Cluj-Napoca - Oradea, ruta de aur! Cum a ajuns CFR Călători să facă averi din autobuzele care au înlocuit trenurile


Compensațiile de la buget destinate trenurilor de călători se transformă într-o afacere profitabilă pe șosea: pe rute cheie din și spre Cluj-Napoca circulă autobuze, nu garnituri feroviare, însă sumele primite de operatori rămân uriașe.

Date publicate de Club Feroviar arată că patru din cei șase operatori feroviari au încasat, numai anul trecut, 78,65 milioane de lei pentru a-și transporta pasagerii pe șosea. În top se află CFR Călători, cu 31,19 milioane de lei pentru rutele Cluj-Napoca – Oradea, Cluj-Napoca – Huedin, Cluj-Napoca – Ciucea și Bratca – Huedin.

Pe pozițiile următoare urmează Transferoviar, cu 25,46 milioane de lei, Interregional Călători cu 21,44 milioane, iar Regio Călători cu 554 de mii de lei.

Operatorii folosesc portițele legislative pentru a încasa compensații generoase destinate transportului feroviar

Specialiștii din domeniu susțin că înlocuirea trenurilor cu autobuze aduce operatorilor profituri de 200-300%, întrucât costurile de operare pe rutier sunt de trei ori mai mici.

De exemplu, pe relația Cluj – Oradea, CFR Călători încasează 57,8 milioane lei compensații pentru 12 perechi de trenuri, dar cheltuiește doar o treime din sumă pentru autobuzele închiriate. Diferența intră direct în profit, la care se adaugă și încasările din bilete. 

Deși situația este legală, experții spun că operatorii folosesc portițele legislative pentru a încasa compensații generoase destinate transportului feroviar, deși călătorii sunt urcați în autobuze, notează clubferoviar.ro. 

De ce s-au schimbat trenurile cu autobuzele? 

Începând cu 1 aprilie 2024, CFR Călători a introdus serviciul de înlocuire a trenurilor cu autobuze pe ruta Cluj-Napoca – Oradea, din cauza lucrărilor de electrificare și modernizare a liniei feroviare pe tronsonul Aghireș – Poieni.

Potrivit companiei, măsura a fost luată după finalizarea procedurilor de achiziție pentru transport auto, conform legislației în vigoare.

Astfel, pasagerii sunt transportați cu autobuze atât pe întreaga distanță Cluj – Oradea, cât și pe segmente mai scurte, unde circulația trenurilor este imposibilă din cauza șantierului.

Comentarii Facebook