Clujul se poate mândri cu succesele elevilor săi! Cum a obținut Matei, elev la Colegiul Tehnic „Ana Aslan”, Cluj, medalia de aur la un concurs în Serbia


Clujul se poate mândri cu succesele elevilor săi! Matei Rogozan, elev în clasa a XI-a, la Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca, a obținut medalia de aur și premiul II la secțiunea postere, la etapa internațională a Concursului interdisciplinar „Internațional Conference of Young Scientists”, desfășurat la Belgrad, Serbia, între 8-13 aprilie 2023. 

Am aflat de la Matei care este pentru el rețeta succesului, dar și cum reușește să-și împartă timpul între orele de la liceu, munca în laborator pentru competițiile la care participă, dar și pasiunile sale. În pofida programului încărcat, Matei le reușește pe toate. Tânărul chiar le recomandă și altor elevi să participe la cât mai multe activități extrașcolare. 

Proiectul pregătit de elevul clujean este unul interdisciplinar (chimie, biologie, geografie, fizică), specific domeniului de studiu protecția mediului.

Știri de Cluj: Matei, vreau să-mi povestești mai multe despre conferința la care ai fost, care au fost cerințele și cum ai reușit să iei medalia de aur? Ce proiect ai pregătit tu pentru această conferință?

Matei Rogozan: „Internațional Conference of Young Scientists" este o competiție internațională, în care mulți tineri de pe tot globul se strâng și își promovează cercetarea, cultura și tradiția. Anul acesta s-a desfășurat în Serbia, Belgrad. În acest concurs sunt mai multe ramuri, iar eu am participat la secțiunea Știința Mediului, cu un proiect numit „The influence of compost addition on nutrients and heavy metals content and mobility în agricultural soil” (trad. „Influența adaosului de compost asupra conținutului și mobilității nutrienților și al metalelor grele din solul agricol”).

Am depus foarte multă muncă de laborator, dar și de studiu, le-am și prezentat colegilor mei rezultatele obținute. Proiectul a început în luna decembrie, cu documentarea, mai apoi în luna ianuarie am început și experimentul practic. Ulterior, cu ajutorul profesorilor coordonatori am făcut analizele de laborator.

Pentru început, am prelevat probele de sol din satul Topa Mică, din comuna Sânpaul, județul Cluj, după aceea am făcut amestecuri cu diferite concentrații de compost: 20%, 30%, 40% și 50% compost și o probă cu 0% compost. Apoi am plantat 10 boabe de Triticum aestivum (n.r grâul comun european) și am făcut măsurători de creștere. Două săptămâni mai târziu am realizat măsurătorile în laborator. Am mineralizat probele de sol și plante cu apă regala și cu acetat de sodiu. Soluțiile au fost analizate cu ajutorul spectrometrului. Pentru a observa o potențială contaminare a stratului acvifer cu metale grele sau nutrienți, am folosit levigarea. 

Știri de Cluj: Te-ai gândit înainte să ajungi acolo că vei lua medalia de aur? Ai avut emoții?

Matei Rogozan: Munca pe care am depus-o, nopțile nedormite, împreună cu textele și cărțile pe care le-am studiat pentru a-mi realiza acest proiect m-au făcut să cred în forțele proprii și în proiectul meu. La început nu eram convins că voi lua medalia de aur, în schimb eram convins de faptul că voi primi o medalie, fie ea de argint sau bronz. Emoții nu am avut, pentru prezentare m-am pregătit temeinic, eram pregătit pentru orice întrebare pe care juriul o putea pune.

Proiectul lui Matei poate fi folosit pe scară largă, de către micii și marii fermieri

Am ales acest proiect deoarece consider că este util, nu numai din punct de vedere științific și teoretic, ci și practic, putând fi folosit pe scară largă de către micii și marii fermieri. Beneficiile acestei cercetări sunt: valorificarea bio-deșeurilor, creșterea gradului de fertilitate a solului, înlocuirea îngrășămintelor chimice cu îngrășăminte naturale, prietenoase cu mediul, creșterea valorii nutriționale a plantelor. 

baiatul.jpeg

Știri de Cluj: Cum te-ai pregătit pentru acest concurs? Ai avut nevoie și de o pregătire suplimentară, pe lângă orele de biologie pe care le ai la liceu?

