Metroul Clujului, de la vis la fiasco? Un fost deputat USR rupe tăcerea: „Mai bine o pauză onestă decât o cursă oarbă spre eșec”

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale Clujului (metroul) pare să fi intrat oficial pe linie moartă

Într-o postare sinceră și asumată, deputatul USR Viorel Băltărețu trage un semnal de alarmă și vorbește deschis despre cum s-au pierdut 300 de milioane de euro din PNRR, dar și despre logica rece a Bucureștiului, care pune în balanță prioritățile naționale versus promisiunile locale.

„Viorel, pune-te în locul meu…”. Așa începe realitatea dureroasă pe care parlamentarul o aduce în atenția publicului. Asta i-au spus, nu o dată, oameni de decizie de la centru, când a mers să ceară sprijin pentru proiectele Clujului. Dilema era clară: dacă ai avea 2,5 miliarde de euro, i-ai aloca pentru metroul unui oraș sau pentru autostrăzile care unesc provinciile istorice ale țării?

Răspunsul, deși greu de acceptat, e simplu: „Și, oricât de mult mi-aș dori ca metroul din Cluj să primească acești bani, n-am găsit un argument convingător care să răstoarne această logică. Pentru că vorbim de priorități naționale, nu doar locale.”, spune fostul deputat.

Situația metroului clujean, așa cum o descrie Băltărețu, este departe de optimismul afișat în campanii și pe rețelele sociale. Contractul de finanțare prin PNRR impunea un progres fizic de 50% până la finalul lui 2024. Realitatea? Nu s-au construit stații, proiectul tehnic e încă incomplet, iar banii, 300 de milioane de euro, s-au pierdut.

În loc să recunoască această realitate, Emil Boc preferă să inventeze un „dușman imaginar”, cum bine remarca Asociația Pro Infrastructură, și să dea vina pe alții. În loc să recunoască această realitate, Emil Boc preferă să inventeze un „dușman imaginar”, cum bine remarca Asociația Pro Infrastructură, și să dea vina pe alții. PR în loc de soluții.”, mai spune Băltărețu.

Alternativele de finanțare vehiculate în spațiul public? O glumă amară, susține Băltărețu. Programul Operațional de Transporturi e deja supracontractat de trei ori, iar certificatele verzi vin fără garanții și cu o concurență uriașă.

În tot acest haos, există o veste bună: centura metropolitană a Clujului are, totuși, șanse reale să fie finanțată. Însă și aici, succesul depinde de seriozitatea cu care este gestionat proiectul, iar precedentul nu inspiră încredere. „Adevărul? Nu există, în acest moment, nicio sursă concretă și garantată de finanțare pentru metrou. Iar timpul și banii se scurg în gol.” avertizează deputatul.

Soluția propusă? Suspendarea contractului, conservarea șantierului în condiții de siguranță și reluarea lucrărilor doar când există fonduri reale. O pauză asumată, nu o minciună întreținută cu optimism fals. „Clujul are nevoie de proiecte mari – dar și de decizii lucide și asumate. Nu de iluzii. Și cu atât mai puțin de „dușmani imaginari”. E timpul să spunem adevărul și să acționăm cu cap.”, încheie acesta postarea.

Comentarii Facebook