JAF de proporții pe drumul Răchițele - Ic Ponor! S-a folosit beton mai ieftin și mai prost - DEZVĂLUIRI

 

O expertiză realizată pentru a stabili calitatea lucrărilor și a materialelor de construcții folosite la drumul Răchițele - Ic Ponor a scos la iveală faptul că betonul folosit este de slabă calitate și nu corespunde cu cel din proiect.

 

Dimensiunile jafului nu au fost încă stabilite, dar experții de la Facultatea de Construcții din Iași au ajuns deja la concluzia, în urma unor încercări de laborator ale probelor prelevate din teren. Concluzia este că la 16 probe din 20 prelevate, betonul folosit este de slabă calitate și nu face parte din clasa de calitate cerută de proiect și caietul de sarcini. 

 

Specialiștii au prelevat probe din piese prefabricate și din betonul turnat la fața locului de muncitorii firmelor care au câștigat licitația. Concluzia este șocantă. Surse din cadrul Consiliului Județean Cluj susțin că betonul folosit pentru turnarea rigolelor trebuia să facă parte din clasa C35/45, dar în realitate testele au demonstrate că face parte din clasa C16/20. Zidurile de sprijin trebuiau construite cu beton din clasa C25/30 sau C35/45. În realitate, betonul folosit este tot din clasa C16/20. Specialiștii de lași au mai găsit nereguli la camerele de cădere a apei, care fac parte din sistemul integrat de preluare a apelor pluviale, care trebuiau construite cu un beton din clasa C35/45, dar în realitate betonul pus în operă este de mai slabă calitate.

 

Experții de la Iași au atras atenția că folosirea altor tipuri de betoane va duce la o diminuare considerabilă a perioadei de garanție. 

 

Dincolo de aspectul tehnic invocat de experți, Consiliul Județean Cluj și mecanismele de control al fondurilor europene au acum obligația de a verifica dacă s-a decontat prețuri pentru betoane de calitate și rezistență superioară, iar la fața locului a fost pus în operă un beton de calitate mult inferioară. Prețul folosite de marii producători de beton pentru un metru cub de beton din clasa C16/20, este cuprins între 180 și 200 de lei, în timp ce pentru un metro cub de beton din clasa C35/45, este cuprins între 240 și 270 de lei. 

 

Caietul de sarcini pentru construcția drumului Răchițele - Ic Ponor arată că pentru construcția rigolelor, a zidurilor de sprijini și altor lucrări este necesară o cantitate de 54.000 de mc. de beton. Diferența de preț dintre cele două tipuri de betoane, conform preturilor de pe piață, este de 5 milioane de lei, circa 120 de lei la mc de beton.

 

Surse din cadrul Consiliului Județean Cluj susțin că, în 2011, instituția condusă atunci de democrat liberalul Alin Tișe, a fost de acord cu majorarea prețului la această lucrare cu suma de 3,9 milioane de euro. La vremea respectivă s-a spus că aceste lucrări suplimentare constau în lucrări de drumuri, lucrări de scurgere a apelor, lucrări de sprijinire, lucrări de podețe și amenajări de teren. În realitate, în timpul derulării proiectului, Uniunea Europeană a schimbat normativul care se referă la calitatea betonului folosit pentru anumite lucrări. La scurt timp, proiectul fost revizuit în sensul că pentru lucrările pomenite mai sus, constructorului i s-a impus folosirea unui beton de calitate superioară, din clasa C25/30 sau C35/45. 

 

Licitația pentru construcția drumului Răchițele – Ic Ponor a fost organizată în anul 2009, și a fost câștigată de firma MBS Group din Turda, care în prezent a intrat în insolvență. Societatea a fost catalogată de presă ca făcând parte dintr-un grup de firme agreate de PDL pentru câștigarea unor contracte cu statul, de peste 50 de milioane de euro. 

 

Prețul foarte mic oferit de societatea MBS Group, o firmă apropiată de PDL, și care a câștigat contracte importante în valoare de peste 50 de milioane de euro, a fost de aproximativ 34.4 milioane de lei, un cost foarte mic cu care nu se putea construe cei 20 de kilometri de șosea.

 

Licitația pentru drumul turistic Ic Ponor a fost făcută de fostul președinte al Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe. La licitația inițială din 2009, asocierea condusă de firma MBS Grup a câștigat cu suma de 8 milioane de euro, dar, după 2 ani de muncă ”intensă”, Consiliul Județean Cluj a fost informat că s-a reușit modernizarea a numai 5 kilometri. Prin contract asocierea avea obligația să termine proiectul în 18 luni de la semnarea acestuia, adica 1 ianuarie 2011.

 

Din aprilie 2011 lucrările au stagnat timp de aproape un an din cauza unei gafe de proporții, proiectanții nu au prevăzut și podurile necesare pe acest drum finanțat din fonduri europene. 

 

După schimbarea conducerii CJ Cluj, în iunie 2012, Horea Uioreanu a acordat un nou termen pentru acest proiect. Termenul de efectuare a lucrării a fost prelungit în 2012 cu 9 luni, expirând în martie 2013. 

 

Lucrările de reabilitare a acestui drum, cu o lungime de 20,5 kilometri, costă în total 59.678.410 de lei, din care valoarea nerambursabilă este de 48,8 milioane de lei, iar contribuţia Consiliului Județean Cluj este de 1,4 milioane de lei.

 

Firma MBS Group, care a câștigat licitația, este detinută de fostul consilierul local PDL din Turda, Gabriel Silagyi și a câștigat în perioada 2010 - 2011 contracte cu statul în valoare de 50 de milioane de euro pentru construirea unor patinoare din plastic în valoare de 150 de mii de euro fiecare. 

Comentarii Facebook