PUZ-ul metroul Clujului și trenul metropolitan intră în dezbatere publică. Vezi toate detaliile: trasee, stații etc. Aveți obiecții? Spuneți-le acum!

Undă verde pentru dezbatere publică: proiectul strategic al Magistralei 1 de metrou Cluj-Napoca, cu detalii despre traseu și reglementări urbanistice extreme

Primăria Municipiului Cluj-Napoca a inițiat o procedură amplă de consultare publică, conform Legii 52/2003 privind consultarea publică și transparența decizională. Obiectul acestei consultări îl constituie proiectul de hotărâre care vizează aprobarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Trenul Metropolitan Gilău–Florești–Cluj-Napoca–Baciu–Apahida–Jucu–Bonțida – Etapa 1 a sistemului de transport metropolitan Cluj, Magistrala 1 de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1: Magistrala 1 de Metrou.

Proiectul de hotărâre a fost înregistrat la Primarul Municipiului Cluj-Napoca și a primit aviz favorabil preliminar din partea Arhitectului Șef al Județului Cluj pe 2 iunie 2025. Următorul pas este examinarea și aprobarea documentației de către Consiliul Local într-o ședință ordinară. 

Etapa consultării publice se desfășoară în perioada 6 – 20 noiembrie 2025. Persoanele interesate pot trimite propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ la adresa de e-mail: consultarepublica@primariaclujnapoca.ro sau pot înregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetățeni, str. Moților, nr. 7 sau la orice primărie de cartier. 

Obiectivele strategice și impactul infrastructurii

Investiția urmărește construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor de 21,1 km în zona metropolitană Cluj-Napoca, cu 19 stații și un depou, pentru a integra regiunea într-un sistem urban coerent și eficient.

Principalele obiective includ:

  • Creșterea atractivității și accesibilității transportului public metropolitan.

  • Stimularea dezvoltării socio-economice pe axa est-vest a orașului.

  • Reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului, prin mutarea unei părți a traficului pe axul durabil subteran, contribuind la diminuarea poluării și a zgomotului.


Detalierea traseului: axa vest–est și zonele critice deservite

Traseul magistralei a fost conceput pentru a acoperi zonele cu cea mai mare densitate de locuințe și funcțiuni de interes metropolitan, începând din sudul Cartierului Terra din Florești și traversând zone cheie ale orașului, inclusiv zona viitorului Spital Regional și cartierul Mănăștur, recunoscut ca cea mai densă zonă de locuințe din Cluj.

Regimul de Construcție

Linia va fi realizată în mare parte subterană, cu galerii sub cota terenului. Totuși, unele elemente vor fi supraterane:

  • Vestibule supraterane la stațiile de început de traseu.

  • Accesorii ale stațiilor (pilon, evacuări de urgență, ghene tehnice, lifturi și prize de ventilație).

  • Depoul de la capătul estic al traseului va fi suprateran, conform reglementărilor pentru infrastructura depoului.

Zonele de Interes Strategic

  • Zona Spitalului Regional: Stațiile S4 și S5 vor deservi zona viitorului Spital Regional de Urgență și centrul comercial Vivo, contribuind la dezvoltarea socio-economică locală.

  • Mănăștur: Stațiile S6, S7 și S8 vor deservi cartierul Mănăștur, cea mai aglomerată zonă de locuințe a orașului.

Traseul complet pe secțiuni și stații

DELIMITAREA TERITORIALĂ ȘI SUPRAFAȚA REGLEMENTATĂ

Zona PUZ acoperă 521 ha, dintre care 243 ha sunt pe teritoriul UAT Florești. Suprafața reglementată prin PUZ este de aproximativ 60,37 ha, conform Deciziei de expropriere nr. 443988/29.04.2024, incluzând:

  • UAT Cluj-Napoca: 40,39 ha

  • UAT Florești: 19,98 ha

Documentația PUZ a fost elaborată de Asociarea SWS Engineering S.p.A. – SYSTRA – METRANS Engineering S.R.L., împreună cu URBAN VISION CONSULTING S.R.L.

Reglementări urbanistice detaliate

Traseul liniei de metrou (cu o lungime de 21,1 km, 19 stații + depou) este următorul:

Secțiunea VEST:

Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare,

cu stațiile:

Țara Moților (S1)

Teilor (S2)

Copiilor (S3)

Sănătății (S4)

Prieteniei (S5)

Secțiunea CENTRU:

Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii-Universitate – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști,

cu stațiile:

6. Natura Verde (S6)

7. Mănăștur (S7)

8. Sfânta Maria (S8)

9. Florilor (S9)

10. Sportului (S10)

11. Piața Unirii-Universitate (S11)

12. Piața Avram Iancu (S12)

13. Armonia (S13)

14. Piața Mărăști (S14)

Secțiunea EST:

Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor,

cu stațiile:

15. Transilvania (S15)

16. Viitorului (S16)

17. Muncii (S17)

18. Cosmos (S18)

19. Europa Unită (S19)

Depou suprateran Sopor


PUZ-ul stabilește parametri stricti pentru infrastructura de metrou, inclusiv înălțimea maximă (H max), procentul de ocupare a terenului (POT) și coeficientul de utilizare a terenului (CUT).

Reglementări în Cluj-Napoca:

image.png

În Florești:

image.png

VALABILITATE ȘI SUPORT DOCUMENTAR

Documentația de urbanism va fi valabilă 20 de ani de la aprobare. Beneficiarul proiectului va suporta integral toate investigațiile, iar Direcția Generală de Urbanism va asigura implementarea hotărârii.

Documentația se bazează pe studii complexe: stabilitate, geotehnice, hidrologice, cost-beneficiu, trafic și circulație. De asemenea, a fost necesară Decizia de expropriere a imobilelor proprietate privată, emisă de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

image.png


Comentarii Facebook