Vineri 17 Septembrie

Rectorul UBB Cluj: Analfabetismul funcțional în România, o problemă și la nivel universitar

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, în seara zilei de joi, a fost invitatul emisiunii „Marius Tucă Show”, unde a dezbătut diverse probleme cu care sistemul educațional din România se confruntă.

 Principalul subiect pe care Daniel David l-a abordat în cadrul emisiunii, a fost cel al analfabetismului funcțional. De altfel, în desele sale apariții publice, aceasta este una dintre problemele pe care le invoacă cel mai des, considerând că printre prioritățile învățământului românesc ar trebui să se regăsească și combaterea analfabetismului funcțional. 

131918682_410263480026379_1595738233566297041_n.jpg

Întrebat fiind despre calea care trebuie urmată, așa încât peste câțiva ani această problemă să fie diminuată, Daniel David a spus următoarele lucruri:

"În mod normal te uiți la țările vestice, n-are sens să inventezi lucruri, sigur, nici nu trebuie să le copiezi, le adaptezi contextului  tău cultural, dar în școală trebuie transmise competențe care se exprimă în trei lucruri fundamentale: valori, cunoștințe declarative -adică ce știi, ce știi să spui- și cunoștinte procedurale -ce știi să faci-. Școala noastră excelează în cunoștințe declarative. Îi învățăm pe copii foarte multe lucruri la nivelul cunoștințelor declarative,  ceea ce nu este rău, este foarte bine, numai că ignorăm componenta de valori. Și doi, ignorăm teribil de mult componenta de cunoștințe procedurale. Ceea ce trebuie făcut, trebuie schimbat efectiv curriculum, astfel încât să dobândească o pondere mare și această cunoaștere procedurală. Profesorii trebuie pregătiți și antrenați pentru a preda în această logică. Altfel spus, e foarte bine că spui diverse lucruri, dar la un moment dat va trebui să avem o secțiune în care îmi spui cum aceste lucruri pe care le-am învățat pot fi utilizate în viața de zi cu zi, le pot utiliza pentru mine, pentru societate, pentru familie".

România ocupă locuri codașe în clasamentele europene, atunci când vine vorba de educația tinerilor, iar rectorul universității clujene afirmă că pe lângă abandonul școlar, săracia și analfabetismul funcțional, care sunt strâns legate între ele, și stilul de predare învechit pe care unii profesori continuă să-l aibă favorizează lipsa performanței din educație.

"Și eu sunt profesor, dar o spun, este și o problemă a profesorilor care nu vor să-și adapteze metodele de predare, de foarte multe ori, noii generații, ci încearcă să forțeze noua generație să vină în logica metodelor de predare, metode pe care le-am parcurs și noi doi(n.r. el și moderatorul emisiunii). Dar repet, lumea s-a schimbat, noi nu aveam acces la cunoștințe. Astăzi, a pune copilul să stea jos, să scrie  și să ia notițe, și-n facultate, să scrie lucruri pe care el le poate găsi altundeva. Mintea lor s-a schimbat, ei sunt o generație digitală, lucrează multitasking,  lucrează în paralel, ori noi nu ne-am adaptat la acest stil. Eu nu vreau să spun că doar într-o parte este problema. La fel de problematic este că familia nu încurajează această idee că educația este calea regală spre succesul social".

Daniel David a explicat ce este analfabetismul funcțional, precizând că în universitățile din România ajung destul de des să fie admiși astfel de studenți.

"Analfabetismul funcțional înseamnă că, desigur, depinde și de domeniu, dar în general înseamnă că poate să-ți spună multe lucruri când îi ceri, dar când întrebi care-i semnificația lor, ce înseamnă acele lucruri, nu știe să-ți spună, iar când îi ceri să folosească lucrurile  pe care pare că le știe, nu știe să le folosească[...]

Se găsește(n.r. analfabetismul funcțional), să știți, practic îi ducem așa cum îi preluăm după ce trec bacalaureatul. Iarași, noi încercăm să corectăm, și îi văd pe foarte mulți profesori, colegi de-ai mei, mai din generații vârstnice, că sunt foarte supărați, furioși că așa studenți ajung la universitate. Și eu le spun: acum se vede talentul tău de profesor. Ai anul întâi, anul  doi în care trebuie să ajungi la mintea lor, fiindcă potențialul lor de inteligență și creativitate este acolo, încearcă să-l scoți la suprafață".

Daniel David nu este adeptul unui sistem educațional  care să le permită elevilor și studenților să studieze doar ceea ce vor, considerând partea teoretică, la rândul ei, cel puțin la fel de importantă precum cea practică. Din viziunea lui de psiholog, acesta a indicat și modalitatea prin care tinerii pot fi atrași de tainele cunoașterii. 

"Nici eu nu sunt de acord cu cei care spun să-i învățăm  numai ceea ce doresc și ceea ce le folosește în viață. Nu, actul de a învăța și lucruri abstracte, contribuie de fapt la dezvoltarea minții umane. Este ca atunci când mergi la sală. Tu ai aceiași forță să cari o geantă și dacă ai merge la sală și dacă nu. Dar dacă ai merge la sală poți să duci, când e cazul, greutăți mai mari, ești mai sănătos, ești mai fit ca să spun așa. Ei, la fel se întâmplă și cu mintea umană. Nu da omului numai ceea ce vrea el, când vrea și cum vrea. Trebuie să fie zonă de efort, dar zona de efort, aici este un element cheie din punct de vedere psihologic, trebuie să vizeze ceea ce noi numim în psihologie zona proximei dezvoltări. Adică un pic mai mult decât nivelul la care se află, astfel încât să-l poți trage după tine, să se dezvolte. Dacă tu îi dai mult mai mult decât nivelul la care se află, copilul nu vine după tine și rămâne în urmă".

Copiii românilor, a ținut să precizeze Daniel David, nu sunt mai puțin inteligenți, creativi sau inovativi decât copiii celor din vest, dar problema este că aceste lucruri nu sunt puse în valoare în școlile noastre.


Conform studiului PISA(Programme for International Student Assessment), realizat în 2018, România ocupă locul 47 din 79, iar 44% dintre elevi sunt analfabeți funcționali, neînțelegând ceea ce citesc.

Sursă imagini: "Marius Tucă Show"

Autor: Iulian Varga

Comentarii Facebook