Repartizarea copiilor în clasele pregătitoare se face aleator, fără pile și relații. Decizia să se aplice național


Ministerul Educației a modificat procedura înscrierilor în clasa pregătitoare 2020. Astfel, clasele se vor forma după criterii transparente și nediscriminatorii în toate școlile.

De patru ani, la Timișoara repartizarea celor mici se face alfabetic sau prin tragere la sorți în ședință publică organizată de școală. Potrivit proiectului metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare 2020 pus astăzi în dezbatere publică, această practică ar urma să fie una națională.

Ministerul Educației și Cercetării a lansat astăzi, 4 februarie 2020, în consultare publică, Metodologia și calendarul de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021. 

Principalele noutăți incluse în proiectul de metodologie vizează constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare, precum și soluționarea situațiilor excepționale ale copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de metodologie”, anunță Ministerul Educației, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Ministerul precizează că formarea claselor de elevi se face după finalizarea procesului de înscriere, conform calendarului, “în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, procedură care să asigure transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”.

Pentru prima dată, metodologia de înscriere în clasa pregătitoare se referă și la modul de constituire a claselor de elevi:

Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului înscrierii, în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”, precizează articolul 51, aliniatul 4, din proiectul de metodologie pus astăzi în dezbatere publică.

Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată. (…) Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat”, a constatat Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în septembrie 2018 cu privire la procedura aplicată pentru prima dată de ISJ Timiș.

A doua noutate propusă prin metodologia de însciere în clasa pregătitoare 2020: “situațiile excepționale ale copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de metodologie vor fi analizate și soluționate de Comisiile județene/Comisia municipiului București, în baza unor proceduri proprii”.

La Cluj-Napoca, repartizarea copiilor se face după locul de domiciliu, dar foarte mulți își fac flotant pentru ați duce copiii la ce școli vor.

Repartizarea în ordine alfabetică a copiilor în clasele pregătitoare, la nivelul fiecărei școli, este aplicată de 4 ani în județul Timiș.

Timiș a devenit primul județ care stabilește prin tragere la sorți învățătorii la fiecare clasă pregătitoare și repartizează aleatoriu copiii în clase, după ce Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat, în 2016, un liceu din Timișoara și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, pentru că cele două instituții au aplicat criterii discriminatorii la înscrierea copiilor în școală.

Un an mai târziu, ISJ Timis a decis să schimbe tot algoritmul de repartizare a copiilor în clase, după înscrierea la școală, pentru ca nici un copil să nu fie discriminat în ceea ce privește șansele de a accede la o anumită învățătoare: copiii sunt repartizați în clase în ordine alfabetică. După înscrierea la clasa pregătitoare, gimnaziu sau liceu, copilul de pe prima poziție în listă merge la clasa 1, copilul de pe poziția 2 merge la clasa 2, copilul de pe poziția 3 la clasa 3, după care algoritmul este reluat și copilul aflat pe poziția 4 merge la clasa 1 (dacă există 3 clase, de exemplu).

Chiar dacă părinții au făcut plângeri la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, dar răspunsul venit a fost că metoda nu produce discriminare. ”Alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la grave dezechilibre între clasele aceleiași unităţi de învăţământ, aspect de natură a determina de la bun început o separare a copiilor, cu implicaţii asupra viitorului lor parcurs şcolar”, arată CNCD.

Comentarii Facebook