Activist civic: „Boc ne servește o nouă găselniță retorică – Metroul intră în faza subterană. În realitate, puțul n-are șanse să fie gata anul acesta!”

Activist civic: „Boc ne servește o nouă găselniță retorică – Metroul intră în faza subterană. În realitate, puțul n-are șanse să fie gata anul acesta!”

Citește și :

VIDEO. A început construcția puțului pentru metroul de la Cluj. Constructorul recunoaște: „Nu putem spune încă, când vor putea fi coborâte cârtițele” - Ştiri de Cluj

Activistul civic Szakáts István lansează o nouă serie de critici dure la adresa primarului Emil Boc, acuzându-l că a prezintă în mod eronat progresele legate de proiectul metroului clujean. În opinia acestuia „faza subterană” a metroului, se dovedește a fi mai mult o „găselniță retorică” decât o realitate palpabilă. În loc să adreseze date precise, primarul „ne servește un discurs populist, fără a oferi răspunsuri clare și fundamentate”, consideră activistul.

Szakáts István îi răspunde astfel primarului Emil Boc că anunțul că „metroul intră în faza subterană”, nu reflectă realitatea stadiului proiectului. „Dacă-l lăsați să vă servească și acest bullshit, să vă fie de bine”, spune activistul, care detaliază pașii reali ai proiectului, explicând că „faza subterană” reprezintă de fapt doar un termen gol de conținut.

1. Puțul de lansare nu va fi gata în 2025

Conform estimărilor prezentate de Szakáts Istvan, „Așa-zisul Puț de Lansare”, o componentă esențială a proiectului, nu va fi completă în anul 2025, așa cum ar dori primarul să credem. „Va fi gata, în cel mai optimist scenariu, prin februarie 2026, dar mai realist, prin aprilie-mai 2026”, afirmă activistul. El subliniază că până atunci „puțurile sunt doar niște gropi nesăpate, iar betonarea lor nu va începe în curând”, făcând apel la cetățeni să întrebe autoritățile pentru clarificări legate de termenele reale.

„Ia întrebați-l pe domnul Boc - direct pe șantier, sau de ce nu, în comentariu la postarea sa fulminantă de pe Fb: dom’ primar, nu vă supărați, care este data - conform Planificator (pe care, conform contract, antreprenorul vi l-a predat acum un an și jumătate, hehehe, o laie) la care fundul acestui Puț de Lansare va fi betonat? Ăăăăă.... ăăă...... nimic? Ok, vă zic eu: prin primăvară 2026. Bun”, continuă Szakáts.

2. Cârtițele nu vor fi asamblate până în 2026

Un alt punct criticat de activist se referă la „cârtițele”, echipamentele de foraj subteran, care nu vor putea fi folosite prea curând. „Cârtițele noastre minune nici măcar nu vor fi asamblate până în vara lui 2026”, afirmă Szakáts, adăugând că este mai realist să ne așteptăm ca acestea să fie montate în toamna anului 2026 sau chiar mai târziu. „În acest moment, nu sunt soluționate problemele esențiale, cum ar fi furnizarea energiei electrice necesare cârtițelor. Nu există avize pentru curent și nici transformatoare care să susțină aceste echipamente.”

„Cârtițele noastre minune (acum moaște înfășurate în nailon albastru) nici măcar nu vor apuca să fie asamblate până în vara 2026 - asta optimist, dar mai realist, prin toamnă, sau și mai realist, poate la anu'. Distinși cetățenii bine informați, să știți că după ce s-a făcut puțul acela de lansare, mai urmează niște faze: Prima dată trebuie aduse și instalate niște macarale. Apoi, trebuie coborâte cu ele, în groapă, elementele cârtițelor. Abia apoi vine asamblarea propriu-zisă. Și apoi, testarea cârtițelor. Dar surpriză: cârtițele alea cer curent. Mult curent. Or, la această oră turci nici măcar nu au habar de unde o să aducă între 2 și 5 megaWați de curent, asta per cârtiță (!). Avize? În plop. Transformatoare? Nici măcar în plan. Montatul lor? Fata fetei morgana. Așa că, onorați cetățeni (între care și presari la fața locului), uite încă o tandră”

3. PNRR-ul – deadline-ul nu va fi respectat

Un alt argument adus în discuție este legat de fondurile europene prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență), care trebuie utilizate până în iulie 2026 pentru a finanța proiectele de infrastructură. „Ca să obțină bani din PNRR, cârtițele ar trebui să sape aproape 8 kilometri până în 31 iulie 2026”, explică Szakáts. Însă, având în vedere că echipamentele de foraj nu vor începe să lucreze la timp, este puțin probabil ca acest termen să fie respectat.

