Activist civic, despre Metroul Clujului: Treaba e moartă frate! Nu poți face 9 stații în doi ani


Activistul civic Szakats Istvan a prezentat o ipoteză nedorită de clujeni, conform unor surse, care indică faptul că Metroul clujean va fi tras pe linie moartă.

Până acum ce s-a făcut. Primăria a reușit să dea drumul la licitație, după ce a trebuit să fie majorate costurile, din cauza scumpirilor, iar licitația a fost adjudecată în luna martie. La scurt timp, însă, a doua asociere de firme care a participat la tot procesul de licitare a contestat, pentru că a spus că a oferit cu 200 de milioane de euro mai puțin decât concurența, dar tot a pierdut. 

Fie Doguș (Asocierea de firme turcești care a contestat licitația de la Metroul Clujului) va câștiga contestația, fie se va renunța la Cluj în favoarea Bucureștiului.

Dacă Doguș câștigă la CNSC sau la tribunal, lucrurile devin mai delicate... dar dacă Doguș câștigă suficient de târziu, tot nu mai conteză.

Că degeaba ai contractul de finanțare generic semnat de Grindeanu în ultima zi a anului (cu care a băgat mortu'n casă la edil), șmecheria e că semnarea de facto de s-ar face - în funcție de existența finanțărilor pe etape. Pam pam.

Între timp tronsonul M6 la București e necontestat și tot fără finanțare totală certă. 

Așa că Bucureștiul de-abia așteaptă să ia banii ăia de 300+300m EUR din fondul de împrumut PNRR să se apuce de treabă.

Pentru prima secțiune, Gara de Nord – Băneasa, Guvernul deja a cerut Comisiei Europene să aprobe transferul celor 300 de milioane de euro din PNRR de la M4 (n.red.Magistrala 4) Gara de Nord – Filaret la M6 (prima secțiune).

Dar hai să mai facem și un banal calcul aritmetic pe Cluj.

Să zicem că se semnează contractul cu oricare dintre turci, până azi-vară.

Vine apoi cel puțin un an de proiectare (din 2 ani prognozați) și exproprieri. Să zicem că gata și alea. 

În cazul optimist deci, prima lopată se va da în vara lui 2024. 

Dar ultima lopată, conform PNRR, se dă în august 2026.

*****

O să facă 9 stații în DOI ani? 

*****

E moartă, frate. 

Deci hai Bucureștiu', și mersi că ne scapi de harakiri.

Primăria Cluj-Napoca ar trebui să facă pelerinaje cu jerbe de flori la M4.

Și între timp, poate, o centură, un tren metropolitan, și niște tramvaie”, a scris Szakats.

Totul depinde de decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care trebuie să decidă dacă acceptă contestația. În acest caz, licitația trebuie refăcută, adică încă un an de așteptare. Acest blocaj va face imposibilă demararea lucrărilor.

Cu toate acestea, deși Primăria neagă că ar fi probleme de finanțare, Metroul Clujului are alocatăp numai suma de 300 de milioane de euro, bani clari. Restul până la un miliard de euro ar trebui să vină de la bugetul de stat, dar nu sunt bani puși într-un cont pentru a fi folosiți, ci vor fi alocați pe măsura lucrărilor. Toată lumea știe cum decurge finanțarea în România, așa că Metroul clujean clar are unele probleme.

Comentarii Facebook