Joi 18 August

Rectorul UBB, despre motivele protestelor organizate de studenți: Toți vrem reactivarea campusurilor, diferența apare la modalitatea de realizare


Rectorul UBB, Daniel David, a explicat motivul pentru care a cerut Ministerului Educației ca universitățile să poată organiza în continuare cursuri hibrid și în semestrul II, după ce starea de alertă impusă de pandemie a fost ridicată, pentru Edupedu.ro.

Daniel David a precizat că deși toți studenții vor să revină la facultate fizic, inclusiv studenții UBB, diferențele apar la modalitățile de realizare a acestui obiectiv. 

Pentru Ministerul Educației acest obiectiv ar trebuie realizat „peste noapte”, în timp ce marile universități din țară ar avea nevoie de mai mult timp pentru soluționarea unor probleme de ordin administrativ. De asemenea, studenții UBB sunt nevoiți să își caute rapid un spațiu de cazare, iar aceste dificultăți inerente vor favoriza abandonul școlar.

Nu există mari discrepanțe între scopurile vizate de Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), alte universități și cele vizate de ministerul de specialitate: toți vrem reactivarea campusurilor, iar pe termen lung, aproape toți vrem utilizarea adecvată a unor componente tehnologice în educație (cu modificări legislative, unde este cazul).

Diferența apare la modalitatea de realizare. Noi la UBB am argumentat pentru o flexibilizare largă pe parcursul semestrului II – noi am fi utilizat clasic sau hibrid (ex. cadrele didactice în sală, iar studenții unii din sală/alții online), nu doar online -, în care decizia să se facă în baza autonomiei universitare, luându-se în considerare tipul de program (cu nevoile studenților) și resursele de spațiu pentru asigurarea sănătății în condițiile încă existente de pandemie, cu obligația însă ca examenele de la sfârșit de semestru să fie organizate în regimul clasic acreditat (ca o condiție standard de depășire a condițiilor de pandemie). Altfel spus, să rămână încă în acest semestru cadrul legal existent pentru a face o trecere rațională, care să nu bulverseze mult: dacă a funcționat doi ani mai poate funcționa încă câteva luni (2/3); din toamnă revenim la formatul clasic acreditat, poate, dacă ne punem de acord, îmbogățit cu unele dezvoltări tehnologice.

Pentru marile universități complexe din centrele academice tradiționale există mai ales problema reîntoarcerii studenților care erau doar online (mai ales din zona socio-umană) pentru câteva luni, cu dificultățile inerente de cazare și interferență cu planurile făcute la început de semestru, lucruri care vor favoriza abandonul școlar. Ministerul a acceptat doar o tranziție scurtă, pe care noi trebuie să o respectăm – autonomia nu poate depăși cadrul legal definit de minister -, dar care a generat nemulțumiri exprimate de unele comunități studențești. Cam asta este, simplu și direct spus, situația!”, a declarat Daniel David, pentru edupedu.ro

Reamintim că în jur de 250 de studenți ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au protestat luni, 14 martie 2022, în fața sediului instituției, din cauza deciziei ministerului Educației de a renunța la cursurile online, ca urmare a ridicării stării de alertă. Studenții s-au plâns că mulți dintre ei au părăsit locuințele în care stăteau cu chirie sau locurile din cămine, pe perioada pandemiei, când cursurile se desfășurau online, iar acum nu își pot găsi chirii într-un timp atât de scurt, până pe 28 martie. 

Comentarii Facebook