Explozie a producătorilor de bere în România! Piața aproape de pragul critic, investițiile și sustenabilitatea devin vitale

Explozie a producătorilor de bere în România: piața se apropie de pragul critic

Numărul producătorilor de bere din România a crescut spectaculos în ultimele două decenii, de la doar 11 companii în 2005 la 85 în prezent, potrivit datelor Asociației Berarii României. Din cei 11 producători activi în urmă cu 20 de ani, 9 mai funcționează și astăzi.

Producția anuală de bere a oscilat semnificativ între 2005 și 2024. În 2008, aceasta a atins un vârf de 20,2 milioane de hectolitri, în timp ce în 2014 a coborât la 14,9 milioane de hectolitri. În prezent, după impactul pandemiei de COVID-19 și al creșterilor de accize, piața se menține aproape de pragul critic de 15 milioane de hectolitri.

„Aceste două decenii au transformat complet industria berii din România. Nivelul producției a crescut odată cu investițiile, iar diversitatea sortimentelor s-a multiplicat de peste zece ori față de 2005. Avem un sector matur și dinamic, cu peste 80 de producători mici și medii, care aduc valoare reală comunităților locale și economiei naționale. Industria berii susține întreg lanțul economic – de la agricultură, la producție, distribuție și retail – și menține zeci de mii de locuri de muncă. Mai mult, 97% din berea consumată în România provine din fabricile autohtone”, explică Mihai Voicu, Președinte Berarii României și Director General al Bergenbier S.A.

Investiții masive în industria berii și contribuția acesteia la economia locală

Membrii Berarii României, care reprezintă 90% din producția de bere locală, colaborează cu peste 3.000 de furnizori locali, de la agricultori la producători de ambalaje, și achiziționează peste 70% din materiile prime utilizate. Berea se produce în 68 de localități, unitățile fiind distribuite echilibrat între mediul urban și cel rural.

„Piața a devenit extrem de competitivă, cu jucători mari și antreprenori locali care investesc constant. Producătorii au sprijinit și proiecte de impact național, precum Sistemul de Garanție Returnare. Evoluția pieței este strâns legată de politica fiscală: majorările semnificative de taxe au dus adesea la contracții ale producției, iar puterea de cumpărare influențează decisiv cererea”, a declarat Constantin Bratu, Director General Berarii României.

Între 2005 și 2024, membrii asociației au investit direct peste 2 miliarde de euro și au plătit taxe și impozite de peste 5,5 miliarde de euro. Fabricile mari au modernizat linii de îmbuteliere, instalații și practici de producție durabilă, folosind 100% energie din surse regenerabile, fie prin producție proprie, fie prin contracte cu furnizori specializați.

Sustenabilitate și responsabilitate socială: berea ca motor economic și ecologic

Industria berii din România este recunoscută pentru predictibilitatea fiscală și zero evaziune pe lanțul de producție. Berarii României promovează un sector durabil, concurență transparentă, tratament corect în fața instituțiilor și educarea consumului responsabil. Membrii asociației generează aproape 60.000 de locuri de muncă și fac parte din Berarii Europei din 2008.

Cei mai mari producători – Ursus Breweries, Bergenbier S.A., HEINEKEN Romania, United Romanian Breweries Bereprod – alături de microberării precum Berăria Artizanală Sibiu, Clinica de Bere, Scorilo și Zăganu, furnizează împreună 90% din berea consumată în România. De asemenea, Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei fac parte din asociație, potrivit profit.ro.

Sectorul pune accent pe sustenabilitate, eficientizând consumul de apă și energie, reducând amprenta de carbon și promovând ambalaje reutilizabile. Începând cu 2018, Berarii României a fost inițiator al Sistemului de Garanție Returnare (SGR) în România, prin compania RetuRO.

„Berea nu este doar un produs, ci un motor economic și social, care trebuie protejat și susținut prin politici fiscale și legislative predictibile, ce permit investiții durabile și dezvoltare continuă”, concluzionează Mihai Voicu.

Comentarii Facebook