FCC Construction a dat o teapa de milioane de euro pe drumul Cluj - Gherla! In Apahida rigolele incep sa se sfarame FOTO


Asfaltarea drumul 1C, intre Cluj-Napoca si Gherla, este unul dintre exemplele clasice ale modului in care este tepuit bugetul de stat si nimeni nu plateste cu capul.

Firma spaniola FCC Construction a castigat proiectul de modernizare a DN 1C si a demarat lucrarea in 8 decembrie 2004. Unul dintre tronsoanele acestui drum este si cel curprins intre Cluj si localitatea Livada, care trece prin comuna Apahida.

Valoarea totala a investitiei numai pe acest tronson de 30,93 kilometri s-a ridicat la 85.499.850, adica aproape 20.5 milioane de euro, iar finantarea a fost asigurata de Banca Europeana de Investitii si Guvernul Romaniei.

Lucrarea a fost facuta de mantuiala, iar unul dintre punctele sensibile a fost in comuna Apahida, unde au fost amenajate rigole de mari dimensiuni, care au ingustat mult drumul. Contestate inca de atunci de catre localnici, aceste rigole s-au demonstrat a fi realizate din materiale de o calitate indoielnica si nici macar nu au fost finalizate de catre constructor.

"La fiecare ploaie mai consistenta, apa pluviala provenita de pe drumul national care trece prin Apahida se scurge in curtile noastre, rigolele fiind mai tot timpul pline de noroi, oricat le-ai curata. Unele rigole sunt asa de crapate incat poti sa bagi mana, a crescut trestie si tot felul de buruieni in crapaturi, desi au fost turnate doar de vreo 2 ani, sau s-au degradat de se vede armatura ruginita. Ce sa mai zici de faptul ca din loc in loc, nu o mai fost beton sa le termine, o ramas numa santu de pamant, care trebe si ala curatat din cand in cand", precizeaza localinicii din Apahida, care au semnat o petitie comuna.

"Biscuitii" din beton care acopera canalele de scurgere, amplasate de-a lungul drumului national, s-au dovedit a fi facute din acelasi material de proasta calitate, pentru ca au cedat.

Localnicii arata cu degetul si spre Primarie care "arata ca una din Europa, dar in fata ei se vede insa ca suntem inca in epoca de piatra, biscuitii fiind praf pe mai bine de 200 de metri, numa nisip si pietris, uneori mai multi nu sunt decat sunt sau au intrat cu totul in canalele pluviale. Am rabdat pana s-o bagat apa si canalizarea, am rabdat pana s-o asfaltat drumul, da totusi, pana cand sau pana unde? Te chinui sa iti faci ceva in curte sau la casa si ... te trezesti ca ai bagat banii si ai muncit degeaba".

Primarul comunei Apahida, Ionel Farcas, ridica din umeri si sustine ca vina pentru aceasta situatie apartine Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). "Drumul nu este receptionat si oamenii au dreptate sa fie nemultumiti. Lucrarea nu merita doi bani. I-am sesizat si eu pe domnii de la compania de drumuri, dar au spus ca s-a respectat proietul Bancii Europene de Investitii. Totusi, lucrarea nu este receptiontata de 3 ani. Sunt aliatul oamenilor pentru ca drumul nu este facut bine. Dupa capul lor ii terminat, dar dupa al nostru nu. Dupa al nostru era terminat daca se acopereau toate riogolele", a declarat primarul Ionel Farcas.

Ministerul Transporturilor a anuntat inca din 2009 ca nu va plati lucrarea pentru ca este de proasta calitate. Firma de consultanta Inocsa a efectuat un raport prin care se arata ca firma FCC Construction nu a respectat cotele impuse.

"CNADNR nu a platit aceste lucrari. Lucrarile executate urmeaza a fi platite numai dupa ce consultantul va intocmi procesul verbal de receptie calitativa, in conformitate cu prevederile caietului de sarcini. In consecinta, costul tuturor lucrarilor de remediere va fi suportat de catre constructor", precizau reprezentantii ministerului.

Cert este ca dupa 2 ani lucrarea efectuata de firma spaniola se degradeaza si nu s-a mai lucrat deloc. Pe site-ul CNADNR se specifica faptul ca acest tronson a fost finalizat in 3 februarie 2010 si ca drumul are un termen de garantie de 24 de luni.

Directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj, Ion Pantelimon, seful institutiei care a supervizat in teritoriu acest proiect nu a putut fi contactat pentru a comenta aceste acuzatii.

 

CNADNR urmeaza sa prezinte o pozitie oficiala in privinta acestui proiect.

Comentarii Facebook