Seplecan a BLOCAT un proiect de 71 de milioane de euro de la Aeroportul Cluj, pe care în 2014 îl SUSȚINEA

UPDATE

 

Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo, atacă decizia Consiliului Județean Cluj, prin care a fost blocat proiectul de construcție a terminalelor intermodale de la Aeroport. 

 

Directorul Aeroportului Cluj face o ACUZAȚIE grea: Cineva vrea să blocheze dezvoltarea Clujului

 

------- 

Comisia Tehnico Economică a Consiliului Județean Cluj a respins documentația tehnico-economice pentru studiul de fezabilitate al proiectului de transport intermodal de la Aeroportul Cluj.

 

Conform datelor publice prezentate în 2014 de Aeroportul Cluj este vorba despre o finanțare europeană de 71 de milioane de euro, pentru a fi construit un terminat care să lege Aeroportul de stația CFR Someșeni și o legătură cu un terminal cargo. În urma cu un an, opoziția la acest proiect era făcută de aparatul executiv al Consiliului Județean Cluj, în frunte cu vicepreședintele de atunci, Ioan Oleleu. Mihai Seplecan ”juca” de partea Aeroportului.

 

În 27 octombrie 2015, Mihai Seplecan a luat rolul lui Ioan Oleleu și alături de aparatul executiv al CJ Cluj a desființat studiul de fezabilitate al acestui proiect, care ar duce la dezvoltarea Aeroportului. Pasarela care să facă legătura cu gara ar facilita accesul mult mai rapid al călătorilor din toată Transilvania. 

 

Motivele pentru respingerea studiului ”se referă, în principal, la faptul că nici Compania Naţională de Căi Ferate şi nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, beneficiari ai unei asemenea investiţii, nu o susţin în forma actuală, nici din punct de vedere tehnic și nici financiar. În acelaşi timp şi cel puţin la fel de important, proiectul de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal nu se regăsește, în forma propusă cu cele cinci obiective, în Master Planul General de Transport al României. Acestor motive fundamentale li se adaugă numeroase alte deficiențe identificate de Comisia Tehnico-economică, în urma analizei documentației”, precizează conducerea Consiliului Județean Cluj.

 

CNADNR și Compania Naţională de Căi Ferate nu se opun proiectului, dar nu vor să finanțeze în vreun fel investiția. 

 

CJ Cluj mai enumeră o serie de lipsuri şi deficienţe ale documentaţiei pot fi menţionate următoarele: 

 

- TOATE AVIZELE (cu excepția celui emis de Aeroclubul Traian Dârjan) CARE AU FOST OBȚINUTE SUNT EMISE DUPĂ RECEPȚIA STUDIULUI DE FEZABILITATE, ASTFEL CĂ SOLUŢIA TEHNICĂ DIN STUDIUL DE FEZABILITATE NU PUTEA FI CORELATĂ CU CONDIȚIILE, RECOMANDĂRILE ȘI OBSERVAȚIILE DIN AVIZE ȘI ACORDURI, care au un impact asupra soluțiilor tehnico-economice propuse prin studiu. În prezent, majoritatea avizelor sunt EXPIRATE;

- NU SUNT ÎNDEPLINITE TOATE CERINȚELE DIN AVIZE -  NU există studiul de impact asupra sănătății populației solicitat de către Direcţia de Sănătate Publică. NU există o corelare tehnico-economică a investiției cu restul obiectivelor intercondiționate - pista 3500 m, deviere Someșul Mic, ș.a. - în condițiile în care Terminalul Cargo Aero se suprapune peste albia Someșului Mic și e propus a se începe execuția în vara anului 2016; 

- AVIZUL NR. 274/A/29.05.2014 EMIS DE CĂTRE DIRECȚIA JUDEȚEANĂ DE CULTURĂ CLUJ ESTE DAT LA FAZA DE CONSULTARE ȘI NU LA FAZA DE STUDIU DE FEZABILITATE. TOTODATĂ, SE MENȚIONEAZĂ NECESITATEA REALIZĂRII UNUI DIAGNOSTIC ARHEOLOGIC PENTRU A SE PUTEA AVIZA, ÎN FUNCȚIE DE REZULTATELE CERCETĂRII.

- LIPSEȘTE ACORDUL PROPRIETARILOR TERENURILOR (STATUL ROMÂN, JUDEȚUL CLUJ, MUNICIPIUL CLUJ) PE CARE SE REALIZEAZĂ INVESTIȚIILE, RESPECTIV NU EXISTĂ HOTĂRÂRE DE GUVERN, H.C.J A CONSILIULUI JUDEȚEAN CLUJ, H.C.L A MUNICIPIULUI CLUJ - NAPOCA;

- NU ESTE JUSTIFICATĂ CU DOCUMENTE SUPORT SITUAȚIA JURIDICĂ A TERENURILOR PE CARE SE REALIZEAZĂ TOATE OBIECTIVELE DE INVESTIȚIE AFERENTE PROIECTULUI;

- LIPSEȘTE AVIZUL PRIVIND NECESITATEA ȘI OPORTUNITATEA INVESTIȚIEI de la beneficiarii/titularii de investiție (Ministerul Transporturilor pentru C.N.A.D.N.R., C.N.C.F - CFR S.A., autorități locale) (conform prevederilor anexei 2, ce reglementează conținutul cadru al studiului de fezabilitate, din H.G. 28/2008) ;

- În condițiile în care beneficiarii-parteneri ai investiției nu și-au asumat din punct de vedere financiar, finanțarea/cofinanțarea obiectivelor de investiție nu există un raport juridic care să garanteze implicarea acestora în realizarea intermodalului, fapt care crește semnificativ riscul de nerealizare al Proiectului, aspect care nu este reflectat în analiza de risc, componentă a analizei Cost Beneficiu (Facem mențiunea că în lipsa implementării unui obiectiv nu mai putem discuta despre conceptul de intermodal). 

