”Haterul” Szakats Istvan a descoperit că Metroul Clujului este scos pe furiș la licitație. De ce se teme Emil Boc, dar nu poate spune?


Primăria a lansat intenția a scoate la licitație Metroul Clujului și Trenul Metropolitan, pentru a ”testa apele”, urmând ca în martie 2022 să lanseze licitația efectivă.

Activistul Szakats Istvan, aflat în clinciuri cu primarul Emil Boc, care îl acuză că este un contestatar al celor două proiecte, a făcut o analiză a modului în care acționează municipalitatea și care sunt riscurile de blocaj. 

Szakats a explicat cât de ușor s-ar putea bloca licitația Metroului

Mare veste mare, avem o primă tentativă de dată pentru lansarea licitației cu "metroul": 11 martie 2022. Dar e cu foarte mult cântec. Detalii.

În 17 februarie a apărut pe SEAP/SICAP anunțul de INTENȚIE "Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.

Intenția asta înseamnă un fel de "prin prezenta vă anunț că mi-oi arunca buzduganu'" - iar dacă totul merge bine, primăria o să chiar și arunce buzduganul. Teoretic, în 11 martie. Dar de acolo, treaba devine una extrem de  complicată. 

Ca să începem soft, față de goarnele inițiale vom porni din start cu un mizilic de trei luni jumate de întârziere - la o licitație care tot conform goarnelor trebuia să se termine în 2022. 25% mai puțin timp din start. 

Apoi, ce se scoate la mezat, este nu doar ce "se va" și "face" prin PNRR, ci o lucrare mult mai mare. Mai citiți încă odată titlul. O lucrare foarte ambițioasă.

Contestarea licitației este un lucru care îi sperie pe cei de la Primărie

Apoi, se scoate la mezat "proiectare și execuție" (FIDIC galben) care înseamnă că cel care proiectează, se angajează că o și face. Care înseamnă că cei care se vor băga la lucrare o să fie ultra-precauți, că se jocaă cu propria firmă - sau chiar viață - vezi cazul sinuciderii lui Mihail Erbașu. Nu e glumă.

Cine o să vină la licitație? Firme grele gen POR, STRABAG, Metrou București. Ăștia chiar o să vrea să marce banu (7.3 miliarde) și să facă. Dar firmele astea n-o să vină numai ele. O să vină în asocieri complicate, cu cârduri de terți susținători, pe specialități. Iar formarea asocierilor durează. În cazul unor lucrări de asemenea anvergură, uneori luni de zile. Deja e forfotă în vale. 

Apoi, vine ruperea. Mai mult ca sigur o să apară asocieri care nu se vor regăsi în lista de eligibilități. Și care o să se enerveze. Și care o să poată să conteste licitația ("domne' da' noi de ce n-am putea?").  Deci nici măcar în timpul procedurii, ci în fașă așa. Asta s-a întâmplat în cazul reabilitării tronsonului Cluj - Episcopia Bihor, care a fost contestată din faza de licitație de către Metrou SA. Guess what? S-a suspendat. Și aia era o lucrare, vorba aia, mai simplă.

Apoi, dacă prin vreun miracol licitația nu va fi suspendată de la început (care poate însemna iară LUNI de limbo până la desuspendare), urmează alt iad: cel al clarificărilor.

Fiind o lucrare complexă, și faptul că firmele se joacă cu propria soartă (ref. proiectare și execuție) se așteaptă la zeci și poate sute (!) de solicitări de clarificări. Iar dacă clarificările nu vin, sau vin de-a nașpa, va urma un alt set de contestări. De ce oare? Simplu. Pentru că asocierile participante o să vrea să recupereze măcar garanția de participare. Adică de ce să pierdem noi banii pe incapacitatea voastră de-a ne da niște date? 

Iar contestațiile astea nu se soluționează foarte ușor și mai ales nu foarte rapid. Cu toată presiunea politică, da, se pot lăsa iar cu suspendarea licitației. Că datele-s date. Iar fără date nu o să se riște nimeni să-și bage gâtul în laț.

Și abia apoi proiectarea. Care, la lucrări de asemenea complexitate, ar putea dura cel puțin 2 ani. Dacă nu 3.  Și abia apoi, niște execuție. Până în 2026 "ultima lopată" - vorba primarului. Și nici atunci tot nu o să fie nimic funcțional. 

În concluzie: ne așteaptă un roller-coaster epic, contra cronometru, pe bani împrumutați, și cu o soartă extrem de incertă. Vremuri interesante la Cluj-Napoca.  Mult zen în trafic”, a explicat Szakats Istvan, activist civic.

Primarul l-a făcut pe Szakats ”hater”

La o conferință de presă din luna ianuarie, Emil Boc l-a atacat pe activistul Szakats Istvan.

Boc: (…) Repet pentru cei care scriu în afara subiectului, aveți cadrul prin care s-a aprobat acest proiect (…) Vă invit să mergeți alături de Szakáts la o bere… Dar cei care vă plângeți, vin apoi și tot pe dvs vă întreabă… Cei care vin să întrebe, să vă întrebe pe dumneavoastră și pe Szakáts, când vă mai plângeți că stați blocați în trafic (…) Eu cu specialiștii m-am bătut să căutăm soluții, să găsim bani. Aceste demersuri nu le-am făcut de ieri de azi, specialiștii au spus că la Cluj Napoca nu funcționează nici tramvai, nici monorail, ei ne-au spus că nimic nu e mai benefic decât metroul. Eu ce să le spun specialiștilor, că facem altceva că așa vrea  Szakáts Istvan? Păi să meargă Szakáts să facă proiecte. Mie specialiștii mi-au spus că trebuie proiectul metrou și centura metropolitană. (…) Primăria n-a spus niciodată că unul este mai important decât celălalt. Și proiectul centurii și metroul erau incluse în PNRR, în vremea miniștrilor Boloș și Bode. Apoi a venit Drulă și a fost la Comisia Europeană și a spus că centura nu intră în PNRR că nu e proiect verde, eu ce trebuia să fac dacă așa s-a negociat?”, a comentat Boc.

Comentarii Facebook