EXCLUSIV. Aeroportul Cluj lansează licitație pentru reparații urgente la pistă: „Reparații în 6 ore. Să nu fie pericol pentru siguranța zborurilor”
Aeroportul Cluj lansează licitație pentru reparații în regim de urgență la pistă. Contractul se va derula pe o perioadă de un an
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, al doilea cel mai mare aeroport din România ca trafic de pasageri, a lansat o licitație publică de mare amploare pentru lucrări de mentenanță corectivă la suprafața de mișcare aeroportuară. Documentația oficială avertizează asupra unor degradări care pot afecta direct siguranța operațiunilor aeriene:
„Pentru a nu se crea premisele de a pune în pericol siguranța operațiunilor aeriene pe pista de decolare-aterizare, în concreta absorbția materialelor/ corpurilor străine de motoarele aeronavelor, lovirea rezervoarelor de combustibil ale aeronavelor, precum și alte avarii cauzate aeronavelor pe durata efectuării operațiunilor de decolare/aterizare, este necesară achiziția în regim de urgență a lucrărilor de mentenanță/ reparații și remediere a rosturilor pistei de decolare-aterizare”, se arată în caietul de sarcini.
Pista de pe Aeroportul Cluj, infrastructura critică necesită reparații
Pista și căile de rulare Foxtrot și Golf au fost construite între 2011 și 2014, iar recepția finală a fost consemnată în martie 2019.
În prezent, acestea prezintă fisuri, microfisuri, exfolieri și rupturi ale dalelor din beton, precum și probleme la rosturile de dilatație și contracție.
Aeroportul efectuează periodic inspecții tehnice, însă defecțiunile constatate au crescut în număr și intensitate. Printre riscurile enumerate se află absorbția materialelor desprinse de către motoarele aeronavelor, deteriorarea trenurilor de aterizare și scăderea siguranței în exploatare.
Obiectul contractului: reparații la standarde europene
Conform caietului de sarcini, contractul vizează remedierea urgentă a următoarelor defecțiuni:
-
rosturi de dilatație, contracție și contact – colmatare, reconstruire, înlocuirea materialelor de etanșare, șnururilor și scândurilor de protecție;
-
fisuri și crăpături în suprafața dalelor de beton, tratate cu mortare speciale cu întărire rapidă pe bază de rășini epoxidice;
-
exfolieri și eroziuni ale suprafeței de rulare;
-
rupturi de colț și margine la dale din beton
Lucrările se vor desfășura în pauzele dintre zboruri, pentru ca activitatea aeroportului să nu fie întreruptă. Totuși, în situații de urgență, contractantul va trebui să intervină în maximum 6 ore de la comandă, iar pentru lucrările normale în 24 de ore
Condiții stricte pentru constructorul care va face reparațiile la pista Aeroportului Cluj
Documentația stabilește condiții extrem de stricte pentru viitorul contractant:
-
termenul de execuție a contractului: 1 an, cu posibilitatea de intervenție permanentă la solicitarea aeroportului;
-
garanția lucrărilor: 24 de luni de la recepția finală;
-
penalități pentru întârziere: 0,06% din prețul contractului pentru fiecare zi;
-
obligația de a respecta normele europene și românești privind calitatea construcțiilor și siguranța aeronautică;
-
interdicția de a pătrunde pe suprafața de mișcare în condiții de vizibilitate redusă (procedura LVP – Low Visibility Procedure).
De asemenea, contractantul va trebui să utilizeze produse de colmatare certificate (SR EN 14188-1 și EN 1504-3), șnururi de rost rezistente la temperaturi de minimum 200°C și mortare epoxidice cu întărire rapidă, ce ating valori de compresiune de peste 90 N/mm² în 7 zile
Oficialii aeroportului subliniază că aceste lucrări sunt vitale. „Mentenanța corectivă reprezintă depistarea, localizarea și remedierea operativă a defecțiunii în vederea restabilirii funcționării normale a pistei și căilor de rulare” se arată în caietul de sarcini. Întârzierea acestor lucrări ar putea duce la rezilierea contractului și expunerea la riscuri operaționale majore.
