Ce lecție i-au dat doi clujeni unei companii aeriene care le-a întârziat zborul din Cluj spre Antalya cu peste trei ore. Acum primesc și dobândă

Cum au obținut doi clujeni care zburau în Antalya de pe Aeroportul Cluj-Napoca despăgubiri de la o companie aeriană, care a întârziat zborul mai mult de trei ore

Doi pasageri din Cluj au obținut despăgubiri de 500 de euro după ce zborul lor spre Antalya, operat de Fly One Airlines, o companie din Moldova, pe ruta Cluj-Napoca – Antalya, a fost întârziat cu peste trei ore. Procesul a fost soluționat de Judecătoria Cluj-Napoca, care a admis în urmă cu câteva zile cererea formulată de SKYCOP.COM UAB, compania care a preluat drepturile pasagerilor printr-o cesiune de creanță. Decizia instanței poate fi contestată prin apel în termen de 30 de zile.

Cum a început cazul celor doi clujeni supărați pe compania aeriană din Moldova

Pasagerii și-au achiziționat bilete pentru zborul 0E 3953, programat pentru 15 iunie 2024. Potrivit documentelor depuse în instanță, zborul a suferit o întârziere de peste trei ore, iar compania aeriană nu a prezentat niciun motiv excepțional care să justifice întârzierea.

Reclamanta SKYCOP.COM UAB a explicat:
Cererea dedusă judecății a fost formulată ca urmare a încheierii unei cesiuni de creanță cu pasagerii indicați, reclamanta apreciind că a dobândit în patrimoniul său dreptul la despăgubire al creditorilor cedenți."

Judecătorii clujeni au reținut:
Pârâta nu a contestat această situație de fapt și nici nu a arătat dacă în cauză sunt incidente circumstanțe excepționale care au determinat întârzierea zborului."

Astfel, compania a cerut instanței obligarea Fly One Airlines la plata sumei de 500 de euro, plus dobânda legală penalizatoare și cheltuieli de judecată.

Ce drepturi au pasagerii conform UE

Instanța a invocat Regulamentul (CE) nr. 261/2004, care garantează dreptul la compensație pasagerilor în cazul zborurilor întârziate, anulate sau refuzate la îmbarcare. Potrivit articolului 7 din regulament:

Pasagerii primesc o compensație în valoare de: 250 EUR pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puțin; 400 EUR pentru zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 kilometri; 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența literei (a)."

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că pasagerii zborurilor întârziate cu peste trei ore pot fi considerați în aceeași situație ca cei ale căror zboruri au fost anulate, putând solicita astfel despăgubiri.

Decizia judecătorilor clujeni

Judecătoria Cluj-Napoca a constatat că zborul 0E 3953, pe ruta Cluj-Napoca – Antalya, operat de Fly One Airlines, a fost întârziat mai mult de trei ore și că pârâta nu a probat existența unor circumstanțe excepționale. Prin urmare, instanța a dispus:

  • Plata sumei de 500 euro către SKYCOP.COM UAB, cu titlu de despăgubire pentru pasageri;

  • Dobânda legală penalizatoare, calculată din data de 3 iulie 2024 până la plata efectivă a sumei;

  • Cheltuieli de judecată: 200 lei taxă judiciară și 250 euro onorariu avocat, în echivalent lei.

Instanța a precizat:
Reclamanta are dreptul la dobândă legală penalizatoare, aferentă sumei de 500 euro, de la data expirării termenului acordat pentru plată, respectiv din 03.07.2024."
Și:
"În lipsa unei convenții între părți, cuantumul dobânzii se stabilește conform O.G. nr. 13/2011."

Ce înseamnă pentru pasageri

Acest caz arată încă o dată că pasagerii, dacă nu se resemnează, pot obține despăgubiri chiar dacă nu au inițiat direct procesul, ci prin intermediul companiilor specializate în drepturile pasagerilor. În plus, legislația europeană garantează compensații pentru zborurile întârziate cu peste trei ore, atât timp cât întârzierea nu este cauzată de circumstanțelor excepționale.

Decizia este executorie, dar cu drept de apel în termen de 30 de zile.

Comentarii Facebook