Joi 19 Septembrie

Anchetă în privința JAFULUI de pe drumul Răchițele - Ic Ponor! Lipsesc 16 milioane de lei

 

Instituțiile statului au fost sesizate de Consiliul Județean Cluj în privința drumului Răchițele - Ic Ponor, unde a lucrat o firmă de casă a PDL. Lucrurile care ies la iveală arată că banii publici s-au ”scurs” în buzunarele private.

 

Am făcut o expertiză și lucrurile nu arată deloc bine acolo. Nu au fost respectate anumite cerințe din proiectul tehnic. Am înștiințat Ministerul Dezvoltării pentru a găsi soluții pentru a continua acest proiect.

 

Noi ne-am făcut documentația pentru a ne îndrepta împotriva celor care nu au respectat legislația și caracteristicile tehnice ale proiectului. Am sesizat instituțiile statului”, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Ioan Oleleu, joi seara, la emisiunea Știri de Cluj LIVE

 

În urma expertizei efectuată de experții de la Facultatea de Construcții din Iași s-a stabilit că firma MBS Group din Turda a folosit betoane mai ieftine, prejudiciul fiind de 5,5 milioane de lei. Jaful din banii publici nu se oprește aici. La suma licitată, în 2009, pentru construirea drumului, 34,4 milioane de lei, Consiliul Județean Cluj, condus atunci Alin Tișe, a mai plătit încă 12 milioane de lei. Decizia a fost luată în 2011, printr-un act adițional, iar banii urmau să fie folosiți pentru costrucția de poduri. Aceste poduri au fost ”uitate” în proiectul inițial, cu toate că fără ele nu se putea termina drumul. Interesant este că nici cele 12 milioane nu au fost folosite, fiind ”pierdute” în conturile MBS Group.

 

Din cele 12 milioane de lei au revenit în bugetul nostru numai un milion de lei. Nu se pune problema că s-au evaporat. Se pune problema de a se verifica dacă s-a respectat legea. Noi am refăcut partea de licitație pentru cele 9 poduri și el au fost adjudecate și sunt executate la un preț de 3,9 milioane de lei, deci o diferență foarte mare de la 12 milioane de lei la 3,9 milioane de lei. Proiectul a pornit cu 34 de milioane de lei, dar au uitat să treacă podurile și s-a mai plătit încă 12 milioane de lei. Consiliul Județean Cluj a plătit în total 44,6 milioane de lei, fără ca drumul să fie refăcut”, a mai spus Oleleu.

 

O expertiză realizată pentru a stabili calitatea lucrărilor și a materialelor de construcții folosite la drumul Răchițele - Ic Ponor a scos la iveală faptul că betonul folosit este de slabă calitate și nu corespunde cu cel din proiect.

 

Dimensiunile jafului nu au fost încă stabilite, dar experții de la Facultatea de Construcții din Iași au ajuns deja la concluzia, în urma unor încercări de laborator ale probelor prelevate din teren. Concluzia este că la 16 probe din 20 prelevate, betonul folosit este de slabă calitate și nu face parte din clasa de calitate cerută de proiect și caietul de sarcini. 

 

Specialiștii au prelevat probe din piese prefabricate și din betonul turnat la fața locului de muncitorii firmelor care au câștigat licitația. Concluzia este șocantă. Surse din cadrul Consiliului Județean Cluj susțin că betonul folosit pentru turnarea rigolelor trebuia să facă parte din clasa C35/45, dar în realitate testele au demonstrate că face parte din clasa C16/20. Zidurile de sprijin trebuiau construite cu beton din clasa C25/30 sau C35/45. În realitate, betonul folosit este tot din clasa C16/20. Specialiștii de lași au mai găsit nereguli la camerele de cădere a apei, care fac parte din sistemul integrat de preluare a apelor pluviale, care trebuiau construite cu un beton din clasa C35/45, dar în realitate betonul pus în operă este de mai slabă calitate.

 

Experții de la Iași au atras atenția că folosirea altor tipuri de betoane va duce la o diminuare considerabilă a perioadei de garanție. 

 

Dincolo de aspectul tehnic invocat de experți, Consiliul Județean Cluj și mecanismele de control al fondurilor europene au acum obligația de a verifica dacă s-a decontat prețuri pentru betoane de calitate și rezistență superioară, iar la fața locului a fost pus în operă un beton de calitate mult inferioară. Prețul folosite de marii producători de beton pentru un metru cub de beton din clasa C16/20, este cuprins între 180 și 200 de lei, în timp ce pentru un metro cub de beton din clasa C35/45, este cuprins între 240 și 270 de lei. 

 

Caietul de sarcini pentru construcția drumului Răchițele - Ic Ponor arată că pentru construcția rigolelor, a zidurilor de sprijini și altor lucrări este necesară o cantitate de 54.000 de mc. de beton. Diferența de preț dintre cele două tipuri de betoane, conform preturilor de pe piață, este de 5 milioane de lei, circa 120 de lei la mc de beton.

 

Surse din cadrul Consiliului Județean Cluj susțin că, în 2011, instituția condusă atunci de democrat liberalul Alin Tișe, a fost de acord cu majorarea prețului la această lucrare cu suma de 12 milioane de lei. La vremea respectivă s-a spus că aceste lucrări suplimentare constau în lucrări de drumuri, lucrări de scurgere a apelor, lucrări de sprijinire, lucrări de podețe și amenajări de teren. În realitate, în timpul derulării proiectului, Uniunea Europeană a schimbat normativul care se referă la calitatea betonului folosit pentru anumite lucrări. La scurt timp, proiectul fost revizuit în sensul că pentru lucrările pomenite mai sus, constructorului i s-a impus folosirea unui beton de calitate superioară, din clasa C25/30 sau C35/45. 

 

Licitația pentru construcția drumului Răchițele – Ic Ponor a fost organizată în anul 2009, și a fost câștigată de firma MBS Group din Turda, care în prezent a intrat în insolvență. Societatea a fost catalogată de presă ca făcând parte dintr-un grup de firme agreate de PDL pentru câștigarea unor contracte cu statul, de peste 50 de milioane de euro. 

 

Prețul foarte mic oferit de societatea MBS Group, o firmă apropiată de PDL, și care a câștigat contracte importante în valoare de peste 50 de milioane de euro, a fost de aproximativ 34.4 milioane de lei, un cost foarte mic cu care nu se putea construe cei 20 de kilometri de șosea.

 

Licitația pentru drumul turistic Ic Ponor a fost făcută de fostul președinte al Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe. La licitația inițială din 2009, asocierea condusă de firma MBS Grup a câștigat cu suma de 8 milioane de euro, dar, după 2 ani de muncă ”intensă”, Consiliul Județean Cluj a fost informat că s-a reușit modernizarea a numai 5 kilometri. Prin contract asocierea avea obligația să termine proiectul în 18 luni de la semnarea acestuia, adica 1 ianuarie 2011.

 

Din aprilie 2011 lucrările au stagnat timp de aproape un an din cauza unei gafe de proporții, proiectanții nu au prevăzut și podurile necesare pe acest drum finanțat din fonduri europene. 

 

Firma MBS Group, care a câștigat licitația, este detinută de fostul consilierul local PDL din Turda, Gabriel Silagyi și a câștigat în perioada 2010 - 2011 contracte cu statul în valoare de 50 de milioane de euro pentru construirea unor patinoare din plastic în valoare de 150 de mii de euro fiecare. 

Comentarii Facebook