„Străinii nu ne fură țara, noi le-o dăm!”. Proprietarul unei firme de taximetrie din Cluj ne mustră pentru comportamentul de consumatori inconștienți


Proprietarul unei firme de taximetrie din Cluj a relatat povestea miilor de taximetriști care vor rămâne fără lucru din cauza transportului alternativ. Corporațiile străine oferă comoditate, comoditate care contribuie la confortul clientului, dar nu și la dezvoltarea economiei locale. ”Străinii ne fură țara” și ”să moară capra vecinului” sunt doar două dintre sindroamele românilor, care adesea fiind consumatori inconștienți, neglijează totalmente ce impact are propriul comportament asupra afacerilor locale și aleg numai ce le convine.

Clujeanul începe relatarea cu o situație petrecută la Gara din Cluj-Napoca, unde în stand așteptau 15 taxiuri trenul din Brașov, pentru a duce pasagerii ajunși la Cluj, pe la casele lor. Din tren au coborât 20 de potențiali clienți, suficiente persoane pentru a umple toate taxiurile. Însă, doar 7 taximetriști din 15 au reușit să se aleagă cu clienți, restul pasagerilor au preferat un transport alternativ. 

Cei 8 clienți ai transportatorilor supervizați de niște corporații americane (Bolt și Uber) și una nemțească (FreeNow, exClever aplicație românească ajunsă pe mâna nemților de la Daimler-Mercedes) reprezintă un eșantion suficient de mare pentru a explica sindromul 1 străinii ne fură țara și sindromul 2 să moară și capra vecinului”, scrie proprietarul firmei de taximetrie pe pagina sa de Facebook. 

Sindromul 1: Străinii nu ne fură țara! 

Străinii nu ne fură țara! Noi le-o dăm în schimbul unui miraj. Cel al comodității și al confortului. Clienții transportului alternativ nu-și pun întrebări despre locul în care se duc banii lor. Nu-i interesează. Îi interesează confortul și buzunarul lor. Mi se pare firesc, de altfel. Cum și pe clientul marilor lanțuri de magazine îl interesează să aibă roșii arătoase, pepene verde iarna, aguacate produs în Spania și cireșe din Africa de Sud în februarie. E perfect și legitim. 

Doar francezii de la Carrefour, Cora, Auchan, doar nemții de la LIDL, Kaufland sau Metro, doar belgienii de la Mega Image sau britanicii de la Profi pot oferi produsele pe care le cumpără acei clienți. Țăranul de lângă Cluj nu are cireșe iarna. Ar fi și culmea să aibă cireșe coapte în februarie! Paradoxul e că și când are cireșe, roșii sau castraveți, rutina clientului îl determină să cumpere tot de la marile lanțuri de magazine. De ce? Pentru că s-a obișnuit. Nu contează că produsele pe care le cumpără sunt uneori mai scumpe decât cele produse în sezon de fermieri locali, nu contează că unele vin de la mii de kilometri depărtare și habar n-ai dacă producătorul de acolo trăiește bine pe banii pe care tu i-ai achitat la casa de marcat din Kaufland. Nu, pentru tine contează că ai mațul plin și pofta satisfăcută!”, a scris taximetristul. 

Sindromul 2: Să moară și capra vecinului!

Aici mă refer la cei care au început serviciul de taximetrie, și-au bătut joc de clienți, au refuzat curse scurte, au circulat în mașini jegoase și și-au falimentat firma de taximetrie. Au trecut la Bolt, Uber și FreeNow și acum, după ce și-au îngropat popria capră taximetristă, fug după altă capră alternativă uitându-se peste umăr la noi, cei care avem grijă de propria noastră capră și încercăm să nu o omorâm pentru că pentru unii e singura sursă de venit. Alții au grijă de turmele de capre ale Bolt, Uber și FreeNow. Le respect alegerea, evident! Fiecare mulge capra din capul lui. Imaginară sau nu”, a mai adăugat proprietarul firmei de taximetrie.

Redăm pe larg explicațiile pertinente ale taximetristului:

Atenție: urmează o postare lungă pe care o dedic celor care mai au ceva materie cenușie funcțională în cap!

Probabil unii dintre voi deja știți de data trecută când v-am povestit că am o firmă de taximetrie în Cluj. 

Și alte firme în diferite alte domenii. Nu detaliez acum. 

