Firma care face metroul de la Cluj implicată într-un scandal uriaș pentru neplata datoriilor către contractori: Toți oficialii de vârf ar fi fugit din oraș

Scandal internațional: Firma care construiește metroul din Cluj, acuzată că a părăsit India fără să-și plătească datoriile către contractori

Gulermak, compania turcă responsabilă pentru construirea metroului din Cluj-Napoca și implicată în alte proiecte de infrastructură importante din România, se confruntă cu acuzații grave în India. Firma este acuzată că a părăsit orașul Kanpur, din India, unde lucra la un segment al metroului local, lăsând în urmă datorii de peste 8 milioane de euro către subcontractori indieni.

Scandalul capătă o amploare internațională, întrucât compania este un jucător important în domeniul construcțiilor de metrou în Europa de Est și Asia.

Datorii de peste 8 milioane de euro și zeci de firme afectate

Gulermak, printr-un parteneriat cu compania indiană Sam India, a executat lucrări pentru linia de metrou din Kanpur, un oraș cu peste 3 milioane de locuitori. În cadrul acestui proiect, compania turcă a subcontractat 53 de firme locale. Lucrările au fost finalizate, însă, se pare că firmele nu și-au primit banii. Valoarea totală a datoriilor se ridică la aproximativ 800 de milioane de rupii, echivalentul a 8,25 milioane de euro.

„Până acum doar 50% din datorii au fost plătite companiilor”, a declarat Gajendra Singh, proprietarul firmei Radiant Services, unul dintre subcontractorii afectați.

Timp de zece luni, susțin antreprenorii locali, Gulermak nu a efectuat plățile pentru lucrările prestate. Situația a fost agravată de tensiunile geopolitice dintre India și Pakistan, în contextul în care Turcia a fost acuzată că sprijină poziția Pakistanului în conflictul dintre cele două țări. În urma acestor proteste, compania turcă ar fi decis să se retragă din proiect, fără să-și onoreze obligațiile financiare.

Contractorii indieni afirmă că toți oficialii Gulermak au părăsit Kanpur și că, atunci când au fost contactați telefonic, au oferit răspunsuri evazive, evitând confruntarea cu problema datoriilor restante.

Plângere la Procuratură și sume detaliate cerute de subcontractori

După ce au încercat să rezolve situația prin intermediul Uttar Pradesh Metro Rail Corporation (UPMRC) – autoritatea care coordonează proiectul –, dar fără niciun rezultat, nouă firme subcontractate s-au prezentat la biroul Magistraturii locale, unde au depus o plângere scrisă.

Printre sumele solicitate de acești antreprenori se numără:

  • 30,7 milioane de rupii pentru Metro Marble

  • 10,2 milioane pentru Radiant Services

  • 10,7 milioane pentru Shreyans Infratech

  • 740,8 milioane pentru S Interior

  • 390,8 milioane pentru MD Ehasan Painter

  • 80,5 milioane pentru Vindan

  • 290 milioane pentru Nandan Prefab

Potrivit declarațiilor oficiale, Gulermak ar încasat banii pentru lucrările finalizate. Panchanan Mishra, purtătorul de cuvânt al UPMRC, a declarat că „Gulermak a finalizat lucrările la patru stații din ‘Coridorul Întâi’ din Kanpur cu o societate mixtă. După preluarea stațiilor, metroul a făcut plata integrală către Gulermak. Acești contractori sunt subcontractați de companie.”

El a mai adăugat că există o garanție de 5% din valoarea totală a contractului, care ar trebui eliberată după un an de la finalizarea lucrărilor.

Publicația India Today, care a relatat pe larg despre acest caz, a încercat să obțină un punct de vedere de la compania turcă, însă până la acest moment nu a primit niciun răspuns.: „I-am contactat telefonic, dar au oferit un răspuns evaziv și au evitat problema”, au scris cei de la India Today c- le-au spus contractorii.  

Gulermak, jucător-cheie în proiectele de infrastructură din România

În România, Gulermak este liderul consorțiului care, în mai 2023, a semnat contractul pentru construirea metroului din Cluj-Napoca, alături de Alstom și Arcada. Valoarea totală a proiectului este de 13,69 miliarde de lei, fiind cel mai amplu proiect de infrastructură urbană din istoria orașului.

În paralel, Gulermak execută lucrările pe secțiunea Tokyo – Aeroport Otopeni din cadrul Magistralei 6 de metrou din București. Contractul semnat în 2023 cu Metrorex are o valoare de 1,3 miliarde de lei și include proiectarea și execuția unei linii de 7,6 km cu șase stații noi: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu și Aeroportul Otopeni.

Mai mult, compania turcă participă la licitația pentru extinderea Magistralei 4 de metrou, între Gara de Nord și Gara Progresul, fiind implicată în acest proiect atât în calitate de ofertant, cât și ca terț susținător, ceea ce a ridicat semne de întrebare în rândul specialiștilor din domeniu privind respectarea bunelor practici în achizițiile publice.

Autoritățile române, în așteptarea unor clarificări

Redacția Gândul a solicitat un punct de vedere din partea reprezentanților Gulermak în România cu privire la situația din India. Până la momentul publicării acestui articol, nu a fost primit niciun răspuns și nu a fost făcută nicio declarație publică de cătrei cei de la companie. Dacă va exista o astfel de declarație o vom publica. 

-----------------------------

UPDATE- Poziția Companiei GÜLERMAK

Compania GÜLERMAK a recționat față de informațiile apărute în presă legat de ceea ce se întâmplă în India și de abandonarea proiectului acolo.

Redăm mai jos poziția acestora: 

„Unele publicații locale din India și România au publicat știri potrivit cărora Gülermak ar fi abandonat proiectul metroului din Kanpur, India, derulat în cadrul Asocierii Gülermak – Sam India Kanpur Metro, fără a-și achita datoriile către sub-antreprenori. Aceste știri, ce au aparut cu precadere in media locala, care urmăresc să profite de agenda politică actuală, nu reflectă adevărul. Construcția proiectului în cauză se află în faza de finalizare, iar procedura de receptionare de către beneficiar este în curs de desfășurare. Procedurile  necesare sunt derulate împreună cu Uttar Pradesh Metro Rail Corporation pentru procedurile de închidere financiară a proiectului, ceea ce reprezintă un proces firesc pentru fiecare proiect in parte.

SE DERULEAZĂ, DE ASEMENEA, NOI PROCEDURI DE LICITAȚIE

Gülermak operează cu succes în India inca din anul 2016, in ultimii  9  ani, implementand  cu succes 11 proiecte remarcabile de infrastructura de metrou în Lucknow, Pune și Karimnagar  în această perioadă. Pe lângă proiectele finalizate, sunt în curs de desfășurare noi proiecte de linii de metrou în Kanpur, Surat, Bhopal, proiectul de metrou suprateran în Delhi, proiecte feroviare în Indore și Bhopal, iar unele dintre proiectele Gülermak au ajuns în faza de finalizare. Apoi, în plus faţă de activităţile curente, Gülermak urmareşte în prezent noi oportunităţi, lucrând la posibile noi proceduri de achiziţie ca parte din eforturile sale actuale în legătura cu India iar Gülermak va continua să contribuie la dezvoltarea infrastructurii din India”. 


Comentarii Facebook