După o pauză de trei ani, Ioan Aurel Pop revine cu un mesaj important. Cum crede președintele Academiei Române că trebuie reformată școala

După o absență de trei ani de pe Facebook, profesorul Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, a revenit cu o postare care a captat imediat atenția comunității academice, profesorilor de limba și literatura română și părinților. Mesajul său, considerat de mulți „foarte important”, aduce în discuție principiile fundamentale ale predării literaturii și riscurile unor schimbări recente în programa școlară.

Prima postare după trei ani a președintelui Academiei Române: un mesaj esențial despre predarea literaturii române


Profesorul Pop subliniază că „orice predare în gimnaziu și liceu trebuie să respecte particularitățile de vârstă”, avertizând că „nu se pot aborda, de exemplu, cu elevii teme care sunt potrivite modurilor de lucru cu studenții”. De asemenea, el insistă asupra importanței organizării clare a materiei, astfel încât toate conținuturile să fie „exprimate cu claritate și preciziune, conform caracteristicilor stilului”, conform Tribuna Învățământului.

În postarea sa, Pop critică reformele din anii ’90–2000, care au eliminat gramatică și diacronia literaturii din programa liceală și au introdus studiul tematic, în locul celui cronologic: „Rezultatul a fost catastrofal, în sensul că, după mai mulți ani, școlile și facultățile de profil au avut un feedback negativ”. El subliniază că literatura trebuie studiată în evoluția sa istorică, de la simplu la complex, și că autorii nu pot fi înțeleși izolat: „Mircea Eliade nu poate fi imaginat fără Heliade Rădulescu, fiindcă el nu a căzut cu hârzobul din cer”.

Profesorul Pop atrage atenția și asupra tendințelor contemporane de „corectitudine politică” sau de „anulare a culturii”, care au condus la predarea literaturii fără respectarea succesiunii curentelor literare și a contextului istoric. „Tratarea istorică nu înseamnă istorism, ci înseamnă încadrare în realitate, adică respectarea realității”, afirmă el, explicând că elevii trebuie să înțeleagă literatura ca parte a evoluției culturale și sociale.

Profesorul Aurel Pop pledează pentru un echilibru între inovare și tradiție


În concluzie, Pop pledează pentru un echilibru între inovare și tradiție: programele și manualele trebuie să fie „ghiduri flexibile pentru a crea capacitatea de explorare și nu enciclopedii de memorat”, dar fără a sacrifica succesiunea naturală a operelor literare. Predarea judicioasă și asimilarea temelor de către elevi rămân cheia succesului, iar atractivitatea literaturii pentru tineri „nu constă în titluri șocante, ci în modernizarea expresiei și transmiterea emoției de către profesori”.

Prin această postare, președintele Academiei Române reamintește că literatura română este un patrimoniu viu, care trebuie studiat responsabil, în respectul tradiției și al logicii interne a disciplinei, pentru a forma elevi capabili de analiză critică și judecată estetică.

Comentarii Facebook