Duminica 28 Aprilie

Mall -ul și cartierul de lângă Expo Transilvania, lăudate de primar și consilieri. Șocant e că s-a cerut renunțarea la parcări! - FOTO


Proiectul mall-ului și a cartierului de locuințe, care vor fi realizate pe actualul amplasament al fabricii Sanex (Cesarom), a intrat în consultații în cadrul Comisiei de Urbanism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. Conform unor estimări făcute la această dezbatere, costul acestui proiect ar fi de aproape un miliard de euro.

Beneficiarii dețin deja 50% dintre avizele necesare, dar proiectul mai are de parcurs mulți pași, acum fiind punctul la care se discută Planul Urbanistic Zonal. Arhitecții de la Planwerk au prezentat în mare parte cum va arăta viitoarea zonă, unde acum este fabrica Cesarom, fosta Sanex.

Sunt circa 18 hectare de teren, dar am încercat să studiem un areal suplimentar de încă cinci hectare, pentru a asigura și evoluția pe viitor.

Acest amplasament are avantaje mari având legături de accesibilitate și oferă avantajele unui acces foarte facil la rețeaua publică de transport. Întregul ansamblu este axat pe deplasări pietonale. 

Mai sunt propuse încă două legături transversale, care fac legătura între strada Plevnei și culoarul de mobilitate (pe lângă calea ferată, ce va fi construit de Primăria Cluj-Napoca), iar una dintre legături va fi printr-un tunel (între punctele roșii).

Capture4.JPG

Va exista un centrul modal de transport și un centru urban de cartier.

Capture7.JPG

În plus, 30% din suprafața totală a ansamblului va fi verde. Actuala suprafață verde are 13.000 de mp, iar aceasta va fi păstrată. Cel mai important spațiu verde se află pe acoperișul centrului comercial și va fi accesibilă prin zone de acces.  

O altă promenadă pietonală se desfășoară de la est la vest si deservește zona rezidențială și centrul comercial. Va avea o ampriză de 30 de metri lățime, ca și bulevardele mari din Cluj-Napoca. 

Capture6.JPG

Două elemente de arhitectură industrială vor fi păstrate, un castel de apă și un furnal. Castelul de apă va fi înglobat într-o pasarelă. 

Capture9.JPG

La Nord și la Vest va fi o zonă mixtă, dar predominant rezidențială, la sud va fi o zonă de birouri și la mijloc ca fi ansamblul comercial. Pe o parcelă de 6700 de metri pătrați va fi făcută o școală, care va fi cedată administrației locale”, a spus arhitectul Planwerk. 

Capture12.JPG

Primarul Emil Boc a apreciat faptul că arhitecții au venit și au spus ce oferă orașului acest proiect și au pus mai puțin accent pe beneficiile celor care investesc. 

Arhitectul șef al Primăriei Cluj-Napoca, Daniel Pop, a cerut câteva lucruri: ”Am avut observații punctuale. Apropierea prea mult a zonei rezidențiale spre Plevnei. Este acolo o clădire de 12 etaje, pe care am recomandat să o mutați. Mai bine îi stă ca clădire dominantă într-o zonă mai bine vascularizată din punct de vedere al mobilității. În plus, să îndepărtați clădirile mai mult”. 

Spațiul verde al proiectului cu tot cu zona de pe acoperișul mall -ului va ajunge la 40% din totalul suprafeței. Legea spune că proiectul trebuie să aibă 30% pe solul natural, adică nu sintetic. 

Vă felicit pentru cum e gândit proiectul, că nu dărâmați turnul de apă. Am văzut astfel de proiecte în Dubai, cu zone înierbate și aici trebuie să luăm în calcul și percepția oamenilor când se vor plimba pe aceste străzi. 

În plus, vreau ca școala care se va face acolo să fie mult mai mare, să aibă mai multe etaje și o cantină, pentru că va deservi toată zona, inclusiv strada Plevnei și cartierul Someșeni”, a declarat consilierul local Adriana Cristian. 

Activistul civic Adrian Dohotaru a propus ca blocurile să nu aibă mai multe de 10 etaje și parcările să fie desființate. ”Trebuie să discutăm de un nivel de înălțime sub 10 niveluri pentru o mai bună calitate a vieții.

De asemenea, cred că trebuie schimbat regulamentul de parcări și să renunțăm la parcări. Aș miza pe un număr mai mic de parcări, pentru a favoriza partea pietonală. Dacă ducem 5000 de mașini acolo, orașul va fi înghesuit și poluat. Zona va avea o parcare cu 5000 de locuri și dacă e după mine aș face mult mai puține, chiar deloc”, a spus Adrian Dohotaru.

Primarul Emil Boc a spus că trebuie gândit numărul de parcări, dar viceprimarul Dan Tarcea i-a atras atenția că totuși acolo e un centru comercial și accesul se face cu mașina. ”Nu se poate fără parcări și nici cu reducerea lor, pentru că acolo oamenii vor merge la centru comercial și la cumpărături”, a spus Tarcea, care l-a contrazis pe Emil Boc. 

Ideea este de descentralizare a orașului. Să nu meargă toți la același centru comercial, ci la cel lângă care locuiesc. Cei care vor să meargă în altă parte, să ia transportul în comun”, a precizat primarul Emil Boc.

Comentarii Facebook