În ce situații poate un proprietar să nu mai returneze garanția unui chiriaș. Mulți o folosesc pentru plata ultimei chirii, dar sunt și excepții


Depozitul, denumit și garanție constituie o sumă plătită de chiriaș la începutul contractului de închiriere. Această sumă reprezintă o asigurare pentru proprietar împotriva eventualelor daune sau nerespectări ale contractului de către chiriaș. Depozitul oferă o protecție financiară proprietarului, acoperind eventualele daune aduse proprietății de către chiriaș. Acest depozit este, în mod obișnuit, returnat chiriașului la sfârșitul contractului, sub rezerva verificării stării proprietății.

Textele de lege stabilesc care sunt situațiile în care proprietarul poate să folosească banii din depozitul de garanție. Astfel, acesta poate utiliza garanția pentru a efectua reparații care au apărut din vina chiriașului sau pentru a compensa plata chiriei neachitate ori pentru cazul în care acesta nu achită, conform înțelegerilor prealabile, cheltuielile legate de întreținere și utilități. 

În ce condiții poate un proprietar să nu mai returneze garanția unui chiriaș?

Situațiile în care poate fi utilizată integral sau parțial garanția trebuie explicit menționate în contractul de închiriere, la fel și cazurile în care aceasta poate fi reținută de proprietar sau restituită, la expirarea contractului. Aceasta este singura acoperire legală care oferă siguranța recuperării garanției. În absența acesteia, proprietarul poate refuza restituirea garanției, singura soluție la dispoziția chiriașului fiind acțiunea în instanță.

Înainte de ocuparea locuinței, proprietarul și viitorul chiriaș trebuie sa analizeze starea proprietății și să stabilească de comun acord responsabilitățile fiecăruia pentru reparații și eventualele probleme (infiltrații de apă, umezeală, mucegai, reparații la instalațiile sanitare etc.). Această procedură exclude posibilitatea ca proprietarul să utilizeze banii din garanție pentru reparații care nu sunt responsabilitatea chiriașului. 

O altă măsură care poate proteja garanția este întocmirea unui proces verbal de predare-primire, în care să fie menționate bunurile din locuință și starea lor. În acest mod, proprietarul nu poate invoca motive netemeinice pentru a reține parțial sau integral garanția. Modul de plată al utilităților trebuie stabilit de la început între părți, iar păstrarea chitanțelor sau a dovezii de plată de către chiriaș trebuie luată în calcul, fiind o altă măsură utilă. În cazul în care există probleme cu plata acestora, proprietarul poate folosi banii din garanție sau rezilia contractul și bloca garanția. 

Garanția poate fi utilizată de proprietar și în cazul în care chiriașul părăsește locuința înainte de expirarea contractului sau fără să ofere proprietarului un preaviz. Detaliile acestor aspecte trebuie precizate în amănunt în contractul de închiriere, mai ales atunci când proprietarul solicită o garanție.

Nu este neobișnuit ca suma depusă drept garanție să poată fi folosită, în ultimele luni de contract, pentru plata chiriei, dacă părțile stabilesc că nu vor prelungi contractul și se înțeleg amiabil în acest sens. 

Toate aceste detalii, dar și altele care pot să apară în funcție de fiecare situație în parte trebuie menționate în contractul de închiriere, spun specialiștii de la storia.ro. 

Comentarii Facebook