Cinci motive pentru care Oradea a ajuns să concureze de la egal la egal cu frații mai mari: Timișoara și Cluj


Oradea s-a dezvoltat rapid în ultimii ani și se află într-un proces accelerat de conectare a infrastructurii sale cu restul țării. Deși ocupă locul 9 în topul celor mai mari orașe din România în ceea ce privește populația, cu aproximativ 183.000 de locuitori, este considerat o atracție turistică și are potențialul de a deveni o alternativă viabilă la Timișoara și Cluj-Napoca, inclusiv din punct de vedere economic și social.

1. Investiții în infrastructură și un spital nou: Oradea a efectuat investiții semnificative în infrastructura sa rutieră, inclusiv finalizarea unui proiect major de cinci pasaje subterane pentru a reduce congestia și poluarea. De asemenea, construcția unui nou spital de boli infecțioase, cu o valoare totală de 135 de milioane de euro, reprezintă cea mai mare investiție publică din istoria orașului.

2. Utilizarea surselor geotermale pentru apă caldă și căldură: Oradea se bazează pe surse geotermale pentru a furniza apă caldă și căldură unei părți semnificative a populației sale. Acest lucru a fost posibil prin modernizarea sistemului de termoficare și prin implementarea unor proiecte inovatoare, cum ar fi o stație termică care folosește apă geotermală la temperaturi înalte, conform panorama.ro.

3. Atracția unor investiții majore: Orașul a reușit să atragă una dintre cele mai mari investiții private din România, o uzină de anvelope fără emisii de dioxid de carbon, în valoare de 650 de milioane de euro. De asemenea, există potențialul de a atrage noi investiții, în special din partea producătorilor de componente auto, având în vedere construcția unei uzine BMW în apropiere, la Debrecen.

4. Dezvoltarea unei zone metropolitane: Oradea nu a fost ocolită de tendința de migrație către comunele limitrofe, iar autoritățile lucrează la simplificarea călătoriilor în aceste zone prin implementarea unei rețele de tram-trenuri metropolitane și prin construirea unor noi linii de cale ferată.

5. Conexiuni mai bune cu alte orașe și regiuni prin drumurile expres spre autostrăzile A1 și A3: Oradea își îmbunătățește legăturile rutiere, feroviare și aeriene cu alte orașe și regiuni, inclusiv prin construcția unei centuri rutiere și prin modernizarea căii ferate către Cluj-Napoca. De asemenea, Aeroportul Oradea este în curs de revitalizare, cu noi rute și subvenții pentru atragerea companiilor aeriene.

De asemenea, au fost lansate licitații pentru construirea unor centuri ocolitoare pentru câteva dintre comunele aflate în Zona Metropolitană Oradea: Oșorhei, Nojorid și Sântandrei. În paralel, se află deja în construcție centuri pentru o serie de comune de dimensiuni mai mari, aflate în apropierea orașului: Beiuș, Aleșd și Sânmartin. 

O altă problemă pentru Oradea a fost că, prin prisma poziționării geografice, orașul a fost practic ocolit de ambele autostrăzi care trec prin Transilvania, A1 și A3, însă și aici există deja progrese vizibile: Drumul Expres Oradea – Arad, cunoscut sub indicativul DEx16, va conecta practic orașul la ambele autostrăzi. 

Pentru moment, la sfârșitul lunii martie 2024, a fost inaugurată circulația pe un tronson de aproape 19 kilometri, care face legătura între centura Oradea și A3. Tot atunci, a fost lansată și licitația pentru tronsonul de 120 kilometri, dintre centura Oradea și Arad, care ar trebui finalizat în doi ani de la startul lucrărilor.

Oradea nu poate fi încă la nivelul Clujului și al Timișoarei, pentru că are universități, fapt care ar spori mult numărul populației. De asemenea, salariile sunt mai mici. Cele mai recente date publicate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că, la nivelul anului 2022, salariul mediu net în județul Bihor a fost de 3.099 lei, ceea ce reprezintă doar 73% din același salariu înregistrat în Timiș (4.251 lei) și numai 66% din cel obținut de locuitorii județului Cluj (4.679 lei). De asemenea, în intervalul 2018-2022, salariul mediu net a crescut cu 48% în Bihor, comparativ cu 45% în Timiș și 54% în Cluj, se mai arată în analiza citată.

Oradea poate oferi însă un loc bun de unde să se muncească remote, având un centru istoric frumos și bine pus la punct, chirii mai mici și prețuri mai normale la locuințe. Așadar, lupta va fi una strânsă în următorii ani. 

Indicele Imobiliare arată că în februarie 2024, în Oradea, prețul mediu a fost de 1.550 de euro pe metru pătrat util și a depășit în premieră costul din Timișoara (1.544 euro). De altfel, în ultimii cinci ani, suma solicitată pentru locuințele din Oradea a crescut într-un ritm mai alert (+53% vs. 2019) decât în Timișoara (+24% vs. același an). 

În schimb, Cluj-Napoca continuă să fie cea mai scumpă piață imobiliară din România, cu un preț mediu solicitat de 2.666 de euro pe metru pătrat, în creștere cu 54% comparativ cu 2019.

În concluzie, progresele semnificative realizate în infrastructură, investițiile majore și eforturile de dezvoltare urbană și regională plasează Oradea într-o poziție favorabilă pentru a concura cu alte orașe importante din România și pentru a stimula creșterea economică și turistică pe termen lung.

Comentarii Facebook