În timpul liber sau când nu am somn sunt taximeTrist, mă rog, taximeVesel. 

Vă relatez o situație pe care majoritatea deja o știți, doar că eu vă prezint interpretarea care va arunca lumină asupra unei situații extrem de grave: FALIMENTUL EREI NOASTRE!

Bun, e 02:53. 

Trenul de Brașov a ajuns cu oleacă de întârziere în Cluj. 

Coboară vreo 20 de oameni din tren. 

În standul din fața gării undeva la 15 taxiuri.

Taxiul meu e din 2018. Acum, în episodul 7 din #CaravanaLibertății, #Caravana este de fapt un taxi. Odată vă voi povesti că acțiunea începută de mine în 2014 are mai multe episoade. Actualul, cel de-al șaptelea, se desfășoară exclusiv cu taxiuri. 

Revin. 

20 de potențiali clienți, 15 taxiuri. 

Suficiente persoane pentru a umple toate taxiurile. Ținem cont că sunt și 3 persoane care intră în taxi. 

Aștept. Iau o cursă până pe strada Mărășești 59. Cursă scurtă. 11,25 lei pe ceas. Clienta îmi lasă 12. 

Am fost norocos zic, eram primul în stand. 

Las clienta și fuguța din nou la gară. Eram aproape, la 2 km. În 4 minute am fost înapoi. 

În standul de taxi colegii nenorocoși. Vreo 8 din 15. 7 am fost norocoși. 

Oameni care erau cu bagajele în mână? 

Vreo 8. 

Așteptau. 

Mă uit la ceas. În 4 minute vine primul transport alternativ. Un Passat modelul din 2011. 

După 6 minute vine un alt alternativ: un Toyota model 2011.

După 7 minute vine un Skoda din 2013.

După 8 minute ajunge un Seat Leon, tot de la platformele online alternative. 

Au urcat toți cei 7 în mașinile care fac Bolt, FreeNow sau Uber. 

Bon. 

Perfect. 

Noi 8 taximetriști și cu mine taximeveselul rămânem în stand. Următorul tren? Ajunge Bucureștiul pe la 04:35. 

Mi-au atras atenția 3 clienți ai alternativilor. 

Un domn și o doamnă mai în vârstă și, cred eu, nepoata lor. Adolescentă, hai maxim 20 de ani. 

Cu tehnologia în mână, cu aplicația prin care le-a arătat bunicilor cum vine cineva să îi ducă la destinație. Probabil plătea cu cardul. 

Țin să precizez că toate taxiurile din Cluj sunt dotate de proprietarii de firme cu golitoare de carduri încă de anul trecut. Adică POS-uri. Toți din Cluj trebuie să aibă POS-uri. Altminteri, conform unei hotărâri de Consiliu Local din 2020, nu li s-ar fi reînnoit la RAR Certificatul de Agreere evident nici viza anuală emisă de primărie. 

Bon. 

Explic situația care va explica iminentul faliment al planetei. O explicație care, probabil, nu v-ați fi așteptat să vină de la un taximetrist. Doar că eu nu sunt taximetrist, ci taximevesel. Deocamdată. 

Cei 8 clienți ai transportatorilor supervizați de niște corporații americane (Bolt și Uber) și una nemțească (FreeNow, exClever aplicație românească ajunsă pe mâna nemților de la Daimler-Mercedes) reprezintă un eșantion suficient de mare pentru a explica sindromul 1 "străinii ne fură țara" și sindromul 2 "să moară și capra vecinului". 

Sindromul 1: 

Străinii nu ne fură țara! Noi le-o dăm în schimbul unui miraj. Cel al comodității și al confortului. Nu dezvolt situațiile altor companii sau operatori de taximetrie din țară. Oricine a fost în Cluj poate să confirme că majoritatea operatorilor de taxi din orașul meu se deosebesc de cei din București sau din Constanța. Majoritatea suntem politicoși, manierați și corecți. Sigur, sunt și excepții: șarlatani care trebuie să fie zburați din acest serviciu public care este transportul public de pasageri. 

Prin urmare, cei 8 pasageri au preferat să cheme un serviciu de transport alternativ de la kilometri distanță având taxiurile sub nasul lor. Foarte bine, le respect alegerea în totalitate. Acel transport alternativ înseamnă o mașină personală a cuiva, cum e de fapt și mașina mea, cineva trebuie să trăiască, corect? Normal!

