Metroul Clujului riscă să fie „cel mai scump eșec administrativ”. Conflict de interese: „Cine supervizează lucrările a făcut și studiul de fezabilitate”

Metroul din Cluj, în pericol să devină cel mai scump eșec administrativ din istoria orașului. Consilier local USR: „Proiectul nu are finanțare clară și nici control independent”

Metroul clujean, cel mai mare proiect de infrastructură anunțat vreodată în municipiu, riscă să ajungă un eșec costisitor, acuză Alexandra Oană, consilier local USR. Aceasta afirmă că, deși au trecut doi ani de la semnarea contractului, administrația locală nu poate preciza nici astăzi cât s-a realizat efectiv și din ce surse vor fi asigurate banii necesari lucrărilor.

„Metroul clujean este în pericol să devină cel mai scump eșec administrativ din istoria orașului. Nu o spunem noi, ci specialiști din infrastructură”, a transmis Alexandra Oană într-o postare publică.

În ultima ședință a Consiliului Local Cluj-Napoca, consilierul a adresat două întrebări esențiale: care este stadiul real al proiectului și care sunt sursele sigure de finanțare. Potrivit acesteia, Primăria nu a oferit niciun răspuns concret.

„În ultima ședință de Consiliu Local, am întrebat administrația două lucruri esențiale: cât s-a realizat efectiv din proiectul metroului și care sunt sursele reale de finanțare? N-am primit niciun răspuns, deși au trecut 2 ani de la semnarea contractului”, spune Alexandra Oană.

Asociația Pro Infrastructură a confirmat, la rândul său, că proiectul are probleme majore.

Ieri, Asociația Pro Infrastructură a confirmat temerile noastre. Proiectul are probleme grave:

▪️Nu există un grafic de execuție

▪️Metroul nu are finanțare securizată

▪️Supervizarea e în conflict de interese 

 Alexandra Oană, consilier local USR Cluj, subliniază câteva aspecte: „Nu știm cât s-a avansat la metrou. În ianuarie 2025 gradul de execuție era de 0,3%. A fost ultima dată când s-a comunicat oficial o cifră. De atunci, Primăria refuză să mai răspundă la această întrebare - fie că o adresăm în scris, fie că întrebăm în plenul Consiliului. Nu știm de unde vin banii. Singura sursă de finanțare certă a fost PNRR-ul, cu  300 milioane de euro. Dar acești bani sunt ca și pierduți din cauza întârzierilor. Celelalte surse: bugetul național, obligațiunile verzi, fondurile europene din programul POT există doar în teorie: proiectul nu apare în lista de priorități ale Guvernului, banii din obligațiuni verzi se împart între multiple proiecte, prioritare fiind cele de mediu, iar pentru banii europeni din programele operaționale concurența este uriașă, iar prioritate au proiectele în stadii avansate. Nu știm cine răspunde pentru ce se întâmplă pe șantier”.

„Proiectul nu apare în lista de priorități ale Guvernului, banii din obligațiuni verzi se împart între mai multe proiecte, prioritate având cele de mediu, iar pentru fondurile europene concurența este uriașă”, avertizează Oană.

O altă problemă gravă ține de controlul calității. Supravegherea lucrărilor a fost atribuită companiilor Systra și Metrans, aceleași care au realizat studiul de fezabilitate.

„Cei care ar fi trebuit să supervizeze lucrările și să tragă semnale de alarmă - Systra și Metrans - sunt în conflict de interese fiindcă tot ei au livrat și studiul de fezabilitate.  Cu alte cuvinte, corectarea greșelilor e în sarcina celor care le-au făcut. Și pentru această „verificare” vor încasa în jur de 40 de milioane de euro. Acest lucru nu este doar un conflict de interese, ci o vulnerabilitate majoră pentru întregul proiect!  Dacă aceiași actori sunt și proiectanți, și supervizori, cine veghează asupra respectării calității lucrărilor și a normelor de siguranță?  Cine semnalează problemele? Și cine își asumă greșelile? , se întreabă consilierul USR.

Aceasta consideră că situația reprezintă o vulnerabilitate majoră pentru întregul proiect, punând în pericol calitatea execuției și siguranța lucrărilor.

În final, Alexandra Oană solicită transparență totală și măsuri urgente:

  • Publicarea graficului de execuție al metroului și a tuturor contractelor și termenelor.

  • Clarificarea și eliminarea conflictului de interese dintre proiectant și supervizor.

  • Numirea unui manager de proiect independent, care să reprezinte interesele orașului.

„Clujenii merită să știe adevărul despre cel mai mare proiect de infrastructură din istoria orașului. Dacă acest proiect eșuează, nu doar că pierdem fonduri europene, ci riscăm să blocăm orașul ani de zile în șantiere abandonate și să împovărăm bugetul pentru o generație întreagă”, a avertizat Alexandra Oană.



Comentarii Facebook