- Analiza Cost Beneficiu, parte integrantă a studiului de fezabilitate, ce a fost actualizat și înregistrat la Consiliul Județean Cluj cu nr. 4743/14.04.2015, a fost realizată în vederea fundamentării proiectului Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj recepţionat, în martie 2014.

 

Cu toate acestea, șeful CJ Cluj, Mihai Seplecan, susține că ”modernizarea Aeroportului clujean reprezintă în continuare o prioritate a Consiliului Judeţean. O condiţie esenţială însă, înainte de a aproba sau promova orice nou proiect în acest sens, este aceea a deplinei legalităţi, a conformării la toate normele în vigoare şi a parcurgerii tuturor etapelor procedurale legale, inclusiv obţinerea avizelor, acordurile şi autorizaţiile necesare. În acest context şi ţinând cont de faptul că Master Planul de Transport al României aprobat de Uniunea Europeană permite doar dezvoltarea unui proiect de transport multimodal la Aeroportul clujean, susţin acest demers cu condiţia însă a redimensionării şi adaptării acestui proiect la Master Plan şi la celelalte exigenţe legale în vigoare”.

 

Între Seplecan și directorul David Ciceo relațiile sunt tensionate. Primul a încercat să îl demită pe Ciceo din funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Aeroportului Cluj, dar consilierii județeni s-au opus. Înainte de acest vot, David Ciceo i-a făcut o plângere penală lui Mihai Seplecan pe care îl acuză că șantajează pentru că nu a vrut să facă ilegalități. Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj a depus la Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca o plângere penală pentru abuz în serviciu împotriva lui Seplecan, acuzându-l că a făcut presiuni la adresa conducerii aeroportului pentru a primi un autoturism VW Touareg mai nou, din 2012, şi pentru ca alimentarea cu carburant a deplasărilor sale să fie făcută tot din banii aeroportului.

 

Acest proiect este o tentativă de șantaj și a presiune pe care noi am documentat-o și am făcut plângere penală. Nu ați permis dezvoltarea pentru că nu v-am lăsat să vă curgă banii de motorină”, i-a reproșat David Ciceo.

 

În ianuarie 2015, după repetate luări de cuvânt în 2014, Mihai Seplecan, în calitate de consilier județean, apăra ”intermodalul” de la Aeroportul Cluj și înfiera conducerea Consiliului Județean că prelungește depunerea dosarului de finanțare. ”Vorbim despre o investiție de aproximativ 71 de milioane de euro, din care s-ar realiza: un terminal cargo, de aproximativ 13 milioane de euro, cargo CFR de 26,5 milioane de euro, o legătură pietonală, aeriană şi subterană, de 12 milioane de euro, o centrală de cogenerare, 4,6 milioane de euro, un parc fotovoltaic, 6,8 milioane de euro şi legătura pentru transportul auto. Proiectul cuprinde o parcare long-term, extinderea parcării actuale, o parcare de avioane, precum şi un parc şi un hotel în apropierea aeroportului. Din aceste sume, Consiliul Judeţean ar trebui să plătească 15%, restul banilor, fonduri nerambursabile, venind de la Comisia Europeană. Condiţia pentru a intra în linie dreaptă cu acest proiect este semnarea contractului de asociere cu Consiliul Judeţean, care trebuie apoi să depună proiectul spre finanţarea la Comisia Europeană, care deja a dat banii pentru realizarea studiilor de fezabilitate. Deci are toate motivele pentru a acorda finanţarea, odată ce Consiliul Judeţean depune proiectul”, afirma Mihai Seplecan.

 

O problemă în ceea ce privește județul Cluj este și la nivel guvernamental. În Masterplanul din domeniul transporturilor județul nostru este dezavantajat: din el lipseşte complet partea de aviaţie civilă, de exemplu. Sunt folosite date vechi cu privire la Aeroportul Internțional Cluj și riscăm să pierdem în faţa Mureşului din cauza unor blocaje administrative. Se pare că premierul Ponta și al său Partid Social Democrat a rămas și ei blocați în ideea că județul nostru trebuie pedepsit că nu votează “cum trebuie” prin astfel de șicane. În acest context este de neînțeles atitudinea clujeanului Ioan Rus, ministru al Transporturilor. Îi reamintesc faptul că, în octombrie anul trecut, i-a transmis vicepreşedintelui CJ Ioan Oleleu să semneze asocierea cu Aeroportul Internaţional Cluj pentru construirea terminalului intermodal. Lucru care nu s-a întâmplat. Bănuiesc că Oleleu a devenit brusc mai autonom ca UDMR”, a mai declarat consilierul județean Mihai Seplecan, în ianuarie 2015.

Comentarii Facebook