De asemenea, problema principală o constituie faptul că stațiile importante, precum „Copiilor”, nu vor fi finalizate la timp. „Stațiile care trebuiau să fie finalizate până în iulie 2026 nu au nici măcar banii alocați. Banii existenți sunt suficienți doar pentru săparea puțului și instalarea cârtițelor”, arată activistul.

4. Întrebări care rămân fără răspuns

Szakáts face apel la cetățeni și jurnaliști să adreseze întrebări clare primarului Emil Boc, mai ales legat de termenele și jaloanele proiectului. „Întrebați-l pe domnul primar, conform Planificatorului, care sunt termenele exacte la care vor fi gata stațiile. Când se va finaliza stația «Copiilor»? Dar celelalte stații, cum sunt «Sănătății», «Prieteniei» sau «Mănăștur»?”, întreabă activistul.

Potrivit acestuia, realitatea este că „nu vom avea nici măcar 10% din stații finalizate până în 31 iulie 2026, iar tunelurile săpate vor fi aproape inexistente”.

„PNRR-ul, iată, se termină în 31 iulie 2026. Iar ca “metroul clujean” să capete vreun șfanț din PNRR, până-n sfârșit de iulie 2026 cârtițele ar trebui să sape aproape 8 kilometri. Dar ast încă o laie. În realitate, cârtițele nici măcar nu vor porni până la sfârșitul PNRR, iar asta dintr-un motiv foarte simplu. Cârtițele, odată pornite, ar trebui să aibă măcar șanse să ajungă la următoarea stație (în cazul nostru “Copiilor”) ca să nu stea împotmolite în subteran, riscând să rămână blocate acolo pe vecie. Dar stai, oare se face stația cea, Copiilor? Nici vorbă. Pentru că banii. Pentru construcția stației. Nu sunt nici măcar alocați. În sensul că CANCI absolut. Banii de acum abia ajung ca turcii să termine de săpat Puțul și să bage cârtițele. De săpat? Ioc. De construit ÎNCĂ o stație? Nici gând.  Așa că, onorați cetățeni (între care și presari la fața locului), uite încă una tandră.

Sugestie: ia întrebați-l pe domnul Primar - la fața locului, sau de ce nu, pe Fb: dom’ primar, care sunt, concret, jaloanele asumate în PNRR pentru “metroul clujean”, în termen de număr stații și kilometri de tunel săpați? Cât vom îndeplini din acestea până-n 31 iulie 2026? Auzim? Nimic? Hai că vă zic eu: poate-poate o zecime din stații și 0% din tunel. Și apoi încă o încă o Sugestie: ia întrebați-l pe domnul Primar: dom’ primar, conform Planificatorului din dotare, când concret știți că va fi gata stația “Copiilor”? Dar “Sănătății”? Dar “Prieteniei”? “Natura Verde”? “Mănăștur”? “Sfânta Maria”? Nu cumva TOATE trebuiau să fie gata în iulie 2026?  Hai să vedem ce răspunde. Iar până așteptăm, hai încă o încă o încă o bonus Sugestie: 

-dom’ primar, oare proiectul asta chiar este “în grafic”? Mai ziceți-ne odată vă rugăm acel da hotărât”.

Szakáts István trage un semnal de alarmă asupra unui proiect care, din punctul său de vedere, este mai mult o promisiune electorală decât o realitate tangibilă. Așadar, dragi con-clujeni. Aș putea să continui cu argumente pe încă câțiva kilometri de scrollbar. Dar e destul. Point is: o înghițiți și pe asta? Ok, băgați. Vă mai tot aduce șăfu' de la popotă. Sau poate totuși spunem că e destul” 

Clujenii sunt așteptați să își formeze propriile păreri și să continue să pună întrebări despre viitorul metroului.


Comentarii Facebook