Cum manipulează Facebook emoțiile utilizatorilor săi. Vezi ce experiment au făcut


Facebook a realizat un experiment secret, prin care a manipulat emoțiile resimţite de aproape 700.000 dintre utilizatorii săi, în urma căruia a descoperit că stările de fericire şi de tristeţe sunt "contagioase", putând fi transmise de la un internaut la altul.

Experimentul, care nu a beneficiat de consimţământul utilizatorilor, a provocat un val de critici în rândul acestora, din cauza încălcării vieţii private şi a unor principii de natură etică.

Timp de o săptămână, în anul 2012, Facebook a manipulat "news feed"-urile (secţiunea în care sunt prezentate noutăţile publicate de internauţi) de la aproape 700.000 de utilizatori pentru ca acestea să pară mai "fericite" sau mai "triste" decât erau în mod obişnuit. După încheierea experimentului, cercetătorii au aflat că utilizatorii tind să publice comentarii pozitive sau negative, în corelaţie cu orientarea care a fost dată "news feed"-ului lor, potriit Mediafax.

Studii precedente au arătat că elementul denumit de cercetători "contagiere emoţională" poate să se transfere în cadrul unei reţele. Studiul companiei Facebook a demonstrat că acest efect poate să apară şi fără o interacţiune directă, prin indicii nonverbale.

Pentru acest experiment s-au calificat toţi internauţii care au folosit versiunea în limba engleză a reţelei Facebook, iar oamenii de știință au analizat cuvintele folosite în mesajele publicate de utilizatori în "news feed-urile" lor pentru a decide în mod automat dacă aceştia aveau o stare de dispoziţie pozitivă sau negativă, iar apoi au manipulat fluxurile lor de actualităţi.

Aceștia au aflat astfel că emoţiile se răspândesc la nivelul întregii reţele şi că prietenii utilizatorilor tind să reacţioneze mai intens faţă de mesajele negative. Utilizatorii care au fost expuşi unor mesaje mai puţin emoţionale au avut tendinţa de a evita să publice mesaje proprii.

Totuși, experimentul a fost aspru criticat în acest weekend de numeroşi internauţi şi organizaţii din lumea întreagă, care spun că acest studiu ar putea fi folosit de Facebook pentru a-i încuraja pe utilizatori să publice mai multe mesaje şi de alte agenţii, precum guvernele, pentru a manipula sentimentele utilizatorilor din anumite ţări.

Chiar şi coordonatoarea experimentului, Susan Fiske, profesor de psihologie la Universitatea Princeton din Statele Unite ale Americii, a declarat că are rezerve faţă de acest experiment, prin prisma principiilor de natură etică pe care studiul ei le-a generat.

Comentarii Facebook