Scumpiri masive la gaze și carburanți! România implementează taxa CO2 UE, dar promite măsuri pentru gospodării și firme afectate

România pregătește implementarea noii taxe CO2 a UE pentru combustibilii destinați clădirilor și transportului rutier, începând din 2027. Guvernul vizează sprijin pentru gospodăriile și firmele vulnerabile afectate de scumpiri, prin măsuri sociale și investiții în eficiența energetică și transport cu emisii reduse

România se pregătește pentru noua taxă CO2 a UE: combustibili mai scumpi pentru clădiri și transport rutier, cu măsuri pentru vulnerabili

Guvernul României lucrează la un nou proiect de hotărâre pentru stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (CO2), care va înlocui sistemul existent din 2006 și va transpune modificările recente ale legislației europene. Noul cadru vizează, în special, includerea în sistem a furnizării de combustibili pentru încălzirea clădirilor și transportul rutier, ceea ce va introduce o taxă CO2 aplicată acestor sectoare începând din 2027.

Autoritățile române negociază încă din vară cu Comisia Europeană Planul Național Social pentru Climă (PNSC), care prevede măsuri de sprijin pentru persoanele și firmele vulnerabile la scumpirile anticipate ale gazelor naturale, carburanților auto și altor combustibili fosili utilizați pentru încălzirea locuințelor. Conform notei de fundamentare a proiectului, o parte din veniturile generate de noua schemă va fi direcționată către compensarea impactului social asupra gospodăriilor vulnerabile, microîntreprinderilor și utilizatorilor mijloacelor de transport.

Draftul de act normativ a fost discutat inițial în ședința de Guvern de astăzi, dar dezbaterea a fost amânată pentru săptămâna viitoare, la solicitarea Ministerului Energiei, pentru o analiză suplimentară, potrivit Profit.ro.

Schimbări și modificări pregătite de autorități

Printre principalele modificări se numără:
  • Eliminarea treptată a alocărilor gratuite de certificate de emisii pentru sectorul aviației și alinierea la Schema CORSIA pentru aviația internațională;
  • Includerea pentru prima dată în EU ETS a emisiilor generate de transportul maritim;
  • Eliminarea treptată a alocărilor gratuite pentru sectoarele vizate de mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM);
  • Creșterea fondurilor disponibile în Fondul pentru Inovare și Fondul pentru Modernizare;
  • Majorarea ratei anuale de reducere a emisiilor, valoarea factorului linear urmând să fie de 4,2%.

Documentul guvernamental subliniază și măsurile de decarbonizare pe termen mediu și lung: reducerea dependenței de combustibilii fosili prin creșterea eficienței energetice a clădirilor, decarbonizarea încălzirii și răcirii, integrarea surselor regenerabile de energie, precum și facilitarea accesului la transport cu emisii scăzute sau zero.

Acțiunile sunt organizate pe trei paliere principale:
  • Decarbonizarea clădirilor – creșterea eficienței energetice și trecerea la combustibili cu emisii reduse sau regenerabili;
  • Transportul – soluții de transport curat și alternativ, inclusiv transport public și opțiuni de transport partajat;
  • Sprijin social temporar – măsuri pentru protejarea veniturilor gospodăriilor vulnerabile.

Specialiștii avertizează că scumpirile la gaze și carburanți vor depinde de evoluția prețului certificatelor CO2, iar impactul asupra consumatorilor și firmelor va fi analizat pe măsură ce sistemul va fi implementat.

Comentarii Facebook