”Va avea şi Clujul metrou, deci restul ţării va avea şansa să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%, nu doar Bucureştiului”


Biletele la metroul din Cluj ar putea fi subvenționate cu 75% ca și în București, crede Sorin Ioniță, președintele Expert Forum (EFOR), un think tank independent care promovează transparența, buna guvernare si buna folosire a banului public.

Vestea bună e că la un moment dat va avea şi Clujul metrou, se pare, deci restul ţării va avea şansa să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%, nu doar Bucureştiului.

Povestea e simplă: noi (în București) achităm doar 20% din costul unui bilet (1.3 RON, printre cele mai ieftine din ţară). Restul e subvenţia pe care Primăria Bucureşti o promite STB, e inclusă în buget, dar nu e plătită integral niciodată. Sub Firea acestă diferenţă s-a mărit: anul trecut le-a promis 1.235 miliarde dar a virat 825 milioane, adică 66% din sumă. În timp s-au acumulat 900 milioane datorie.

E drept, pe transport public de suprafaţă Bucureştiul nu primeşte bani necuveniţi de la guvern (la metrou da: subvenţia în preţul biletului e la fel de mare, dar fiindcă Metrorex e la ministerul Transporturilor, nu la primărie, caz rar în Europa, înseamnă că ne subvenţionează restul ţării, exact ca la încălzire centrală). Dar primăria cere acum reeşalonarea celor 900 mil datorie, ceea ce tot ajutor indirect ar înseamna.

Aici duce populismul: bugetul pe 2021 de 4 miliarde RON al Primăriei Generale face cât subvenţia Gcal + subvenţia STB + plata datoriilor istorice acumulate la cele două companii. Şi încă n-au preluat metroul!”, a precizat Sorin Ioniță, președintele Expert Forum (EFOR).

Acesta a evidențiat faptul că la Cluj, CTP, realizează încasări de 5 ori mai mari decât la București. 

Saga STB continuă: cum e posibil ca la Cluj compania municipală de transport în comun (CTP) să aibă încasări de 564 lei/locuitor în medie, iar la Bucureşti STB doar 112 lei/locuitor?

Noul şef al STB trebuie să facă urgent un exerciţiu de benchmarking şi să explice de unde vin diferenţele astea: preţ bilet prea mic (1.3 faţă de 2.5 lei), blat generalizat, sub-utilizarea reţelei de suprafaţă pentru că Bucureştiul are şi metrou etc? Cum ai da-o, e foarte greu să justifici un raport de 5:1

Iar calculul e făcut în ipoteza generoasă că la Cluj cele 171 milioane RON/an încasate de la călători cuprind şi gratuităţile (nu am detaliul ăsta), astfel încât să fie comparabil cu totalul de 213 milioane RON/an la STB. Că dacă sunt doar încasări efective din bilete&abonamente, atunci trebuie comparat cu 96 milioane ale STB, adică 51 lei/locuitor, iar raportul la încasări între Cluj şi Bucureşti devine un incredibil 11:1”, a mai spus acesta. 

Comentarii Facebook