un exemplu dintr-o serie de dezvoltări speculative care ridică întrebări esențiale: Cine face orașul? Pentru cine se construiește? Ce fel de Cluj vrem peste 10 sau 20 de ani?
CTATU Cluj decide astăzi: un nou pas spre densificare sau o oportunitate de corectare a direcției
Astăzi, membrii Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism Cluj au în față nu doar un proiect imobiliar, ci o alegere de principiu. Pot aproba fără rezerve un nou complex de locuințe și servicii. Sau pot cere claritate, transparență și responsabilitate.
Este un test de coerență și viziune pentru administrația clujeană. Un oraș inteligent nu este acela care construiește mult, ci acela care construiește bine, echilibrat și pentru oameni.
23 Comentarii