Ministrul Educației spune acum că „înțelege prea bine” sistemul preuniversitar, deși recunoștea recent că nu îl cunoaște complet. Ce s-a schimbat
Ministrul Educației, Daniel David, susține că are „o înțelegere profundă” a învățământului preuniversitar din România, deși în debutul mandatului său, în ianuarie 2025, declara deschis că nu cunoaște în detaliu acest lucru
Între timp, însă, discursul s-a schimbat, în plin context de reforme și tensiuni generate de controversata Lege Bolojan, asumată prin răspundere guvernamentală.
„Din păcate înțeleg prea bine, asta este problema. Știu ce înseamnă norma, știu ce înseamnă sistem”, a spus David într-o intervenție în direct la Antena 1, joi, referindu-se la sistemul preuniversitar, o zonă pe care anterior o numea mai puțin familiară. Declarația a venit ca reacție la valul de critici apărute în spațiul public, atât din partea cadrelor didactice, cât și a părinților și sindicatelor.
Într-un comunicat oficial transmis ulterior de Ministerul Educației, mesajul a fost consolidat: „Eu cunosc bine sistemul educațional (preuniversitar/universitar) și de cercetare și știu cum se vede și din interior, dar și din exterior. Așa că înțeleg distorsiunile ambilor actori, din interior și din exterior, care se exprimă frenetic în aceste zile și încerc să le corectez.”
Totuși, această poziție contrastează cu declarațiile sale din ianuarie, la preluarea mandatului. Atunci, într-o conferință de presă, fostul rector al Universității Babeș-Bolyai spunea că nu are o imagine completă asupra învățământului preuniversitar și că va învăța în mers, recunoscând interesul masiv al societății față de această zonă: „Când am venit ministru știam cele trei componente, dar nu știam interesul atât de mare din partea publicului și a presei pentru zona preuniversitară, care este o zonă pe care sigur, ca rector, o cunosc, nu am pretenția că o cunosc extraordinar de bine, o cunosc bine și încep să o cunosc și mai bine ca ministru.”, a spus David.
În primele luni de mandat, Daniel David și-a exprimat mai des înclinația spre educația universitară și cercetare, domenii pe care le stăpânește mult mai bine: „Nu am venit să schimb lucrurile, nu am venit să le continui exact cum a fost făcute, dar orice schimbare trebuie justificată. În baza raportului pe care o să-l am în luna mai, putem discuta alte abordări pe termen mediu și lung.”
Aceste declarații vin pe fondul controverselor generate de reforma educației preuniversitare, inclusiv pe tema salariilor și a statutului profesorilor. În ciuda unei poziții inițial mai rezervate, ministrul pare acum decis să își asume responsabilitatea de a schimba sistemul din temelii.
4 Comentarii