BAC 2011 - Barem si subiecte: Elevii au trebuit sa trateze operele lui Mircea Eliade, Nichita Stanescu si I.L.Caragiale


Elevii au primit la BAC la proba de Limba si Literatura Romana subiecte din operele scriitorilor Mircea Eliade, Nichita Stanescu si I.L.Caragiale. Vezi ce barem de corectare trebuiefolosit la proba de Limba si Literatura Romana - scris.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se da urmatorul text:

"Mi-am dat seama ca nu se gandea intotdeauna la o eventuala desparnire; asemenea ganduri, cumplite, le respingea cu darzenie intreaga ei fiinna. Dar banuia ca viana aceasta, traita impreuna clipa de clipa, miracolul acela, a doua fapturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. isi dadea seama, zarindu-ma uneori in fana raftului cu carni, ca in curand ma va cuprinde vechea mea patima, si ca atunci munca ma va fura de langa ea ceasuri si zile intregi. Stia ca setea mea de creatie, de scris, a fost numai adormita, ca ea nu va putea fi definitiv stinsa. Se impacase cu acest destin – despartirea noastra pentru lungi, chinuitoare intervale – dar l-ar fi voit cat mai tarziu implinit.

Cateodata isi spunea ca e imorala cu dragostea ei strivitoare, ca un om nu poate trai fara sa munceasca si mai ales un artist nu are dreptul sa-si ingroape talentul intr-o dragoste fericita, si pentru fiinta ei cinstita indoielile acestea erau chinuitoare. Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esennial, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu prenuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…"

(Mircea Eliade, Nunta in cer)

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despartire, patima.

2. Explica rolul punctelor de suspensie in secvenna: caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…

3. Construieste un enunn in care sa folosesti o locuniune/ expresie care sa connina substantivul gand.

4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat.

5. Transcrie doua cuvinte din text care aparnin campului semantic al creatiei.

6. Noteaza doua motive literare din textul dat.

7. Prezinta semnificania unei figuri de stil din textul dat.

8. Mennioneaza doua trasaturi ale genului epic, ilustrandu-le cu exemple din text.

9. Comenteaza, in sase – zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esennial, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu prenuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de randuri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmania lui Nichita Stanescu: A avea un ideal inseamna a avea o oglinda.

in elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

− sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

− sa redactezi continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/ a propriei opinii fana de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

− sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuanie) si limita de spaniu indicata. 6 puncte

Atentie! Formularile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmania.../ Autorul are dreptate cand afirma ca.../ Afirmania autorului este corecta..., neinsonite de enunnarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de doua–trei pagini, despre particularitanile de construcnie a personajului dintr-un text

dramatic studiat, aparninand unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.

in elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

− sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta tema textului dramatic in construcnia

personajului ales;

− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;

− relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;

− ilustrarea a patru elemente de structura si compozinie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (acniune, conflict, relanii temporale si spaniale, indicanii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).

Nota! Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul lucrarii este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinna/ reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte;

abilitani de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte;

ortografia – 2 puncte; punctuania – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct;

incadrarea in limita de spaniu indicata – 1 punct).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini si sa dezvolte subiectul propus.

VEZI BAREMUL DE CORECTARE

 

 

Vezi si...

S-a copiat la BAC si la Cluj! Doi elevi au fost eliminati de la proba de romana VEZI cum au copiat

Comentarii Facebook