Scumpirile dau peste cap viețile românilor: 72% reduc cheltuielile, 36% renunță la ieșiri în oraș, iar salariul devine prioritatea principală
Creșterile de prețuri afectează majoritatea angajaților din România. Conform unui sondaj, 76% dintre participanți resimt impactul scumpirilor la utilități, alimente și transport. Mulți au redus cheltuielile pe care aceștia le consideră non-esențiale
Creșterile de prețuri afectează majoritatea angajaților din România: 76% resimt impactul asupra cheltuielilor
Aproape trei sferturi (76%) dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs au fost afectați semnificativ de scumpirile din ultimele luni, cele mai mari impacturi resimțindu-se la utilități, alimente și combustibil, arată datele platformei de recrutare online.
Conform sondajului, 20,9% dintre respondenți au fost afectați într-o oarecare măsură, 2,1% doar într-o mică măsură, iar 1,4% nu au resimțit impactul.
Ce cheltuieli au fost cele mai afectate:
- Utilități: 89,2% dintre participanți au resimțit cel mai puternic impactul majorării tarifelor.
- Alimente și băuturi: 85,6% au raportat o influență semnificativă asupra bugetului.
- Transport: 40,7% au declarat că scumpirea combustibilului și a transportului public le-a afectat cel mai mult cheltuielile.
„72% dintre respondenți și-au redus cheltuielile non-esențiale. În medie, 36,7% au renunțat la ieșirile în oraș, 24,3% cumpără mai rar haine, iar 21,4% au amânat vacanțele. De asemenea, 29% au optat pentru branduri mai ieftine, iar 20,3% au amânat achiziții importante, precum o casă sau o mașină”, explică Ana Călugăru, Head of Communications eJobs.
Doar 3,3% dintre participanți nu au făcut nicio ajustare în stilul de viață, iar 8% plănuiesc să facă economii în perioada următoare.
Pe fondul inflației, 65% dintre respondenți ar fi dispuși să renunțe la beneficiile extrasalariale pentru un salariu mai mare. În practică, doar 4,8% au discutat cu angajatorul pentru o mărire și au și primit-o.
- 30,8% nu au obținut majorarea dorită, deși au cerut-o.
- 24,1% intenționează să discute salariul în perioada următoare.
În ultimele 12 luni, 63,4% nu au primit nicio creștere salarială, 25,3% au avut majorări sub nivelul inflației, iar 5,7% au primit creșteri egale sau peste inflație.
Impactul creșterii de prețuri asupra pieței muncii
Avalanșa de scumpiri a determinat 41,3% dintre respondenți să caute un nou loc de muncă.
- 33,2% vor un job nou doar pentru un salariu mai mare.
- 14,1% caută un loc de muncă dintr-o combinație de motive, nu doar salarial.
Pentru jumătate dintre candidații activi, salariul rămâne criteriul principal.
Preferințele pentru joburile remote s-au schimbat: dacă anterior căutarea unui loc de muncă de acasă ținea de gestionarea timpului, acum principalul motiv este reducerea cheltuielilor legate de transport, masă și vestimentație.
În fața opțiunii de a accepta un salariu mai mare, chiar cu mai puțin timp liber:
- 33,8% ar accepta imediat.
- 33,9% doar pentru diferențe salariale substanțiale.
- 32,4% refuză, considerând timpul liber mai important.
Strategii adoptate pentru a face față scumpirilor
- 58,5% au redus cheltuielile fără a încerca să-și crească veniturile.
- 44,6% și-au căutat un job mai bine plătit.
- 22,1% au cerut o majorare salarială la locul actual.
- 13,8% au investit în acțiuni sau fonduri.
- 13,7% au început freelancing sau proiecte personale.
- 13,5% și-au luat un al doilea job part-time.
Bugetul personal și perspectivele economice
- 31% respectă strict bugetul lunar.
- 40,3% au un buget, dar nu îl respectă întotdeauna.
- 14,6% nu folosesc un buget, iar 14,1% intenționează să o facă.
În ceea ce privește perspectivele economice pentru următoarele 6–12 luni, 73,4% cred că situația nu se va îmbunătăți, iar doar 17% sunt optimiști. Sondajul a fost realizat în septembrie, pe un eșantion de 1.150 de respondenți. eJobs oferă acces la o bază de peste 5 milioane de CV-uri în România ,potrvit agerpres.
6 Comentarii