Domeniul protecției mediului este unul foarte important, și adevărul este că, deși s-a implementat acea „săptămână verde” în programa școlară, acest lucru nu este suficient pentru educarea viitoarelor generații. Cred că ar trebui să avem implementate materii care să ne fie predate cu simț de răspundere și cu pasiune, deoarece toate științele: Biologie, chimie, fizică, geografie sunt corelate în această „protecție a mediului”. Am avut nevoie de multă documentare în plus, față de ce am învățat la școală, pentru că acolo nu e îndeajuns de aprofundată materia pentru nivelul acestui concurs, este doar pentru cultură generală. Ceea ce sigur, nu este neapărat un lucru rău, doar că nu e suficient pentru asemenea concursuri. 

Știri de Cluj: Câte ore pe zi petreci cu „manualul de biologie în mână”? Mai ai timp și de alte activități?

Matei Rogozan: În timpul meu liber îmi place să călătoresc, să descopăr noi locuri și noi activități. Aleg să petrec timpul meu liber cu prietenii, să îl fac să fie de calitate. Verile le petrec cel mai mult mergând în natură.

Știri de Cluj: Te-ai gândit la ce facultate vrei să te înscrii, vrei să rămâi în România sau să pleci în străinătate?

Matei Rogozan: După terminarea liceului doresc să continui dezvoltarea mea în știință și ingineria mediului la o facultate din Cluj-Napoca.

Știri de Cluj: Ce le-ai recomanda tinerilor care vor să obțină rezultate similare?

Matei Rogozan: Tinerilor care doresc să fie cercetători și nu numai le recomand să meargă la cât mai multe activități extrașcolare, școli de vară, tabere, seminarii și concursuri. Să se implice cât mai mult. Desigur, rezultatele mele se datorează și oamenilor care mă susțin, doresc să mulțumesc profesorilor coordonatori: Felicia Boar, Nicoleta Brișan, Carmen Roba, Felicia Floarea. 

​​Anul acesta lotul de elevi al României a obținut la etapa internațională a Concursului interdisciplinar „Internațional Conference of Young Scientists”, desfășurat la Belgrad,trei medalii de aur, două medalii de argint și premii la secțiunea postere, rezultatul fiind unul de excepție:

Protecția mediului:

  • Matei Rogozan,  clasa a XI-a,  Colegiul Tehnic „Ana Aslan, Cluj-Napoca, medalie de aur și premiu II la secțiunea postere, profesori coordonatori dr. Felicia BOAR, dr. Felicia FLOAREA, conf. dr. Nicoleta BRIȘAN, CS II dr. Carmen ROBA - Facultatea de Ştiinţa şi Ingineria Mediului, UBB, Cluj-Napoca;
  • Alexia Suciu, clasa a XI-a, Liceul Teoretic „Avram Iancu”, Cluj-Napoca, medalie de aur, profesor coordonator Roxana Roșca, Biolog principal Liliana JARDA – Grădina Botanică „Alexandru Borza” Cluj  Napoca;

Științele vieții:

  • Lotrean Darius, clasa a XII-a, Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca, medalie de aur, profesor coordonator Iris Müller, conf. univ. dr. Romana Vulturar, U.M.F. ,,Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca, 
  • Bledea Iulia, clasa a XI-a, Rus Maria Cassandra, clasa a XI-a Colegiul Național” Gheorghe Șincai” Cluj-Napoca, medalie de argint și premiu I la secțiunea postere, profesori coordonatori Ioana MIHACEA, dr.Lavinia MUREȘAN, lector dr.Paula PODEA, asistent dr. Alina FILIP, Facultatea de Chimie și inginerie chimică U.B.B. Cluj-Napoca;
  • Zirbo Oana-Maria, clasa a XI-a, Rednic Natalia, clasa a XI-a, Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca, medalie de argint și premiu III la secțiunea postere, profesor coordonator dr. Aldea Alexandrina; prof. univ. dr. Dan Cristian Vodnar, Tehn. Florica Ranga, dr. Adrian Martău, drd. Elemer Simon, drd. Amalia Nemeș, Institutul de Științele vieții USAMV Cluj-Napoca;

Informatică:

Neag Alexandru, clasa a X-a, Colegiul Național „George Coșbuc” Cluj-Napoca, premiu II la secțiunea postere, profesor coordonator Gabriel Teodorescu.

Comentarii Facebook