Acel cineva care trebuie să trăiască este parte dintr-un holding și dă serviciu alternativ serviciului local de taximetrie. 

Exact cum Kaufland, Mega Image, LIDL, Carrefour, Auchan, Cora, Penny, Profi și alte lanțuri de magazine oferă un serviciu de comerț alternativ și comod față de tradiționalele piețe agro-alimentare sau față de magazine de cartier micuțe deținute de firme familiale, de antreprenori locali, tarabe deținute de țărani sau de gospodari locali. 

Sigur, eu sunt subiectiv aici, ați putea spune. Și este evident că sunt subiectiv pentru că tratez un subiect local, un subiect al miilor de taximetriști din Cluj și al familiilor lor. Clienții transportului alternativ nu-și pun întrebări despre locul în care se duc banii lor. Nu-i interesează. Îi interesează confortul și buzunarul lor. 

Mi se pare firesc, de altfel. Cum și pe clientul marilor lanțuri de magazine îl interesează să aibă roșii arătoase, pepene verde iarna, aguacate produs în Spania și cireșe din Africa de Sud în februarie. E perfect și legitim. 

Doar francezii de la Carrefour, Cora, Auchan, doar nemții de la LIDL, Kaufland sau Metro, doar belgienii de la Mega Image sau britanicii de la Profi pot oferi produsele pe care le cumpără acei clienți. Țăranul de lângă Cluj nu are cireșe iarna. Ar fi și culmea să aibă cireșe coapte în februarie! Paradoxul e că și când are cireșe, roșii sau castraveți, rutina clientului îl determină să cumpere tot de la marile lanțuri de magazine. De ce? Pentru că s-a obișnuit. 

Nu contează că produsele pe care le cumpără sunt uneori mai scumpe decât cele produse în sezon de fermieri locali, nu contează că unele vin de la mii de kilometri depărtare și habar n-ai dacă producătorul de acolo trăiește bine pe banii pe care tu i-ai achitat la casa de marcat din Kaufland. Nu, pentru tine contează că ai mațul plin și pofta satisfăcută!

Nu contează că lângă tine semenul tău va renunța să mai planteze roșii anul viitor, nu contează că și el se va angaja la Kaufland pe post de casier sau lucrător comercial, nu contează că terenul său va rămâne nelucrat pentru că n-are cui să-i vândă produsele din grădina lui pentru că tu cumperi de la marile lanțuri de magazine, nu contează pentru tine că în loc să cumperi cartofi de la fermieri locali va scrie că sunt produși în Egipt, că usturoiul e produs în China, că îți ajunge cotletul de porc din Spania sau carnea de vită din Argentina. 

Contează doar că tu, consumatorul, ai mațul plin, pofta satisfăcută, produsul în farfurie cu minim efort și maximă comoditate. 

Nu contează că produsul Creminos sau Untar de la LIDL nu a văzut vaca, nu contează că salamurile și crenvuștii cumpărați de tine au văzut șoricii, pielea și carcasele de porc sau pui modificate genetic sau crescute cu OMG, nu contează că la Mcdonald de lângă tine se comercializează produse care nu expiră nici la sfantu' așteaptă. 

Nu, ceea ce contează pentru tine e că au un gust care îți place și că îți permiți să-ți satisfaci mofturile. Deocamdată!

Puiul de la KFC e mult mai gustos decât cocoșul și puii bunicii, laptele Napolact nu miroase a vacă, ci a Olanda lui Friesland-Campina, salamul miroase a gândac din a cărui corp se produce un colorant alimentar, peștele pangasius nu miroase a crap sau caras, ci a excremente din fermele pisicile din Vietnam în care sunt crescuți în condiții improprii și tot așa. Știți voi mai bine decât mine ce băgați în gură.

Eu în ultimii ani mi-am schimbat radical furnizorii de produse alimentare și nu numai. Am abandonat aproape complet marile lanțuri de magazine și am revenit la a cumpăra de la semenii mei din cartier sau de la furnizori locali. Am ales să fac un bine românului de lângă mine. E o chestiune de alegere. Atâta tot.

