Daniel David semnează noile planuri-cadru. Cum vor arăta orele și specializările începând din 2026: „Procesul de elaborare a fost unul complex”

Ministrul Educației și Cercetării a marcat vineri un moment important pentru sistemul educațional românesc, semnând oficial noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, o reformă majoră care a fost așteptată

Această decizie, anunțată după o întâlnire cu reprezentanți ai sindicatelor, părinților și elevilor, aduce o schimbare binevenită, aliniind în sfârșit planurile liceale la cele gimnaziale, care au fost actualizate încă din 2016.

Până acum, un decalaj de patru ani între curriculumul gimnazial și cel liceal crea un dezechilibru în parcursul educațional al elevilor. Noua structură vrea să elimine această discontinuitate, oferind o listă clară a disciplinelor studiate în liceu, însoțită de un număr precis de ore săptămânale alocate fiecărei materii. Ordinul semnat de ministru urmează să fie publicat în Monitorul Oficial, făcând astfel noile reglementări oficiale și aplicabile.

Daniel David a explicat că procesul de elaborare a fost unul complex și a durat mai multe luni, începând cu lansarea unei prime variante în dezbatere publică încă din ianuarie 2025. „Am primit o mulțime de feedback-uri și o mulțime de sugestii pe care, cât am putut, le-am integrat și, în final, am încercat să țin un echilibru între sugestiile primite.”, a declarat ministrul.

El a subliniat patru aspecte cheie ale noilor planuri-cadru:

  • Profilurile și specializările sunt mult mai bine definite și structurate față de vechile planuri sau față de variantele prezentate inițial.
  • Există un grad mai mare de descentralizare, permițând școlilor să adapteze anumite ore în funcție de specificul local și opțiunile elevilor.
  • Orele descentralizate nu sunt tăiate, ci flexibile, lăsând loc pentru activități suplimentare alese la nivel de școală și profil.

Acesta reprezintă doar primul pas în procesul amplu de reformă, care va continua prin elaborarea de programe noi, colaborând cu specialiști din învățământul preuniversitar, universitar și Academia Română, pentru a asigura o tranziție mai bună de la liceu la facultate.

În plus, ministrul a menționat că un sfert din timpul de studiu va fi dedicat consolidării cunoștințelor, activităților și aplicării practice a informațiilor în viața de zi cu zi, un pas important pentru creșterea calității educației.

Pentru ca această schimbare să fie pusă în practică, în următoarea perioadă vor fi elaborate manualele corespunzătoare noilor programe, iar profesorii vor beneficia de pregătire specifică pentru a le putea implementa eficient. Noua structură va intra în vigoare începând cu anul școlar 2026, oferind elevilor o experiență educațională modernizată, mai flexibilă și mai adaptată nevoilor lor.

Comentarii Facebook