Miercuri 24 Aprilie

Nu va cădea prea curând „zidul” UBB-ului dintre Parcul Sportiv și Someșul nostru. Activiști clujeni: „Primăria e subordonată în relația cu Universitatea”


Din cauza expansiunii imobiliare agresive din ultimii ani şi a creşterii numărului de locuinţe, municipiul Cluj-Napoca duce lipsă de parcuri adevărate şi spaţii verzi amenajate. Anumite iniţiative care ar fi putut îmbunătăţi situaţia de suprafaţă verde raportată la numărul de locuitori sunt puse în aplicare superficial de administrația locală. 

Curând, Primăria Cluj-Napoca va trebui să pună în practică două proiecte câștigătoare la bugetarea participativă. Unul dintre ele cere promenadă la Canalul Morii pe întreg parcursul orașului, alt proiect câștigător nu cere doar pe Canalul Morii, ci și pe mai multe cursuri de apă, care sunt afluenți ai Someșului. Activiștii civici clujeni spun însă, că schimbările nu se vor face la nivelul așteptat de locuitorii orașului în niciuna dintre aceste situații. 

Primăria nu planifică în anul 2023 să demoleze garajele de pe Canalul Morii și spune că dacă amenajează o alee pe domeniul Primăriei, o face în parteneriat cu UBB. Nu este foarte clar însă, ce treabă are UBB cu domeniul public al Primăriei. De asemenea, jumătate din Parcul Sportiv „Iuliu Hațieganu” a fost concesionat de Primărie încă din perioada interbelică, la prețul simbolic de 1 leu. Cu toate aceasta, între Parc și Someș se află un gard, iar „terenurile zac închise cu lacăt în afara orelor de curs, în loc să se creeze un sistem de rezervări, măcar pentru studenții clujeni, pentru a le ocupa practicând sport”, spun activiștii clujeni.

Primăria trebuie să pună în practică două proiecte câștigătoare la bugetare participativă care cer promenadă la Canalul Morii pe întreg parcursul orașului. Un proiect câștigător cere doar pe Canalul Morii, alt proiect câștigător nu doar pe Canalul Morii, ci și pe mai multe cursuri de apă, care sunt afluenți ai Someșului. 

Am cerut explicit demolarea garajelor la Canalul Morii, Primăria ne-a răspuns că nu are în plan în 2023. Mai mult, a răspuns că dacă amenajează o alee pe domeniul Primăriei, o face în parteneriat cu UBB. Dar ce treaba are UBB cu domeniul public al Primăriei?! 

Primăria este atat de subordonată în relația cu universitatea că nici măcar nu îi cere ca cele zece hectare neamenajate, și e bine să rămână așa, dinspre partea cu Someșul nostru să fie deschise publicului, cu porți sau fără garduri. Pe ce bază legală să îi ceară Universității? Pe baza faptului că UBB nu este proprietara unei jumătăți din parc, Primăria concesionând încă din perioada interbelică la prețul simbolic de 1 leu pe an jumătate din parcul sportiv, fostul parc al Primăriei la Someș.

Măcar planuri master printr-un proces master să se realizeze într-o primă fază. Deocamdată se lucrează pe bucăți, în zona Parcului Rozelor, unde insistăm de un deceniu, sau la Parcul Caragiale, unde urmează decopertarea. Dar chiar și până la un Master Project se pot face pași simpli: demolarea garajelor de la Canalul Morii din Plopilor. Demolarea parțială de până acum a dus parcările tot la gardul parcului universitar, chiar dacă sub copaci funcționa mai bine o alee pe lângă gardul UBB. 

Cum zona Canalului Morii în dreptul parcului sportiv e cea mai frumoasă din Cluj, alături de cea de lângă Parcul Rozelor, chiar dacă rămân garduri, tot se pot instala observatoare pentru avifaună și pentru a vedea cum arată un curs de apă amenajat în trecut minim intruziv, fără "betoane".

Ideal ar fi ca gardurile la Someș și Canalul Morii să dispară, așa cum își imaginau proiectanții parcului, cu punți la apă, nu cu opreliști. În bazele primăriei sunt zeci de ori mai mulți sportivi decât în parcul sportiv, terenurile zac închise cu lacăt în afara orelor de curs, în loc să se creeze un sistem de rezervări, măcar pentru studenții clujeni, pentru a le ocupa practicând sport.

Să zicem că nu se va întâmpla deschiderea parcului în viitorul imediat din cauza conservatorismului universitar, dar măcar pe partea primăriei să avem alee, nu garaje. 

Se tem Primăria și UBB că următoarea revendicare logică atunci când te plimbi la canal să nu fie de ce există gard la apă pe partea cu UBB? Să fie simplă inerție administrativă și lentoare în demolarea garajelor? Să fie lipsă de viziune în crearea unei infrastructuri alternative la trafic auto când parcările se pot retrage doar câțiva metri și să faci alei? Voi ce credeți?”, au transmis activiștii de la „Someșul nostru”.

Comentarii Facebook