S-a scos la licitatie tronsonul Gilau - Nadaselu! Costul unui kilometru este ASTRONOMIC


Constructia tronsonului de autostrada 3a1 Cluj Vest (Gilau) - Nadaselu, de 8,7 kilometri, a fost scoasa la licitatie de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) la un pret astronomic pe kilometru.

Valoarea totala estimata a contractului de proiectare si constructie se ridica la 316.721.333,35 de lei, adica 73 de milioane de euro. Contractul a fost scos la licitatie in 26 ianuarie, iar ofertele vor fi deschise in 21 martie, anunta conducerea Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj.

Contractul nu va putea fi impartit pe loturi pentru a nu se ajunge in situatia in care o parte din lucrare sa fie facuta de o firma, ira alti kilometri de alta.

Portiunea de autostrada de 8,7 kilometri va tranzita doua localitati din judetul Cluj, pana la kilometrul 5 pe raza comunei Gilau, iar restul pe raza localitatii Garbau. Cei 8,7 kilometri fac parte din tronsonul 3a de 25 de kilometri, intre Gilau si Mihaesti.

"Intregul sector de autostrada 3A1, avand lungimea de 8,7 km, se desfasoara pe teritoriul administrativ al judetului Cluj. Traseul autostrazii porneste de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilau, traversand la kilometrul 0+267 un drum local, printr-un pasaj inferior. Orientarea generala a traseului este catre nord - vest, traversand o serie de vai, drumul national DN 1F si calea ferata Cluj - Oradea. La km 0+650 traseul autostrazii ocoleste cimitirul localitatii Gilau, pe la nord de acesta. In continuare autostrada traverseaza diferite vai si paraie cum ar fi la kilometrul 1+205 de metri cu un viaduct de L=120m, respectiv km 1+609 cu un viaduct de L=280m.

Pana la km 5+000 autostrada este in rampa, cu declivitati ce variaza intre 1% - 5% fiind necesar a se prevedea benzi suplimentare pentru vehicule lente, incepand de la km 3+000. La km 4+100, traversarea unei vai adanci se va face cu un viaduct in lungime de L=240m, a carui infrastructura va avea inaltimi max de cca 27m.

Traseul de la km 5+000 pana la km 9+500 este in panta, cu declivitatea cuprinsa intre 3% - 5% , fiind de asemenea nevoie de banda suplimentara pentru vehicule grele pe partea stanga. Intre km 8+000 - 14+500, in zona localitatii Nadaselu, traseul actualizat paraseste culoarul propus la faza studiu de fezabilitate. In studiul de fezabilitate, autostrada traversa, de pe partea stanga pe partea dreapta, drumul national DN 1F la km 9+500, printr-un viaduct de 1000 metri lungime si apoi revenea pe partea stanga a acestuia, la km 12+000, printr-un pasaj de 200m lungime. Intre cele doua traversari, autostrada era amplasata pe versantul estic al localitatii, un versant abrupt si impadurit, situat in vecinatatea zonei locuite. De asemenea, pe aceasta zona, pentru traversarea unei vai adanci, era prevazut un alt viaduct de 300m lungime (km 11+400)", se arata in studiul tehnic al proiectului.
   
Valoarea estimata fara TVA a lucrarii este cuprinsa intre 316,721,333.35 si 348,393,466.7 de lei. Potrivit anuntului de participare la licitatie deschisa "Durata contractului/acordului cadru sau termenul pentru finalizare- 72  luni incepand de la data atribuirii contractului". In conditii, insa exista si alte precizari cu privire la executie: "Durata de executie este de 24 luni (6 luni proiectare + 18 luni executia lucrarii) iar perioada de notificare a defectiunilor este de 48 luni".  

Un calcul simplu arata ca un kilometru de pe tronsonul 3a1 ar urma sa coste nu mai putin de 8,7 milioane de euro.

 

Costul pe kilometru este mai mic fata de cel practicat de Bechtel, care a incasat, in medie, 14,7 milioane de euro pe un kilometru, incasand de la CNADNR pentru cei 52 de kilometri intre Gilau si Campia Turzii peste 700 de milioane de euro. Vezi AICI detalii...

Cu toate acestea, guvernul condus de Emil Boc a stabilit la finele anului 2011 un cost maxim de 6,9 milioane euro/km pe tronsoanele pe care Bechtel va lucra in continuare si de 7,2 milioane euro/km pe tronsoanele care urmeaza sa fie licitate.

In privinta costurilor pe kilometru de pe tronsonul Gilau - Nadaselu, acestea sunt duble fata de cele anuntate de oficalii CNADNR in luna octombrie 2011, care anuntau cu surle si trambite ca "un kilometru nu va depasi 4,8 milioane de euro", in conditiile in care compania Bechtel i-a obisnuit pe guvernanti cu sume astronomice, care au ajuns si la 20 de milioane de euro.

Comentarii Facebook