Noul cartier dintre strada Plevnei și Podul Ira se va încadra perfect în strategia de oraș verde a Clujului - FOTO


Idealul urban, promovat de arhitecți, specialiști în urbanism și activiști civici, s-a schimbat radical în ultimii ani în Cluj-Napoca. Dacă în ultimele decenii orașele erau construite în jurul ideii de mașină personală, în prezent paradigma merge în direcția opusă.

Atât în vestul Europei, cât mai ales în Statele Unite, în anii ‘50-’60 ai secolului XX, a existat o creștere extraordinară a nivelului de trai în rândul clasei mijlocii, care a adus cu sine explozia vânzărilor de automobile pentru uz propriu. Noile orașe, construite într-un stil funcțional și minimalist, fără decorațiunile („inutile” dar frumoase) de altădată, au plecat de la premisa că aproape toți locuitorii vor folosi mașina proprie zilnic. Statele ex-comuniste au preluat și ele acest trend, după căderea URSS de la sfârșitul anilor ‘80.

Începând cu anii ‘90, conceptele s-au schimbat în vest, mai întâi în țările din centrul și nordul Europei, unde s-a pus tot mai mult accentul pe „liveable city”, orașul unde îți este bine să trăiești, care evoluează în jurul nevoilor oamenilor și lasă mașinile pe plan secundar. 

Transportul în comun a fost pus din nou în prim plan, au început să fie promovate bicicletele și să fie încurajat tot mai mult mersul pe jos.

Spațiile verzi din orașele europene au crescut exponențial și au devenit esențiale pentru orice cartier nou construit. Centrele istorice ale vechilor urbe medievale au fost transformate în spații pietonale, iar mai apoi chiar în noile zone au apărut „centre de cartier” unde mașinile au fost excluse sau restricționate.

România urmează acest nou trend, iar Clujul este în avangarda orașelor noastre care doresc să ofere locuitorilor lor un nivel ridicat de calitate a vieții. Administrația locală a luat deja măsuri de creștere a spațiilor pietonale și a zonelor verzi, iar pentru noile cartiere au fost impuse reguli mult mai stricte decât în trecut. În plus, planurile pentru următorii ani sunt foarte ambițioase în această direcție.

Spre exemplu, noul mini-cartier care va fi construit între strada Plevnei și podul IRA de către dezvoltatorul Prime Kapital se încadrează perfect în noua strategie locală și europeană de „oraș verde”, focusat pe sănătate, sustenabilitate și dezvoltare durabilă. Proiectul de tip brownfield implică conversia unei foste zone industriale într-un spațiu modern, cu clădiri dedicate locuirii, birourilor și comerțului, dar și cu parcări subterane, piste de biciclete, zone verzi generoase și alei pietonale numeroase.

Arhitecții spun că aceste construcțiile planificate de Prime Kapital la Cluj-Napoca vor respecta standardul nZEB („nearly Zero-Energy Building”), impus de autoritățile europene din 2021, care presupune un nivel ridicat de eficiență energetică și reducerea dependenței de sursele de energie poluante.

Deplasarea în întreg arealul noului ansamblu imobiliar se va face pe jos (proiectul fiind de tip „cartier de 15 minute”), iar în exterior vor exista legături rapide cu toate punctele importante din Cluj și din zona metropolitană prin intermediul noii stații intermodale de transport în comun de la IRA, dar și prin intermediul infrastructurii dezvoltate de companie. Folosirea mașinii personale va deveni o opțiune secundară, utilă mai ales pentru călătorii în afara orașului, dar nu va mai fi o necesitate zilnică, cum este din păcate în prezent pentru mulți clujeni.

expo-transilvania4.jpg

Noul cartier din nordul Clujului nu va fi cu nimic mai prejos decât alte proiecte rezidențiale similare din țările occidentale, punând în prim plan confortul locuitorilor, conexiunea cu natura, sănătatea fizică și mentală, precum și dorința de a trăi într-un mediu curat, în care copiii lor să se poată bucura de o viață fericită. Experiența companiei garantează reușita acestui demers și oferă siguranța construirii acestui viitor spațiu de referință pentru Cluj!

Primăria promite să schimbe fața Parcului de la Expo Transilvania

Parcul din zona Expo Transilvania, cunoscut și sub numele de ”Groapa”, va avea o altă imagine în câțiva ani. Sunt acolo 15 hectare care vor fi remodelate, iar din randările arhitecților rezultă, probabil, cea mai modernă zonă urbană din România. 

În acea zonă, care este mai nesigură, va apărea un parc superb, un culoar de mobilitate, două stații de metrou, două parkinguri, dintre care unul multimodal: stație de metrou, parcare și centru comercial.

Cartierul celor de la Prime este situat fix lângă această zonă care va cunoaște o dezvoltare incredibilă. 

d85af8740c009e369e64af8736da876b.jpeg

Parcul Aurel Vlaicu sau zona Expo Transilvania va intra într-un amplu proiect de modernizare. Discutăm de o suprafață de teren de peste 9,5 hectare, 9,4 hectare sunt terenuri aflate în proprietatea Primăriei Cluj-Napoca, evident după expropriere, iar zona totală studiată este de aproximativ 17 hectare.

Ne propunem acolo ca din zoneel de betoane pe care le avem astăzi să le transformăm în spațiu verde, de care pietonii să se poată bucura și fiecare categorie de vârstă să se regăsească într-una din zonele.

De asemenea, în zonă vor apărea și două parkinguri de aproximativ 450 de locuri de parcare.

Toate zonele de agrement, fitness, jogging, ciclism vor fi moderne. De asemenea, vor fi și zone de relaxare. 

Va exista și un teatru în aer liber și sunt câteva străzi care vor fi discutate pentru walkable city, discutăm aici de strada Dâmboviței, tronsonul dintre strada Ialomița și calea ferată, pe strada Ialomiței tronsonul dintre strada Dâmbovița și intersecția cu strada Fabricii de Zahăr. Strada Tribun Vlăduțiu, tronsonul dintre strada Dâmboviței și strada Răsăritului, Aleea Dâmboviței, tronsonul dintre strada Dâmboviței și strada Cojocnei. 

a8f7a959c4a2bc8d45fc6af302d2398d.jpeg

Este un proces de revitalizare a unei zone care deservește două cartiere mari, Mărăști și cartierul Între Lacuri. 

De asemenea, în zona pieței agroalimentare Ira va fi o zona în care se va intersecta trenul metropolitan, metroul, pistele velo și culoarul de mobilitate, de-a lungul căii ferate. Va fi un punct modern intermodal.

În plus, vor fi plantați peste 1000 arbori și arbuști”, a spus viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.

Comentarii Facebook