Premieră națională la Cluj: Consiliul Județean Cluj devine prima instituție publică complet digitalizată din România

Premieră națională: Consiliul Județean Cluj revoluționează administrația cu digitalizarea completă

Consiliul Județean Cluj a anunțat joi, 27 noiembrie, atingerea unui moment istoric pentru administrația publică din România: întreaga activitate de transmitere a documentelor către cetățeni poate fi realizată acum digital, prin intermediul platformei „Ghișeul Unic”. Astfel, Clujul devine prima instituție publică din țară complet digitalizată.

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a declarat azi:

„Asistăm la o adevărată revoluție administrativă, un moment extrem de important pentru care am muncit enorm în ultimii doi ani, în scopul de a digitaliza interacțiunea cu cetățeanul. Consiliul Județean Cluj este un organism dinamic și vizionar din acest punct de vedere, care a înțeles rapid că o instituție publică trebuie să lucreze pentru cetățean, nu invers. Astfel, ne-am implicat foarte mult în a găsi pârghii concrete prin care să aplicăm instrumentele tehnologiei actuale în activitatea administrativă, și de a găsi noi moduri de a eficientiza și respecta timpul valoros al cetățenilor. În mod cert, vremea hârtiilor, a dosarelor și a ștampilelor a trecut. Este vremea documentelor electronice cu flux digital, iar Consiliul Județean Cluj a făcut, iată, un pas uriaș spre viitor și înspre o administrație modernă”.

Digitalizarea proceselor administrative aduce multiple avantaje atât cetățenilor, cât și instituției:

  • ✅ economii substanțiale de timp pentru cetățeni și instituție

  • ✅ sporirea transparenței și, implicit, a încrederii în instituții

  • ✅ reducerea semnificativă a timpului de procesare a documentelor

Prin accesarea aplicației Ghișeul Unic (https://www.public.cluj.archi), clujenii pot obține documente precum avize, aprobări, documente urbanistice sau soluții pe documentele înaintate, atât de pe laptop, cât și de pe smartphone.

Alin Tișe subliniază:

„Avantajele nu sunt doar pentru cetățean. Acest sistem înseamnă și reducerea timpului de acoperire al documentelor, ceea ce duce la accelerarea activităților publice. Referindu-mă la recentul nostru experiment de black friday administrativ, vreau să subliniez că într-o singură zi au fost emise și soluționate un număr de 144 de acte de urbanism online, printre care certificate de urbanism, autorizații de construire, comunicări de începere/finalizare lucrări, drepturi de preemțiune, etc. Pot spune că oamenii au început să conștientizeze tot mai mult beneficiile extraordinare ale digitalizării serviciilor publice și eliminării hârtiilor, a cozilor de la ghișee și a multor alte inconveniente”.

Pentru a utiliza aplicația, cetățenii trebuie să își creeze un cont și să achiziționeze o semnătură electronică la prețul de un leu. Sistemul dispune de un mecanism de urmărire a trasabilității documentelor prin scanarea unui cod QR generat automat. De asemenea, cererile pot fi depuse și direct de pe telefon, similar platformelor de cumpărături online.

În perioada de tranziție, Consiliul Județean Cluj va menține posibilitatea depunerii documentelor în varianta clasică, încurajând totodată interacțiunea online pentru timpi reduși de emitere.

Procesul de digitalizare a fost realizat în urma unui acord cadru încheiat în 2024 cu o asociere din domeniul IT, care permite integrarea continuă de noi tipuri de documente și scalabilitatea sistemului la nivel național.

Comentarii Facebook