Previziunea sumbră a ministrului Educației despre viitorul României: ce spune Daniel David despre analfabetismul funcțional
Ministrul Educației, Daniel David, a prezentat luni, în cadrul Raportului de diagnostic al Educației și Cercetării din România, o imagine îngrijorătoare a sistemului educațional.
Potrivit acestuia, dintr-un grup ipotetic de 20 de copii, patru sunt complet pierduți din sistem – fie pentru că sunt plecați din țară, fie trăiesc în comunități rurale izolate și nu mai participă la educație. Alți cinci sau șase se află în zona analfabetismului funcțional, adică pot citi, dar nu înțeleg cu adevărat ceea ce citesc. Doar zece copii ating un nivel minim de competență așteptat după ani de școală.
„Am spus minimal, nu înseamnă că sunt performanți. Sunt doar la limita de jos a ceea ce înseamnă educație de bază”, a subliniat ministrul.
Pornind de la o metaforă statistică – „Cum ar arăta România dacă ar fi reprezentată de 100 de oameni?” – ministrul educației a explicat că aproximativ 20 dintre aceștia ar fi copii. Dintre ei, doar jumătate reușesc să atingă un nivel educațional acceptabil. „Este foarte trist”, a declarat oficialul, adăugând că tinerii români au același potențial de inteligență și creativitate ca cei din țările dezvoltate, dar sistemul nu reușește să valorifice acest potențial.
Nici în rândul adulților situația nu este mai bună. Doar 13 din 80 de adulți (aproximativ 16%) au studii superioare, în timp ce media Uniunii Europene este aproape dublă – în jur de 30%. Mai grav, în jur de 25% dintre adulți sunt în zona de analfabetism funcțional, iar dacă includem și cei cu risc ridicat de a ajunge acolo, procentul urcă spre 38%.
„Asta e problema majoră: ceea ce producem astăzi în sistemul de educație se transferă în populația adultă și se agravează. Dacă nu intervenim, situația va fi și mai rea în viitor”, avertizează Daniel David.
13 Comentarii