Revin. Domnișoarei care a comandat transport alternativ nu i-a trecut prin cap că Bolt, Uber și FreeNow externalizează tot profitul pe care îl ia de la șoferii parteneri. Nu i-a păsat că șoferii de taxi duc bănuții la familiile lor de unde cumpără tot pe plan local produse, participând în acest fel la economia circulară locală. Nu i-a păsat că șoferul alternativ are mașini ale căror piese se fabrică la dracu-n praznic, iar profitul merge direct la holdingurile care dețin mărcile. Nu, îi pute Loganul din 2018 care, de bine de rău, încă se fabrică la Mioveni. Nu i-a păsat nici de acel șofer care vine de la 4 sau 5 kilometri pentru a onora comanda cheltuind combustibil aiurea în tranvai când în fața ei erau mai multe taxiuri care oferă un serviciu de calitate, profesionist și la un preț corect, mai ales că suntem sugrumați de taxe, de prețurile ieșite din comun la combustibil, mentenanță și multe, multe alte cheltuieli. Nu, nu i-a păsat sau pur și simplu nu conștientizează că printr-un simplu gest pe care mii de indivizi îl fac zilnic pot pune pe butuci economia reală, locală și de proximitate. 

Sigur, apoi bunicii tinerei se vor plânge că "străinii ne fură țara" și bunica sau mama ei va plânge că nepoții sau copiii ei consumiști se vor duce peste mări și țări, că pământul și curtea rămân nelucrate, că produsele din supermarketuri nu au gust. Și, pentru a păstra linia subiectivă începută de taximetristul clujean din gară, vor avea odată nevoie de un taxi, dar cum operatorii de taximetrie au falimentat, se vor trezi în ploaie sau ger fără serviciu de transport. 

De ce? Pentru că transportatorilor alternativi nu li s-a sculat în ziua aceea să iasă la muncă pentru că nu aveau "tarif dinamic" (aici voi fi înțeles de cei care știu cum merg treburile în acel domeniu). Șoferii de taxi care își respectă profesia se dedică meseriei lor și ies la muncă în mod consecvent și riguros. 

2. Sindromul "Să moară și capra vecinului". 

Aici mă refer la cei care au început serviciul de taximetrie, și-au bătut joc de clienți, au refuzat curse scurte, au circulat în mașini jegoase și și-au falimentat firma de taximetrie. Au trecut la Bolt, Uber și FreeNow și acum, după ce și-au îngropat propria capră taximetristă, fug după altă capră alternativă uitându-se peste umăr la noi, cei care avem grijă de propria noastră capră și încercăm să nu o omorâm pentru că pentru unii e singura sursă de venit. Alții au grijă de turmele de capre ale Bolt, Uber și FreeNow. Le respect alegerea, evident! Fiecare mulge capra din capul lui. Imaginară sau nu. 

Poate n-ați citit până la capăt. E și firesc pentru unii obișnuiți cu butonul și comoditatea. Poate nici 10% din cei aproape 5000 de prieteni de aici plus ceilalți 1000 de urmăritori nu vor înțelege ceea ce am încercat eu să transmit aici prin gândurile mele de la această oră matinală. 

Chiar dacă doar 1% din cei de mai sus vor pricepe ce am scris eu aici, mă voi considera un om împlinit. Cât despre restul de 99% nu-i acuz eu, ci însăși Mama Natură. Până la urmă supraviețuirea e o chestiune individuală: supraviețuiește cel mai puternic și cel mai bine adaptat!

Vă las, ajunge trenul de la București. Poate, poate, nu-l pierdem. Sau poate deja l-am pierdut și va trebui să ne gândim că pentru unii chiar e ultimul tren!

P.S. 1 oră și 10 minute mi-a luat să-mi scriu gândurile. Sper că pentru unii va fi cu folos.

PS 2. Trenul de București a ajuns. 1 singur client a urcat în taxi. Restul de 5 și-au chemat transport alternativ. 

La 05:00 vine trenul de Teiuș. Îi las pe alții să-l prindă! Eu mă duc să trag un pui de somn. 

Președintele, Guvernul, Parlamentul, Prefectura, Consiliul Județean, Primăria, Consiliul Local, ANAF-ul și ceilalți frecători de mentă țipă la mine că le este foame și că dacă nu le dau de mâncare mă vor amenda și mă vor mustra pentru că nu produc suficient pentru ei și pentru gașca lor de funcționari pupători de cururi, clanțe, hârtii și ștampile!

Noapte bună, generație! Unii vor lua fie un duș înghețat în perioada următoare, fie vor trece în lumea adormiților veșnici.

Comentarii Facebook