Calea ferată Cluj-Oradea nu va fi gata la termen, în vara anului 2026, așa cum s-a promis: „Un lot e un pic blocat”/ Pierdem fondurile din PNRR?

Modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Oradea nu va fi gata în 2026. Pierdem sau fondurile din PNRR

Un segment al magistralei feroviare Cluj-Oradea înregistrează întârzieri, atrage atenția ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Proiectele de infrastructură susținute prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) trebuie finalizate până în vara anului 2026 pentru a putea beneficia de finanțare europeană. dar se pare că lucrările de modernizare a liniei feroviare Cluj-Oradea nu vor fi finalizate în termenul stabilit prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), după cum a avertizat astăzi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. 

Această evoluție contrastează puternic cu mesajele transmise de ministru în noiembrie 2024, când, în cadrul unei vizite oficiale la Cluj, declara că lucrările sunt în grafic și promitea că vom circula cu trenul pe ruta Cluj-Oradea cu o viteză de 120 km/h din vara anului 2026.

Cu toate acestea, ministrul a precizat că fondurile europene nu vor fi pierdute, chiar dacă lucrările pe anumite tronsoane, cum este cazul rutei Cluj-Bihor, nu vor fi finalizate la termen.

„E un lot pe Episcopie - Cluj care un pic e blocat, fiindcă avem un constructor care ne spune că acolo e o zonă inundabilă. Acum vă dau un exemplu. Cei care au proiectat spun că nu. Avem tot felul de expertize, contra-expertize, deci suntem într-o situație care s-ar putea să ne ducă în acest scenariu, de a nu finaliza până în vara anului viitor. Nu se întâmplă lucrul ăsta, le transferăm, așa cum v-am spus, pe Programul Operațional de Transport. Deci noi nu pierdem bani, având în vedere că aveam această rezervă de aproximativ 14 miliarde”, a explicat Sorin Grindeanu.

Lucrările de modernizare și electrificare se desfășoară pe o distanță de peste 166 km pe magistrala M300 Cluj-Episcopia Bihor-frontiera cu Ungaria. În ianuarie 2024, CFR a anunțat suspendarea circulației feroviare pe tronsonul Aghireșu - Poieni pentru o perioadă de doi ani, în contextul lucrărilor.

Traseul este împărțit în patru loturi:

  • Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km)

  • Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km)

  • Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km)

  • Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)

Potrivit datelor oficiale furnizate de CFR, la finalul lunii ianuarie 2025, progresul fizic pe șantier arăta astfel:

  • 23% pe lotul 1 (Cluj-Aghireșu)

  • 32% pe lotul 2 (Aghireșu-Poieni)

  • 4,5% pe lotul 3 (Poieni-Aleșd), care traversează cea mai dificilă zonă – defileul

  • 10% pe lotul 4 (Aleșd-Frontieră Ungaria)


Comentarii Facebook