Fiecare ofertant va trebui sa își prezinte oferta astfel:
Ce se urmărește, potrivit conducerii Aeroportului Cluj, în urma realizării lucrărilor de reparație la pista de pe Aeroportul Cluj
Beneficiile anticipate menționate în caietul de sarcini în urma realizării lucrărilor de
mentenanță la suprafața de mișcare sunt următoarele:
• Menținerea bazei de certificare și respectarea cerințelor
din reglementările naționale și internaționale aplicabile, respectiv
Regulamentul (UE) nr.139/2014, Regulamentul (UE) nr.2018/1139.
• Menținerea cerințelor fundamentale de calitate a
construcțiilor pe toată durata de exploatare a acestora.
• Asigurarea durabilității, siguranței în exploatare,
funcționalității și calității pistei de decolare-aterizare.
• Asigurarea condițiilor pentru desfășurarea în siguranță a
activităților aeroportuare și a traficului aerian pe pista de
decolare-aterizare, în scopul protejării vieții oamenilor, a aeronavelor,
echipamentelor aeroportuare și a mediului înconjurător.
• Îndeplinirea obligațiilor administratorilor și
utilizatorilor construcțiilor, de a efectua la timp lucrările de întreținere și
reparații ale construcțiilor, pentru menținerea cerințelor fundamentale
aplicabile construcțiilor prevăzute în cadrul Legii nr. 10/1995 privind
calitatea în construcții.
• Realizarea etanșeității conforme a rosturilor de
dilatație, de contracție și de contact (construcție).
• Realizarea rosturilor de dilatație în conformitate cu
rolul lor, de a prelua tensiunile datorate dilatării sau contracției dalelor
din beton de ciment.
• Repararea în timp util a oricăror defecțiuni ale
suprafeței și structurii îmbrăcăminții din beton de ciment ale suprafeței de
mișcare, posibile să apară în exploatare.
Pentru a nu se crea premisele de a pune în pericol siguranța
operațiunilor aeriene pe pista de decolare-aterizare, în concreta absorbția
materialelor/ corpurilor străine de motoarele aeronavelor, lovirea
rezervoarelor de combustibil ale aeronavelor, precum și alte avarii cauzate
aeronavelor pe durata efectuării operațiunilor de decolare/aterizare, este
necesară achiziția în regim de urgență a lucrărilor de mentenanță/
reparații și remediere a rosturilor pistei de decolare-aterizare.
Mentenanța corectivă reprezintă depistarea, localizarea
și remedierea operativă a defecțiunii în vederea restabilirii funcționării
normale a elementelor de construcție.
Număr pasageri în creștere constantă pe Aeroportul Internațional Cluj-Napoca
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a înregistrat în 2024 peste 3,26 milioane de pasageri, consolidându-și poziția de al doilea aeroport al țării și cel mai mare aeroport regional. Anul acesta se estimează chiar 3.5 milione de pasageri.
În aceste condiții, presiunea pe infrastructură este imensă, iar modernizarea pistei devine prioritate absolută pentru menținerea certificării și siguranței.
Urmează bătălia ofertanților pentru reparații pistă a Aeroportului Cluj
Licitația se va încheia cu atribuirea contractului către un singur operator economic. Ofertanții trebuie să prezinte prețuri unitare pe tip de lucrare, pe baza unor volume estimate (ex: 500 m de rosturi de dilatație, 1500 m de rosturi de contracție, 400 m reconstrucție de rosturi, peste 2500 de defecte punctuale la dale)
Lansarea acestei licitații marchează un moment critic pentru Aeroportul Cluj. Într-un context de trafic record și creștere rapidă, problemele pistei au devenit o chestiune de siguranță națională și internațională. Următoarele luni vor arăta ce companie va câștiga contractul și cum se vor desfășura lucrările vitale pentru una dintre cele mai importante porți aeriene ale României.
2 Comentarii