Protestul propus de un șofer de ride sharing față de Bolt și UBER, reacții slabe printre șoferi: „Tot îți rămâne un profit de 2 lei/km. Eu zic ca e decent”
Protestul propus de un șofer de ride sharing pe un grup din Timișoara, întâmpinat cu neîncredere: "Nu mai porni motorul pentru 1 leu/km"
O postare a unui șofer pe un grup de Uber și Bolt/ Timișoara a reaprins nemulțumirile din rândul șoferilor de ride-sharing. Inițiativa venea de la un șofer de ride-sharing care propunea o grevă de 48 de ore pe 1 și 2 iunie. Apelul era clar: „Toți șoferii OFFLINE timp de 48 de ore. Fără curse. Fără profit pentru ei. Fără compromisuri."
„Fraților si surorilor, până când mai acceptăm bătaia asta de joc? Suntem tratați ca niște simpli executanți de comenzi. Ni se cere să livrăm servicii premium la preț de nimic. Uber și Bolt își cresc profiturile pe spatele nostru, în timp ce nouă ne rămân firimiturile. Tarifele scad. Comisioanele cresc. Costurile explodează. Noi punem mașina, timpul, nervii, combustibilul, și la final suntem tot noi cei care ieșim în pierdere. Asta nu mai e colaborare. E exploatare. Dar adevărul e simplu: fără noi, aplicațiile nu au valoare. Fără noi, pasagerii nu se mișcă din loc. Noi suntem motorul.E momentul să ne trezim. Să nu mai fim duși cu zăhărelul, să nu mai acceptăm tarife de mizerie. Să arătăm că suntem uniți și conștienți de valoarea noastră”.
1 și 2 IUNIE
Toți șoferii OFFLINE timp de 48 de ore.
Fără curse. Fără profit pentru ei. Fără compromisuri.
---
Nu mai porni motorul pentru 1 leu/km real.
Nu mai alimenta o platformă care te stoarce și te lasă gol.
Stăm pe loc – ca să putem merge mai bine mai departe.
În mesajul său, șoferul acuza platformele Uber și Bolt că își cresc profiturile "pe spatele nostru", în timp ce costurile de întreținere, combustibil și comisioanele îi lasă pe colaboratori cu câștiguri derizorii. "Nu mai porni motorul pentru 1 leu/km real", îndemna el.
Deși mesajul era un îndemn la protest, reacțiile din comunitate au fost amestecate și adesea ironice. Unii șoferi au ridiculizat ideea protestului:
Alții au propus tactici alternative, mai "eficiente":
Mulți au contestat chiar premisele protestului. Un șofer a scris:
„Păi majoritatea au hibrid sau electric iar taxele de 10% din profit, tot îți rămâne minim 2 lei Per km profit sau mai bine. Eu zic ca e un câștig decent. Sunt mulți care fac ridesharing part time după jobul principal și sunt multumiți de câștigul lor, deci, nu o sa convingi pe toată lumea sa stea offline pentru un protest spontan”.
După ce a fost contestat de unii șoferi, cel care a postat mesajul a atras atenția că mesajul e valabil doar pentru cei cu acte în regulă:
„Eu vorbesc în numele celor legali, cu carte de muncă și taxe plătite. Nu în numele celor cu evaziuni. Bolt ia 25% comision, Uber între 19% și 40%. Plus taxe, benzină, întreținere, unii plătesc și chirie pe mașină. Fa calculele."
Printre comentarii au apărut și reacții fataliste:
Unii au adus în discuție viitoarea liberalizare a licențelor:
„S-a votat legea care permite și non-europenilor să obțină licențe de transport. Stați liniștiți, vin nepalezii pe Bolt/Uber."
Altcineva a rezumat cinic:
„Nu vă mai convine? Lăsați-vă. Eu sunt pe offline de anul trecut. Soluția e un sindicat adevărat, dar și acolo pot fi mituiți."
Pe fondul discuțiilor, unii șoferi au sugerat că revolta e inutilă dacă nu e urmată de o schimbare de comportament:
În ciuda tonului revoltat din postarea inițială, comentariile din comunitate reflectă o realitate dezbinată: șoferii sunt frustrați, dar fără o direcție clară, iar un protest spontan pare la începutul lui iunie pare puțin probabil.
5 Comentarii
"meserie" de om caruia nu i-a placut sa invete dar ii place sa se planga...
Nu iti convine, du-te si munceste in alta parte unde esti competent si bine apreeciat/platit.
Restul e can-can
Eu fac TAXI si NU dai banii strainilor din alte tari, TAXI dau banii inapoi Romanilor!
@Vo trebuit STAPANI straini , atunci munciti de sclavi, ca sclavi sunteti! : Adevarul e ca plusul pentru societate pe care il aduceti e acelasi. Nu va place, va puteti face neurochirurgi (sau lideri de galerie, ca si aia e mai nou la moda si vad ca e de succes).
@Vo trebuit STAPANI straini , atunci munciti de sclavi, ca sclavi sunteti! :
Salut! Lucrez în București și sunt foarte mulțumit, de unde pleacă toată ura asta? Este o forma de venit, pentru unii part time pentru alții full time. Când suntem șoferi vrem preț mare la cursa când suntem pasageri vrem preț mic pt cursa.