Romatsa explică incidentul de la Aeroportul Cluj, cu un controlor de trafic aerian adormit și un avion blocat în aer: „Oboseală și lipsă de experiență”
Reacția Romatsa după incidentul de la Cluj cu un controlor de trafic aerian care a adormit în timpul serviciului și un avion Wizz Air a stat în aer: Au fost 11 minute
Romatsa a venit cu primele explicații oficiale după incidentul grav petrecut pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca, în urmă cu o lună și jumătate, când un controlor de trafic aerian ar fi adormit în timpul serviciului. Situația a afectat o aeronavă Wizz Air cu sute de pasageri la bord, care nu a mai primit imediat autorizația de aterizare.
„Pe parcursul unei apropieri la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, echipajul unei aeronave a decis întreruperea procedurii de aterizare, revenind ulterior pentru o a doua apropiere și aterizând în deplină siguranță dupa 11 minute. Siguranța pasagerilor și a aeronavei nu a fost în niciun moment afectată, avionul fiind in permanent contact cu serviciile de trafic de apropiere.
Incidentul a fost imediat raportat autorităților, conform procedurilor de siguranță în vigoare la nivelul regiei.
Analiza internă a identificat factori precum experiența redusă a controlorului și oboseala acumulată și, ca urmare, au fost implementate măsuri suplimentare, inclusiv reinstruirea personalului și monitorizarea atentă a programului de lucru. ROMATSA monitorizează permanent, prin mecanismele de siguranță existente, toate evenimentele și aplică măsurile necesare de mitigare, menținând cele mai înalte standarde de siguranță în gestionarea traficului aerian”, au transmis reprezentanții Romatsa.
Cum a fost afectată cursa Wizz Air pe Aeroportul Internațional Cluj-Napoca
Avionul a rămas fără autorizație de aterizare
Potrivit relatărilor gandul.ro, aeronava companiei Wizz Air se afla în faza de coborâre pentru aterizare pe Aeroportul Cluj. Piloții au fost transferați de pe frecvența „Approach” București pe cea a Turnului de Control Cluj, dar nu le-a răspuns nimeni.
Echipajul a raportat situația și a fost direcționat într-o zonă de „holding”, unde avionul rămâne în aer, efectuând manevre circulare, până primește aprobarea pentru aterizare.
Citește:
Controlor de trafic aerian adormit la Aeroportul Cluj. Un avion Wizz Air cu sute de pasageri a fost blocat în aer zeci de minute din cauza asta - Ştiri de Cluj
Luminile pistei erau stinse
Pe durata incidentului, pista aeroportului era complet întunecată. Fără iluminare, aterizarea era imposibilă, indiferent de experiența piloților. Pasagerii nu au știut ce se întâmplă, însă specialiștii avertizează că în cazul unei urgențe tehnice sau medicale, situația ar fi putut degenera rapid.
După aproximativ 20 de minute, controlorul de trafic a fost trezit, luminile au fost aprinse, iar aeronava a aterizat în siguranță. Romatsa spune că totul a durat, de fapt doar 11 minute.
De ce a adormit în tură controlorul de trafic aerian pe Aeroportul Cluj– explicațiile oficiale
Analiza internă realizată de Romatsa a identificat experiența redusă a controlorului și oboseala acumulată ca factori principali care au contribuit la incident. În urma acestui caz, au fost implementate măsuri suplimentare pentru prevenirea unor situații similare.
Măsurile luate de Romatsa: reinstruire și monitorizarea programului de lucru
Romatsa a precizat că a luat deja măsuri corective:
-
Reinstruirea personalului implicat în trafic aerian;
-
Monitorizarea atentă a programului de lucru pentru a evita acumularea oboselii;
-
Menținerea permanentă a mecanismelor de siguranță și supraveghere a tuturor evenimentelor.
Ancheta Autorității Aeronautice Civile Române (AACR)
Incidentul este în prezent analizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care trebuie să stabilească circumstanțele exacte și să impună măsuri suplimentare.
Riscurile pentru pasagerii aflați la bordul aeronavei Wizz Air
Specialiștii avertizează că un astfel de blocaj în comunicare ar fi putut avea consecințe dramatice:
-
Defecțiuni tehnice la bord;
-
Urgențe medicale;
-
Rezerva redusă de combustibil.
Sistemul actual, în care responsabilitatea poate depinde de atenția unui singur controlor, este considerat vulnerabil.
Cât de sigur este traficul aerian din România. Ce semnifică incidentul de la Cluj
Deși incidentul s-a încheiat fără victime, cazurile de acest tip ridică întrebări despre nivelul de pregătire al instituțiilor. Romatsa dă asigurări că siguranța pasagerilor nu a fost pusă în pericol și că a luat deja măsuri pentru a preveni repetarea unor astfel de situații.
2 Comentarii