Controlor de trafic aerian adormit la Aeroportul Cluj. Un avion Wizz Air cu sute de pasageri a fost blocat în aer zeci de minute din cauza asta

Un incident grav, ascuns până acum opiniei publice, a avut loc pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca. Un controlor de trafic aerian a adormit în timpul serviciului, în urmă cu o lună și jumătate, iar o cursă Wizz Air, cu câteva sute de pasageri la bord, nu a mai putut primi autorizația de aterizare, potrivit gandul.ro.

Avionul a fost obligat să aștepte peste 20 de minute în aer, timp în care pista aeroportului era complet întunecată. Situația putea degenera într-o tragedie, în cazul unei urgențe la bord.

Cum s-a desfășurat incidentul de pe Aeroportul Cluj-Napoca

Potrivit surselor din aviație, citate de gandul.ro aeronava Wizz Air a început procedura de coborâre pentru aterizare pe aeroportul din Cluj. Conform regulilor, piloții au fost transferați de pe frecvența „Approach” de la București pe cea a Turnului de Control din Cluj.

Doar că, la Cluj, nu le-a răspuns nimeni.

Echipajul a raportat situația și a fost direcționat să intre în „holding” – o zonă de așteptare în spațiul aerian, unde avionul execută manevre circulare până primește aprobarea pentru aterizare.

Luminile pistei de pe Aeroportul Cluj erau stinse

În tot acest timp, pista Aeroportului Cluj-Napoca nu avea luminile aprinse. În lipsa acestora, aterizarea era imposibilă, indiferent de experiența piloților sau de instrucțiunile primite de la București, potrivit national.ro.

Pasagerii din aeronavă nu au știut ce se întâmplă, dar specialiștii atrag atenția că, în caz de urgență, lipsa luminii pe pistă ar fi putut transforma situația într-un accident aviatic.

Trei controlori, dar doar unul activ

În seara incidentului, la turnul de control erau programați trei angajați. Doi dintre ei s-ar fi aflat în pauza de odihnă prevăzută de proceduri. Al treilea, cel care trebuia să asigure siguranța traficului aerian, a adormit.

Astfel, timp de aproape 20 de minute, întreaga responsabilitate pentru zborurile din zona Cluj a rămas în aer – la propriu și la figurat.

Aterizare după minute de panică

După ce controlorul a fost trezit, legătura radio a fost restabilită, luminile pistei au fost aprinse și aeronava Wizz Air a putut ateriza în siguranță. Oficial, incidentul nu a fost raportat imediat, iar pasagerii nu au aflat ce s-a întâmplat.

Însă în spatele ușilor închise, cazul a stârnit îngrijorare în rândul oamenilor din aviația românească.

Riscurile reale pentru pasageri

Un astfel de blocaj în comunicare putea avea urmări dramatice:

  • dacă avionul se confrunta cu o defecțiune tehnică,

  • dacă exista o urgență medicală la bord,

  • sau dacă rezerva de combustibil era redusă.

Specialiștii spun că sistemul actual este prea vulnerabil, întrucât totul depinde de prezența și atenția unui singur om.

Ancheta Autorității Aeronautice Civile Române

Incidentul este în prezent analizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), care trebuie să stabilească exact ce s-a întâmplat și ce măsuri se impun.

De asemenea, Romatsa, instituția responsabilă pentru dirijarea traficului aerian din România, este obligată să ofere explicații publice. Până acum însă, niciun comunicat oficial nu a fost făcut.

O tragedie evitată la limită

Pasagerii cursei Wizz Air au scăpat doar cu o sperietură. Însă episodul de la Cluj ridică întrebări serioase despre cât de sigur este traficul aerian din România și despre cât de pregătite sunt instituțiile pentru a preveni asemenea situații.

De data aceasta, avionul a aterizat în siguranță. Dar, după cum avertizează specialiștii, data viitoare consecințele ar putea fi dramatice.

Deși jurnaliștii de la gandul.ro au solicitat un punct de vedere ROMATSA nu au primit încă niciun răspuns. 

--------------------------

UPDATE 20:00: 

Romatsa a oferit explicații oficiale privind incidentul grav petrecut la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca, în care un controlor de trafic aerian a adormit în timpul serviciului, punând temporar în dificultate o aeronavă Wizz Air cu sute de pasageri la bord. Conform reprezentanților instituției, echipajul aeronavei a fost nevoit să întrerupă procedura inițială de aterizare și să revină pentru o a doua apropiere, iar întreaga manevră s-a desfășurat în siguranță, fără ca pasagerii sau aeronava să fie puși în pericol.

Romatsa a precizat că incidentul a fost imediat raportat autorităților, conform procedurilor de siguranță în vigoare, iar o analiză internă a identificat principalele cauze: experiența redusă a controlorului implicat și oboseala acumulată. Ca urmare, instituția a implementat măsuri suplimentare pentru prevenirea unor situații similare, inclusiv reinstruirea personalului și monitorizarea atentă a programului de lucru.

Reprezentanții Romatsa au subliniat că siguranța traficului aerian este monitorizată permanent prin mecanismele de supraveghere existente, iar toate evenimentele similare sunt gestionate cu prioritate pentru a menține cele mai înalte standarde în gestionarea zborurilor comerciale. Incidentul ridică totuși întrebări legate de vulnerabilitățile sistemului, mai ales atunci când responsabilitatea depinde în mare măsură de atenția unui singur controlor de trafic.

Vezi aici cum explică Romatsa incidentul grav de pe Aeroportul Cluj: 

Romatsa explică incidentul de la Aeroportul Cluj, cu un controlor de trafic aerian adormit și un avion blocat în aer: „Oboseală și lipsă de experiență” - Ştiri de Cluj

Comentarii Facebook