Scumpirile dau peste cap viețile românilor: 72% reduc cheltuielile, 36% renunță la ieșiri în oraș, iar salariul devine prioritatea principală

Creșterile de prețuri afectează majoritatea angajaților din România. Conform unui sondaj, 76% dintre participanți resimt impactul scumpirilor la utilități, alimente și transport. Mulți au redus cheltuielile pe care aceștia le consideră non-esențiale

Creșterile de prețuri afectează majoritatea angajaților din România: 76% resimt impactul asupra cheltuielilor

Aproape trei sferturi (76%) dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs au fost afectați semnificativ de scumpirile din ultimele luni, cele mai mari impacturi resimțindu-se la utilități, alimente și combustibil, arată datele platformei de recrutare online.

Conform sondajului, 20,9% dintre respondenți au fost afectați într-o oarecare măsură, 2,1% doar într-o mică măsură, iar 1,4% nu au resimțit impactul.

Ce cheltuieli au fost cele mai afectate:
  • Utilități: 89,2% dintre participanți au resimțit cel mai puternic impactul majorării tarifelor.
  • Alimente și băuturi: 85,6% au raportat o influență semnificativă asupra bugetului.
  • Transport: 40,7% au declarat că scumpirea combustibilului și a transportului public le-a afectat cel mai mult cheltuielile.

„72% dintre respondenți și-au redus cheltuielile non-esențiale. În medie, 36,7% au renunțat la ieșirile în oraș, 24,3% cumpără mai rar haine, iar 21,4% au amânat vacanțele. De asemenea, 29% au optat pentru branduri mai ieftine, iar 20,3% au amânat achiziții importante, precum o casă sau o mașină”, explică Ana Călugăru, Head of Communications eJobs.

Doar 3,3% dintre participanți nu au făcut nicio ajustare în stilul de viață, iar 8% plănuiesc să facă economii în perioada următoare.

Pe fondul inflației, 65% dintre respondenți ar fi dispuși să renunțe la beneficiile extrasalariale pentru un salariu mai mare. În practică, doar 4,8% au discutat cu angajatorul pentru o mărire și au și primit-o.

  • 30,8% nu au obținut majorarea dorită, deși au cerut-o.
  • 24,1% intenționează să discute salariul în perioada următoare.

În ultimele 12 luni, 63,4% nu au primit nicio creștere salarială, 25,3% au avut majorări sub nivelul inflației, iar 5,7% au primit creșteri egale sau peste inflație.

Impactul creșterii de prețuri asupra pieței muncii

Avalanșa de scumpiri a determinat 41,3% dintre respondenți să caute un nou loc de muncă.

  • 33,2% vor un job nou doar pentru un salariu mai mare.
  • 14,1% caută un loc de muncă dintr-o combinație de motive, nu doar salarial.

Pentru jumătate dintre candidații activi, salariul rămâne criteriul principal.

Preferințele pentru joburile remote s-au schimbat: dacă anterior căutarea unui loc de muncă de acasă ținea de gestionarea timpului, acum principalul motiv este reducerea cheltuielilor legate de transport, masă și vestimentație.

În fața opțiunii de a accepta un salariu mai mare, chiar cu mai puțin timp liber:
  • 33,8% ar accepta imediat.
  • 33,9% doar pentru diferențe salariale substanțiale.
  • 32,4% refuză, considerând timpul liber mai important.
Strategii adoptate pentru a face față scumpirilor
  • 58,5% au redus cheltuielile fără a încerca să-și crească veniturile.
  • 44,6% și-au căutat un job mai bine plătit.
  • 22,1% au cerut o majorare salarială la locul actual.
  • 13,8% au investit în acțiuni sau fonduri.
  • 13,7% au început freelancing sau proiecte personale.
  • 13,5% și-au luat un al doilea job part-time.
Bugetul personal și perspectivele economice
  • 31% respectă strict bugetul lunar.
  • 40,3% au un buget, dar nu îl respectă întotdeauna.
  • 14,6% nu folosesc un buget, iar 14,1% intenționează să o facă.

În ceea ce privește perspectivele economice pentru următoarele 6–12 luni, 73,4% cred că situația nu se va îmbunătăți, iar doar 17% sunt optimiști. Sondajul a fost realizat în septembrie, pe un eșantion de 1.150 de respondenți. eJobs oferă acces la o bază de peste 5 milioane de CV-uri în România ,potrvit agerpres.

Comentarii Facebook