Miercuri 8 Aprilie

Cât te costă cu adevărat întreținerea unei mașini second-hand


O analiză realizată recent de Autovit.ro are ca scop ofirirea informațiilor cu privire la întreținerea unei mașini second-hand și la taxele pe care trebuie să le plătești.

Dat fiind că multe taxe şi tarife variază de la judeţ la judeţ sau de la companie la companie, cifrele din analiza au un caracter orientativ, însă oferă o imagine globală asupra costurilor legate de deţinerea şi utilizarea unui automobil, se arată în studiu.

 

O serie de informaţii au fost obţinute din calculatoare online specializate, create de autorităţi sau de diverşi dealeri.

Timbrul de mediu

De câţiva ani, timbrul de mediu sub diversele sale denumiri de până acum a influenţat puternic decizia de cumpărare a unei maşini rulate, creând în piaţă fie lungi perioade de aşteptare, fie perioade în care s-au cumpărat neobişnuit de multe maşini second-hand. Pentru cei care vor să cumpere o maşină rulată din import sau una din ţară înmatriculată înainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu contează enorm, fiindcă acesta ajunge să reprezinte o bună parte din valoarea maşinii.

La Euro 5 timbrul de mediu nu este foarte mare, în timp ce la modele de volum cu motor Euro 4 şi cilindre de sub 1.600 cmc valorea este în general până la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 şi Euro 4 timbrul de mediu este aproximativ 1.000 de euro, sumă descurajant de mare pentru cumpărători. Schimbarea de la 15 martie 2013 a făcut ca valoarea timbrului de mediu să scadă drastic pentru maşinile Euro 0, Euro 1 şi Euro 2. Acestea au devenit atractive în piaţă, dar o altă consecinţă este că odată cu această modificare sunt aduse în ţară multe maşini vechi ce vor necesita reparaţii mai dese în timpul utilizării. Pentru aceste maşini Euro 0, Euro 1 şi Euro 2 taxa auto era prohibitivă până în această primăvară, adică de aproximativ câteva mii de euro, însă de la 15 martie e chiar şi de şapte opt ori mai mică.

Cheltuielile cu transcrierea

În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în România şi pentru care s-a plătit taxa auto, la vânzare, respectiv cumpărare se face transfer de proprietate, situaţie în care este nevoie de o serie de operaţiuni şi acte. Pe de-o parte este nevoie de verificarea tehnică şi atestarea autenticităţii de către Registrul Auto Român (RAR) şi pe de altă parte se plăteşte şi o taxă pentru obţinerea noilor plăcuţe. Totalul taxelor variază între 350 şi 550 lei.

În cel mai bun caz maşina cumpărată este deja înmatriculată în România, ceea ce face ca (pentru maşinile mai vechi) omologarea individuală la RAR să nu mai fie necesară (circa 200 lei). Indiferent de situaţie, posesorii de automobile trebuie să aibă în vedere impozitul anual, taxa certificat de înmatriculare, taxa numere de înmatriculare, toate în valoare de până la 200 lei.

Impozitul auto

Impozitul anual depinde de cilindreea maşinii şi variază de la judeţ la judeţ în funcţie de procentul cu care autorităţile locale au decis să-l majoreze în 2013 (procentul maxim fiind de 16%). Pentru maşini cu motor de 0,9 litri, impozitul este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare în intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, însă când e vorba de cilindreele mai mari, creşterea este puternică.

Pentru maşini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de 6.000 lei.

Printre alte cheluieli se mai numără: asigurarea RCA, CASCO, ITP, reviziile, reparațiile mecanice și carburantul.

În concluzie, analiza arată că întreţinerea şi utilizarea unei maşini costă mult, cu excepţia cazului în care o foloseşti foarte puţin şi nu ai accidente şi probleme cu ea. În cel mai bun caz, costurile anuale pot fi până la 4.000 lei, însă aceasta presupune folosirea ocazională, absenţa asigurării CASCO şi un timbru de mediu de sub 1.000 de lei şi RCA sub 500 lei.

Mult mai aproape de realitate este o sumă de circa 15.000 lei/an pentru un model de volum cu o taxă de înmatriculare de aproximativ 3.000 lei, un cost anual al combustibilului de 6.000 lei şi un CASCO de circa 2.000 lei. Evident că la modele premium costurile pot depăşi 30.000 lei/an, mai ales dacă vorbim de un model cu impozit anual de câteva mii de lei şi un CASCO pe măsură.

Comentarii Facebook