Trenul Metropolitan al Clujului, tras pe linie moartă! S-a rezolvat: Nu se poate face! Urmează Centura și Metroul?


Trenul Metropolitan al Clujului pare a fi tras pe linie moartă de CFR Călători, se apără primarul Emil Boc, care a spus că se cere încă un fir de cale ferată pentru a se da avizul.

Acest fir suplimentar de cale ferată trebuie plătit de Primăria Cluj-Napoca, așa că proiectul a fost pus la sertar, deși public primarul Emil Boc spune că se fac încă eforturi. ”Ca să fie implementat proiectul, trebuie un nou fir de la Gara Cluj-Napoca la Apahida, altfel trenurile ar circula o dată la o oră și jumătate. Trenul metropolitan trebuie corelat cu culoarul de nord. Nu vrem să renunțăm nici la culoar, nici la trenul metropolitan, așa că acum avem totul pe masă și ne gândim cum să facem”, a spus primarul Clujului, Emil Boc, la prima conferință de presă din ultimele 12 luni.

Primarul bate toba în legătură cu acest tren metropolitan de câțiva ani, după ce în urmă cu 7 - 8 ani spunea că este un proiect nerealizabil. 

Costul trenului metropolitan a ajuns la 200 de milioane de euro, dar nu există nici finanțare. Problema liniei suplimentare este ”bonus”

Ionel Oprea, cel care a condus echipa care a realizat studiile de fezabilitate pentru metrou și trenul metropolitan, spune că s-a ajuns la 200 de milioane de euro, pentru realizarea trenului. 

Inițial a fost programat trenul metropolitan, proiectul era mai compact, chiar dacă se desfășura pe 40 de kilometri de cale ferată. Făceam niște stații, parcări și introduceam trenul metropolitan. Am prioritizat metroul – asta nu înseamnă că nu am lucrat și la trenul metropolitan – dar l-am prioritizat pentru că prin PNRR au fost aprobate metrourile, nu trenurile metropolitane. Problema este că din discuțiile cu CFR și cu UAT-urile prin care ar merge serviciul de tren metropolitan, acest proiect a crescut în anvergură ca necesar de lucrări. Inițial era estimat la 75 de milioane de euro, nici nu aveam nevoie de SPF (studiu de pre-fezabilitate, n.red.), am ajuns în prezent la 200 de milioane. O să fiu foarte direct, problema este că la acești bani nu se justifică. Ar trebui să am o cerere de călători 5 ori mai mare”, spunea în 2021 inginerul Ionel Oprea, reprezentantul echipei care realizează studiile de metrou și tren metropolitan, în ședința CL în care a fost aprobat Studiul de Fezabilitate pentru metrou.

Acest proiect pe lângă cale ferată propriu-zisă, stații de cale ferată, a ajuns să includă mult mai multe elemente de infrastructură, la un moment dat inclusiv pasajul de la Tăietura Turcului, care este acum în proiectul de electrificare a căii ferate (Cluj-Episcopia Bihor, n.red.) și a fost și în proiectul nostru, două pasaje în zona Fabricii de Zahăr, în Jucu, treceri pietonale multiple. Toate acestea au crescut foarte mult costul proiectului, analiza cost-beneficiu arată că acest proiect nu este finanțabil. Ar trebui să avem de 5 ori mai mulți călători, sau să reducem investiția de 5 ori. Cererea actuală pentru trenul metropolitan nu duce la rezultate care să permită obținerea de bani europeni”, spunea Ionel Oprea anul trecut, sugerând că este cam tras pe linie moartă.

Titus Man, decanul Facultății de Geografie din UBB, declara tot anul trecut că: ”Este o șansă ratată dacă se renunță la trenul metropolitan, o șansă ratată de mai demult; cu un efort substantial dar extrem de eficient s-ar fi putut realiza o conexiune care să fie alternativă la ce avem astăzi în transport. Evident, trenul metropolitan în proiectul inițial avea și acea derivație în care dorea să conecteze și Floreștiul, principalul furnizor de persoane care se deplasează spre zona urbană, ideea metroului a substituit cumva această derivație a trenului metropolitan… Sper să nu se renunțe la acest proiect, sau să nu treacă într-un plan secund pentru că este mult mai ușor și mai rapid de implementat”.

Comentarii Facebook