Primăria Cluj-Napoca sancționată pentru discriminare: Un rom din Cluj-Napoca, zero șanse la o locuință socială


Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), în urma sesizării de către Centrul de Resurse Juridice, a sancționat Municipiul Cluj-Napoca pentru caracterul discriminatoriu al criteriilor privind acordarea locuințelor sociale din HCL nr. 583 din 02.09.2021, HCL care este încă în vigoare.

CNCD a constatat discriminare indirectă, discriminare multiplă și refuzul acordării pentru un grup de persoane a unor drepturi sau facilități, sancționând cu amendă în valoare de 5.000 lei UAT Municipiul Cluj-Napoca, prin reprezentant legal.

Unele dintre aspectele sesizate în petiția CRJ privesc criteriile de eligibilitate în accesul la locuințe sociale, fiind discriminate persoanele care au fost evacuate în urma rezilierii contractului de închiriere și care ocupă sau au ocupat în mod abuziv un imobil aflat în proprietatea Statului Român/în administrarea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca/Municipiului Cluj-Napoca, ori în proprietatea Municipiului Cluj-Napoca.

Este cunoscut faptul că în locuințele modulare din Pata Rât locuiesc cei aflați deja la a 2-a și a 3-a generație de persoane de etnie romă evacuate de pe strada Coastei. Condițiile contractuale extrem de dure indică intenția UAT și Consiliului Local mai degrabă de a rezilia cu ușurință aceste contracte, fapt urmat, desigur, de lipsa de acces la locuințe sociale. În contractul de închiriere a unei locuințe modulare situate în Pata Rât operează pactului comisoriu de gradul IV. Prin introducerea celei mai severe forme de pact comisoriu, în cazul neexecutării obligațiilor, contractul se consideră desființat de drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere și vreo altă formalitate prealabilă.

Hotărârea CNCD menționează clar faptul că prevederile stabilite prin HCL discriminează romii din Cluj-Napoca, la obținerea unei locuințe sociale și îngrădirea dreptului la locuire, prin instituirea unei excluderi permanente:

44. Analizând situația faptică, Colegiul director reține că diferența de tratament a romilor provenită din aplicarea unui criteriu neutru (excluderea de la obținerea unei locuințe sociale în municipiul Cluj-Napoca a solicitanților care au ocupat/ocupă abuziv un imobil, indiferent de etnia persoanei), urmărește un scop legitim (protejarea proprietății statului/municipiului), metoda de atingere a scopului legitim este necesară și adecvată (pentru asigurarea selecției solicitanților care respectă legile statului român, fiind vorba despre o măsură de sprijin acordată de stat), dar nu este proporțională, fiind disproporționată din cauza nespecificării unui termen în privința perioadei de valabilitate a ”sancțiunii” pentru ocupare abuzivă (nici o formă de ”sancțiune” stabilită de o municipalitate neputând fi instituită ”pe viață” și ca o formă de culpă colectivă în legătură cu copii minori ai ocupanților abuzivi, care nu au capacitate de exercițiu). Ca urmare, Colegiul director constată că faptele sesizate reprezintă fapte de discriminare, testul justificării obiective (scop legitim, metodele adecvate, necesare și proporționale de atingere a scopului) dezvăluind dezavantajarea persoanelor de etnie romă la obținerea unei locuințe sociale și îngrădirea dreptului la locuire, prin instituirea unei excluderi permanente.” (Extras din Hotărârea CNCD nr. 298 din 21.06.2023)

Deși CNCD a constatat fapta de discriminare, a stabilit un cuantum mic al amenzii pentru contravenție, de doar 5.000 lei, în ciuda faptului că este afectată o comunitate și că municipiul Cluj-Napoca a mai fost sancționat de CNCD pentru criteriile discriminatorii în acordarea de locuințe sociale. Menționăm că OG 137/2000 prevede posibilitatea sancționării contravenționale a unei fapte de discriminare care a vizat un grup de persoane sau o comunitate cu amendă de la 2.000 lei la 100.000 lei.

Analizând dosarele CNCD privind criterii discriminatorii în acordarea de locuințe sociale, observăm că sancțiunile contravenționale nu au depășit valoarea de 5.000 lei, unele fapte discriminatorii fiind sancționate chiar cu avertisment. Cu atât mai mult cu cât este vorba de situații care afectează persoane/ comunități cu vulnerabilități multiple, după cum, cel puțin în cazul de față, la Cluj-Napoca CNCD a constatat discriminarea multiplă[2], care este o circumstanță agravantă în stabilirea răspunderii contravenționale.

Din acest motiv, dar și din cele menționate anterior, respectiv tipologia cazului și cuantumul posibil prevăzut în OG 137/2000, considerăm că amenda de 5.000 lei este foarte mică”.

Comentarii Facebook