Intelectualii clujeni zboară cu avionul la București de 90 de ani: Atunci era mai ieftin să mergi în capitală cu avionul decât cu trenul, la clasa a II a
Zburând în trecut: Acum 90 de ani, Cluj – București era mai ieftin cu avionul decât cu trenul
Într-o Românie interbelică în care călătoria cu trenul era norma, pe 1 mai 1933 s-a întâmplat ceva remarcabil: a decolat primul zbor comercial regulat între București și Cluj. Poate părea greu de crezut astăzi, dar zborul cu avionul era nu doar mai rapid, ci și mai ieftin decât mersul cu trenul.
La acea vreme, un bilet de avion Cluj – București costa 782 de lei, sumă care includea și prima de asigurare. În schimb, același drum cu trenul, la clasa a II-a, costa în jur de 880 de lei. Practic, cu avionul economiseai 100 de lei – și câteva ceasuri bune din viață.
Cursele erau operate de L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat), prima companie aeriană națională, fondată în 1930. Se zbura cu avioane Junkers 13, elegante și modeste, cu doar 5 locuri. Decolarea din București se făcea la ora 7:30 dimineața, iar aterizarea în Cluj, pe aerodromul din Someșeni, la 9:45. La dus și la întors, zborul dura fix 2 ore și un sfert – o performanță impresionantă pentru vremea aceea.
Imagine cu prima clădire a Aeroportului Cluj

Dar cum a fost posibil ca zborul să fie mai ieftin decât trenul?
Explicația ține de contextul economic și politic al vremii. România anilor ’30 dorea să se modernizeze rapid, iar dezvoltarea aviației civile era văzută ca un simbol al progresului național. Statul susținea financiar compania L.A.R.E.S., oferind subvenții care făceau biletele de avion accesibile. În plus, infrastructura feroviară era suprasolicitată și, paradoxal, mai scumpă pentru călători, în special pe rute lungi.
Dar povestea aeroportului clujean începe chiar mai devreme. În 1917, în plin război mondial, autoritățile maghiare au construit primul aerodrom militar în lunca Someșului Mic. În 1932, acesta a fost transformat în aeroport civil. A urmat o perioadă de pionierat aeronautic: în aprilie 1932 se făceau primele zboruri ocazionale de pasageri, iar în 1933 se deschidea oficial linia Cluj – București.
Inaugurarea festivă a avut loc la 2 iunie 1933, în prezența prefectului Liviu Dan și a primarului Victor Deleu. A fost un eveniment de anvergură: Clujul intra pe harta aeriană a României, iar curând și pe cea europeană. Doar câteva luni mai târziu, pe 11 septembrie, aeroportul Someșeni devenea Aeroport Vamal Internațional. Primele zboruri internaționale au fost operate de compania C.S.A. Czech Airlines, pe ruta Praga – Cluj – București, cu avioane Avia-Focker de 8 locuri.
Anii ce au urmat au adus noi rute și mai mult personal, de la cei 6 angajați din 1934 la 16 în 1939, când s-a inaugurat și primul terminal de pasageri.
De atunci, s-a zburat peste timp, peste regimuri politice, peste granițe și continente. Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a atins în 2010 primul milion de pasageri anual, iar în 2017 a trecut de 2 milioane. Înainte de pandemie, traficul depășise 3 milioane de pasageri, iar aeroportul deservea 45 de destinații din 20 de țări. În 2021, Clujul a fost desemnat „Cel mai bun aeroport din Europa” (categoria sub 5 milioane de pasageri), de către Consiliul Internațional al Aeroporturilor, la Geneva.
Dar poate cea mai frumoasă amintire rămâne aceea că, în urmă cu exact 90 de ani, românii au avut șansa să aleagă avionul în locul trenului – și să economisească bani. O lecție simpatică de istorie și o dovadă că, uneori, viitorul chiar vine cu aripi.
6 Comentarii