Gigantul auto chinez BYD, înmatriculări ZERO la Cluj. După ce au anunțat ca sunt un „tsunami” și vor fi numărul 1 în scurt timp, startul a fost timid
BYD debutează timid pe piața din România și la Cluj, cu rezultate modeste în primele luni
Producătorul chinez de automobile BYD, care și-a anunțat intrarea oficială în România în aprilie, nu reușește deocamdată să atragă un volum semnificativ de clienți. Deși a semnat parteneriate cu dealeri și are o echipă dedicată importului și distribuției, prezența concretă pe piață este redusă, iar cifrele de înmatriculare rămân extrem de scăzute.
Unul dintre motivele pentru această pornire lentă l-ar reprezinta lipsa unui program național de subvenționare, precum Rabla, care ar fi putut face modelele BYD mai accesibile. În lipsa acestuia, potențialii cumpărători ezită, mai ales în condițiile în care rețeaua de reprezentanțe nu este încă funcțională.
Vânzările au debutat în mai 2025, dar fără un sprijin logistic solid: automobilele ar fi expuse cu precădere în centre comerciale, nu în showroom-uri dedicate. Un dealer care a început deja colaborarea cu BYD a declarat pentru Profit.ro:
„Dealerii nu au fost condiționați de construirea unui showroom pentru a semna contractele cu BYD, ci au apelat la cea mai simplă soluție, expunerea mașinilor în mall, cu costuri foarte mici, dar cu rezultate destul de slabe.”, a declarat pentru profit.ro un reprezentant al unui dealer care vinde și mașini BYD.
Același dealer recunoaște dificultățile:
„Deocamdată, cererea nu este atât de mare, chiar dacă a existat interes din partea clienților. Fără Rabla nu ne așteptăm la vânzări foarte mari.”
Datele din sistemul de înmatriculări confirmă începutul ezitant. În mai, doar un model BYD Seal a fost înregistrat — în Constanța — iar în iunie, aceeași situație s-a repetat cu un alt Seal înmatriculat în Brașov. Niciun model nu apare înregistrat în aprilie, luna lansării. De notat că modelele expuse public nu sunt omologate pentru test drive, fiind neînmatriculate.
Coordonarea operațiunilor pentru România este supervizată de Stella Li, vicepreședinta BYD pentru Europa, iar local, conducerea este asigurată de Andrei Duică, fost angajat al Trust Motors și Porsche România. Acesta declara la lansare:
„Suntem ca un tsunami. Vom fi numărul unu, în România. Mă aștept să ajungem acolo în mai puțin de cinci ani.”
Strategia pentru piața europeană include promovarea modelului Dolphin Surf, derivat din Seagull-ul chinezesc, însă la un preț adaptat Europei — 22.800 euro în România — semnificativ mai mare decât liderul segmentului A, Dacia Spring.
Între timp, competiția, în special din partea altor mărci chineze deja active în România, cum este MG (parte din SAIC), își consolidează poziția. În iunie, MG a înmatriculat 226 de unități, dintre care 114 hibride și doar cinci electrice. Alte branduri chineze, precum Seres (Dongfeng), Leapmotor, Geely și Lynk & Co, au raportat și ele câteva înmatriculări.
Chiar și în absența subvențiilor, mărcile consacrate continuă să genereze vânzări consistente. Dacia conduce cu 43 de unități Spring înregistrate în iunie, urmată de Volkswagen cu 35 și Ford cu 32 (produse la Craiova). BMW, Tesla, Hyundai, Mercedes și Citroen au depășit 20 de unități, iar Renault, Skoda, Peugeot și Opel s-au menținut între 10 și 20. Alte 16 mărci au înmatriculat între una și opt mașini electrice.
7 Comentarii
Ia sa îmi cumpăr eu vreo 10 bucăți, sa fie...
nepotii lui dej,borila,ceausu- psd-istii ar trebui sa cumpere masini de la nepotii lui mao...ca doar sunt frati...
CE MAȘINEE TTOTINETAA
43 Dacii Spring vandute in toata Romania intr-o luna? Multe tare.
Normal pentru că la Clojjj ii plin de sărachiiii
Numai gura ii de unii
Iti ei masina noua in Cluj ca sa ce?
Sa mergi in Oradea unde ai infrastructura, aquapark?
Ca la noi stai doar in trafic.
@Enulim: Ca sa nu se strice cand mergi in concediu in Elvetia.