Miercuri 17 Decembrie

Strada Piezișă, din Cluj, va fi transformată complet! Imagini, în premieră, cu Piezișa modernizată, fără cabluri: Nu va mai fi „navigabilă” la orice ploaie


Strada Piezișă, una dintre cele mai cunoscute artere din zona campusului universitar Hașdeu, urmează să fie complet modernizată, printr-un proiect amplu care va fi propus spre aprobare mâine Consiliului Local Cluj-Napoca.

Intervenția vizează transformarea străzii într-o zonă pietonală modernă, cu acces auto limitat, infrastructură refăcută din temelii și un sistem eficient de colectare a apelor pluviale, care să elimine problemele apărute la fiecare ploaie mai serioasă.

Durata de implementare a investiţiei este de 10 (zece) luni, din care: 6 (sase) luni proiectare şi 4 (patru) luni execuție.

Foto: situație actuală și situația propusă

piezisa nou versus actual.JPG

Potrivit documentației tehnice, strada Piezișă face legătura între strada Bogdan Petriceicu Hașdeu și strada Clinicilor, fiind situată în intravilanul municipiului Cluj-Napoca. Tronsonul propus pentru modernizare este de aproape 2000 m2 de carosabil nou și aproape 2000 m2 de zonă pietonală.

image.png

O stradă intens circulată, dar cu infrastructură depășită

În prezent, strada permite circulația auto limitată, în special pentru aprovizionare și accesul riveranilor, iar pe anumite segmente funcționează deja ca zonă pietonală intens utilizată. Amplasarea în imediata apropiere a campusului universitar și a numeroaselor spații comerciale face ca Piezișa să fie una dintre cele mai animate zone din oraș, atât ziua, cât și noaptea.

Cu toate acestea, infrastructura existentă este considerată necorespunzătoare. Strada a fost asfaltată în urmă cu foarte mulți ani, iar sistemul rutier este sever degradat. Carosabilul prezintă denivelări, fisuri și gropi, cu refaceri locale neuniforme, iar pe alocuri stratul de uzură este complet deteriorat, ceea ce impune limitarea vitezei de circulație.

Trotuarele sunt foarte înguste sau lipsesc, iar circulația pietonală se desfășoară, în multe zone, pe aceeași platformă cu traficul auto. Accesele la proprietăți se fac direct de la nivelul străzii, fără rampe sau amenajări adaptate persoanelor cu dizabilități.

Foto: situație actuală și situație propusă

piezisa 1 actual.JPG

piezisa 1 nou.JPG

Problema majoră: lipsa drenajului apelor pluviale

Una dintre cele mai mari probleme ale străzii Piezișă este lipsa unui sistem funcțional de colectare și evacuare a apelor meteorice. În prezent, nu există rigole sau guri de scurgere eficiente, iar apa de ploaie se scurge liber pe carosabil, accentuând degradările și transformând strada, la fiecare ploaie mai serioasă, într-un adevărat „râu”.

Proiectul prevede realizarea unei rețele moderne de colectare și transport a apelor pluviale, care va deservi carosabilul, trotuarele și chiar acoperișurile clădirilor adiacente. Apele vor fi preluate și conduse într-o conductă existentă cu diametrul de 1.000 mm, amplasată pe strada Clinicilor, asigurând evacuarea controlată și eliminarea băltirilor și a disconfortului urban.

Rețeaua este dimensionată astfel încât să deservească nu doar strada Piezișă, ci și zona Hașdeu, existând inclusiv posibilități de extindere ulterioară.

Din stradă asfaltată, în zonă pietonală pavată

Principalul obiectiv al investiției este transformarea străzii Piezișă dintr-o arteră rutieră asfaltată într-o zonă pietonală pavată, gândită ca „stradă partajată”. Noul concept va prioritiza circulația pietonală și modurile de transport nemotorizate, permițând accesul ocazional al autovehiculelor doar pentru aprovizionare, riverani și servicii publice.

Structura rutieră va fi refăcută complet, urmând să fie realizată din elemente prefabricate – pavele din beton vibropresat sau piatră naturală – dimensionate pentru trafic pietonal și acces auto limitat. Bordurile și trotuarele vor fi refăcute într-un concept unitar, care să ofere coerență vizuală și funcțională întregii străzi.

Sperăm ca Primăria să aleagă niște elemente de pavaj de calitate mai bună decât cele montate în Parcul Ștefan cel Mare de lângă Teatrul Național, care arătau deja murdare și uzate încă de la inaugurare.

Totodată, proiectul include înlocuirea rețelelor edilitare existente, inclusiv a conductei de gaz, care va fi schimbată cu una nouă din polietilenă, precum și îngroparea cablurilor, pentru un aspect urban modern și ordonat.

Foto: situație actuală și situație propusă

piezisa nou vs actual 2.JPG

Iluminat LED, mobilier urban și spații verzi

Modernizarea Piezișei va aduce și un nou sistem de iluminat public, cu corpuri LED eficiente energetic, menite să asigure vizibilitate optimă și un nivel ridicat de siguranță pentru pietoni și riverani.

Vor fi implementate măsuri pasive de calmare a traficului, precum denivelări, elemente de mobilier urban și restricții de acces, completate de semnalizare rutieră și pietonală adaptată noului regim de circulație.

De asemenea, proiectul prevede amenajarea spațiilor verzi și integrarea unor elemente de mobilier urban – bănci, jardiniere, coșuri de gunoi și rastele pentru biciclete – pentru creșterea confortului și atractivității zonei.

Beneficii pentru locuitori, comercianți și oraș

Autorii proiectului subliniază că lucrările de modernizare vor contribui la creșterea confortului utilizatorilor, la reducerea prafului, zgomotului și noxelor, dar și la îmbunătățirea imaginii urbane a zonei. Un spațiu public de calitate va avea un impact pozitiv și asupra vieții economice, stimulând activitatea comercială și turistică.

Beneficiile se vor resimți și în reducerea timpilor de parcurs, a uzurii autovehiculelor și a consumului de carburant, dar și prin creșterea siguranței pietonale într-o zonă cu trafic intens.

Investiție de peste 11 milioane de lei, cu TVA

Conform devizului general întocmit, valoarea totală a investiției pentru modernizarea străzii Piezișă se ridică la 9.424.809,12 lei fără TVA, respectiv 11.390.056,67 lei cu TVA. Din această sumă, lucrările de construcții și montaj reprezintă aproximativ 5,7 milioane de lei fără TVA.

Finanțarea va fi asigurată din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca și din alte surse legal constituite.

Proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor de investiție urmează să fie analizat mâine de Consiliul Local, pas esențial înainte de demararea efectivă a lucrărilor.

Comentarii Facebook