Clujul, în topul mall-urilor cu cele mai mari încasări din România. A fost un an record pentru mall-uri, în ciuda inflației

Clujul în topul mall-urilor cu cele mai mari încasări din România. 2024, an record pentru retailul modern, în ciuda inflației

Mall-urile din România au atins în 2024 cel mai ridicat nivel de încasări din istoria pieței moderne de retail, potrivit unei analize Profit.ro. Proprietarii celor 80 de centre comerciale funcționale la nivel național au încasat aproape 957 de milioane de euro, o creștere de 8% față de 2023 și de 2,5 ori mai mult decât în urmă cu zece ani.

Iulius Mall Cluj – în top 10 malluri din România

Iulius Mall Cluj, parte a imperiului antreprenorului Iulian Dascălu, și-a menținut în 2024 poziția a șasea în clasamentul național al mallurilor cu cele mai mari rulaje. Mallul clujean a raportat o cifră de afaceri în creștere, ajungând la 35,3 milioane euro, sumă ce include și cota partenerului său Univers T.

Este al treilea proiect Dascălu care intră în top 10 național, după Iulius Town Timișoara și Palas Iași. Spre comparație, Iulius Town ocupă locul 3 cu 42,4 milioane euro, iar Palas Iași este pe locul 4 cu 36,3 milioane euro.

Top 10 malluri din România (2024), după cifra de afaceri:

  1. AFI Cotroceni (București) – 60,5 mil. euro

  2. Zona Comercială Băneasa (București) – 60 mil. euro

  3. Iulius Town Timișoara – 42,4 mil. euro

  4. Palas Iași – 36,3 mil. euro

  5. Mega Mall (București) – 36,2 mil. euro

  6. Iulius Mall Cluj – 35,3 mil. euro

  7. Sun Plaza (București) – 33,5 mil. euro

  8. Parklake (București) – 28,2 mil. euro

  9. București Mall + Plaza România (Anchor Grup) – 28 mil. euro

  10. Promenada Mall (București) – 24,3 mil. euro

    Screenshot 2025-06-24 162816.png

Schimbări majore în top și în structura proprietarilor

AFI Cotroceni a revenit în fruntea clasamentului, după ce în 2023 fusese depășit de Băneasa Shopping City. În același timp, CPI Property Group – proprietarul mallurilor din București, Cluj, Constanța, Baia Mare și Pitești – a urcat pe locul patru în topul grupurilor de retail, depășind Prime Kapital.

Portofoliul CPI include și VIVO! Cluj-Napoca, care nu figurează în top 10 individual, dar contribuie la totalul de 85,8 milioane euro al grupului, în creștere cu 14,4%.

Clujul, parte din ecuația de forță a retailului românesc

Pe lângă Iulius Mall, Clujul este reprezentat și de VIVO! Cluj-Napoca, centru comercial deținut de CPI (fost Immofinanz). Deși VIVO! nu apare în topul celor mai mari 10 malluri, acesta contribuie semnificativ la portofoliul regional.

Cifrele în ansamblu:

  • 58 din cele 80 de malluri au înregistrat profit în 2024

  • 137 mil. euro este profitul total al centrelor comerciale pe plus

  • Datoriile totale ale mallurilor din România: aprox. 4 miliarde euro

  • Doar 22 de malluri au avut pierderi, cele mai mari fiind înregistrate de:

    • Promenada Craiova: 16,3 mil. euro pierdere

    • AFI Cotroceni: 12 mil. euro pierdere (în scădere)

Cluj-Napoca pe harta investițiilor și consumului

Datele GfK citate de Profit.ro indică o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor în România de 9.092 euro, iar Clujul depășește această medie, fiind unul dintre cele mai dinamice județe din punct de vedere economic.


Comentarii Facebook